اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند خبر داد

حفر و تجهیز چاهک‌های کشاورزی در هیرمند

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی هیرمند گفت: به منظور حفظ و پایداری بخش کشاورزی، در شهرستان هیرمند اقدام به احداث حفر و تجهیز چاهک‌‌های کشاورزی می‌شود.

حفر و تجهیز چاهک‌های کشاورزی در هیرمند

حبیب رستمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان هیرمند اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی جاری در شهرستان هیرمند، یکی از اقداماتی که در راستای حفظ و پایداری بخش کشاورزی شهرستان مؤثر است احداث، حفر و تجهیز چاهک‌های سطحی می‌باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با حمایت‌هایی که از طریق استانداری و منابع استانی صورت پذیرفته، شاهد توسعه چشمگیری در حوزه چاهک‌های کشاورزی در شهرستان هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان 2 هزار و 680 حلقه چاهک فعال وجود دارد و در سال گذشته تعداد 69 حلقه چاهک حفر شده است.

رستمی خاطرنشان کرد: احداث چاهک‌ها می‌تواند نقطه اتکایی برای توسعه کشت‌های زودبازده و ایجاد تنوع کشت و تولید محصولات مختلف در منطقه باشد.

وی ادامه داد: در بحث استفاده بهینه از آب چاهک‌ها نیز نیاز به احداث استخر است که در این راستا در سال گذشته، 36 باب استخر و 80 دهانه دریچه کنترل آب احداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند بیان داشت: مجموع اعتباراتی که در زمینه احداث چاهک‌ها و استخرهای ذخیره آب و دریچه‌های کنترل هزینه شده، بالغ بر 3 میلیارد و 650 میلیون ریال از محل منابع استانی بوده است.

رستمی گفت: نکته حائز اهمیت در حمایت از حفر چاهک‌ها وجود دارد این است که حفر چاهک‌ها باعث تنوع محصولات کشاورزی در حاشیه چاهک‌ها می‌باشد.

وی افزود: با قطع جریانات آبی رودخانه در حاشیه چاهک‌ها امکان کشت بسیاری از محصولات از جمله بامیه، عدس، ذرت علوفه‌ای، لوبیا سبز و... وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند بیان کرد: جهاد کشاورزی هیرمند در راستای استفاده بهینه از منابع آبی محدود منطقه از جمله آب چاهک‌ها الگوی کشت متفاوتی توسعه و ترویج ارائه داد.

رستمی اضافه کرد: بامیه یکی از محصولاتی است که با شرایط منطقه سازگاری خیلی‌خوبی نشان داده و به لحاظ نیاز غذایی پایین‌تر، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها، طول دوره برداشت، سازگاری بسیار خوب با شرایط محیطی و ارزش غذایی بالای منطقه باعث درآمدزایی برای کشاورزان منطقه شده است.

وی گفت: کشت بامیه در حال حاضر توسعه بسیار خوبی داشته به طوری که سطح زیر کشت بامیه در سال‌جاری به 50 هکتار رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند بیان داشت: عملکرد متوسط بامیه شش تا هشت تن در هکتار است که از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

رستمی افزود: محصول تولیدی بامیه علاوه بر مصرف شهرستان به شهرهای زابل، زهک و زاهدان نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام/صا20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول