اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور در گرگان خبر داد

برگزاری همایش قانون ارتقای سلامت اداری در خراسان ‎شمالی

خبرگزاری فارس:‌ رئیس منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور در گرگان گفت:‌ در شهریور ‌ماه امسال همایش قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در خراسان ‎شمالی برگزار می‎شود.

برگزاری همایش قانون ارتقای سلامت اداری در خراسان ‎شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان حجت‎الاسلام حسن درویشیان در نشست مدیران منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور در گرگان اظهار داشت: منطقه دو سازمان بازرسی کشور از جمله مناطقی در کشور است که به دلیل هماهنگی و همکاری مدیران کل بازرسی این استان‎ها جلسات متعددی حتی بیش از تعداد جلساتی که پیش‎بینی شده، برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه جلسه نشست‎ منطقه‎ای منطقه دو کشور هفتاد و هفتمین جلسه این شوراست، تصریح کرد: شورای منطقه دو سازمان بازرسی کشور در همه حوزه‎های کاری از لحاظ کارکردی عملکرد خوبی داشته است.

مدیرکل بازرسی استان خراسان ‎رضوی این کارکردها را شامل برنامه‎ریزی برای بازرسی ذکر کرد.

 

وی با اشاره به سه نوع برنامه بازرسی برای این منطقه اظهار داشت: یک نوع از این بازرسی‎ها، بخش ابتکاری منطقه دو است که بعد از ارائه توسط این منطقه و تصویب در مرکز ابلاغ می‎شود.

درویشیان گفت: نوع دوم بازرسی‎‎های منطقه‎ای است که به دلیل اهمیتی که بعضی از موضوعات دارند، انجام می‎شود.

وی ادامه داد:‌ به طور مثال در سال گذشته از معاونت‎های برنامه‎ریزی استانداری‎های منطقه دو شامل خراسان‎ شمالی،‌ خراسان‎ رضوی، خراسان‎ جنوبی، گلستان و سیستان‎ و بلوچستان در قالب هیئت مشخص بازرسی به عمل آمد که آثار خوبی داشته است.

رئیس منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور بخش سوم را بازرسی‎هایی با موضوع مشترک عنوان کرد و افزود: در این نوع بازرسی‎ها یک موضوع با محورهای مشخص مانند شهرداری‎ها تعریف شده و برای همه استان‎های این منطقه انجام می‎شود.

درویشیان با اشاره به اهمیت پیشگیری در جلوگیری از اشکال، انحرافات و تخلفات دستگاه‎های اداری گفت: برنامه‎های پیشگیری برای جلوگیری از انحرافات و تخلفات از سوی شورای منطقه‎ دو سازمان بازرسی کشور نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به نظارت سازمان بازرسی بانک‎ها برای اعطای تسهیلات تصریح کرد: در بخش نظارت بر بانک‎ها سازمان بازرسی با تشکیل کمیته‎ و هیئتی بازرسی پرونده‎های تسهیلات افراد حقیقی و حقوقی را قبل از اعطای آن بررسی کرده تا اطمینان حاصل کند ضوابط قانونی رعایت شده است.

رئیس منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور گفت: در صورت عدم رعایت تذکرات لازم داده می‎شود و معمولاً هم ضوابط را رعایت می‎کنند.

درویشیان با اشاره به میزان تسهیلات نظارت شده گفت: این نظارت معمولاً بر اساس تناسب استان‎ها متغیر است مثلا در استان‎ خراسان ‎رضوی رقم تسهیلات 200 تا 300 میلیون تومانی و در استان گلستان بالای 50 میلیون تومان به صورت نمونه‎ای رصد می‎شود.

وی همچنین با اشاره به نظارت بر معاملات و مناقصات در دستگاه‎های اجرایی تصریح کرد: هم‌اکنون سیستم و سامانه‎ای در سازمان بازرسی تعریف شده که هم دستگاه‎ها مکلف هستند تمام مناقصات و مزایده‎ها را در این سیستم منعکس کنند و سازمان بازرسی با رصد این معاملات در صورت بروز تخلف تذکرات لازم را خواهد داد.

مدیرکل بازرسی استان خراسان‎ رضوی ادامه داد: در خراسان‎ رضوی بانک‎ها اشکالات قابل توجهی دارند که بیشتر به ساختار نظام بانکی برمی‎گردد یعنی ساختار به گونه‎ای است که این اشکالات را ایجاد می‎کند.

درویشیان اضافه کرد:‌ پیشنهادات اصلاحی و ساختاری دادیم که سیستم جامع نظام بانکی در بانک مرکزی به گونه‎ای تعریف شود تا فردی اگر در استانی تسهیلات می‎گیرد در سیستم ثبت شود تا همان فرد در جای دیگر نتواند با همان عنوان و طرح تسهیلات بگیرد.

رئیس منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور افزود:‌ با حضور و رصد سازمان بازرسی نسبت به گذشته انحراف در نظام بانکی خیلی کمتر شده است.

درویشیان با اشاره به نظارت و بازرسی از شهرداری‎ها گفت: پایه ثابت و اساسی سازمان بازرسی نظارت بر عملکرد و اقدامات شهرداری‎ها است که همه ساله به صورت مکرر انجام می‎شود و با هدف پیشگیری آثار خوبی داشته است.

وی فعال کردن شورای دستگاه‎ نظارتی در استان‎ها را ظرفیت خوبی برای کنترل، نظارت و پیشگیری از تخلفات و انحرافات ذکر کرد و گفت: به دنبال این هستیم که بحث آموزش در سطوح مختلف دستگاه‎های دولتی شامل ذیحسابان و مسئولان برگزاری مناقصات و معاملات را با جدیت دنبال کنیم.

رئیس منطقه دو سازمان بازرسی کل کشور از برگزاری همایش‎ها و جلسات مختلف برای آگاهی‌بخشی در جامعه خبر داد و گفت: همایش‎های استانی منطقه دو سازمان بازرسی به صورت مرتب برگزار می‎شود و در شهریور ‌ماه امسال نیز همایش قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

درویشیان گفت: یکی از ضعف‎ها و آسیب‎های جدی دستگاه‎های اداری عدم اطلاع نسبت به قوانین، مقررات و وظایف آنهاست؛ همچنین مردم ما نیز نسبت به حقوقشان بی‎اطلاع هستند که بر اساس قانون پنجم توسعه و بر اساس ماده 211 صدا و سیما و دستگاه‎های اطلاع‎رسانی مکلف هستند نسبت به آگاهی‌رسانی به مردم اقدام کنند.

انتهای پیام/ز10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول