اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مجلس خبرگان رهبری:

بانک‌ها نباید تبدیل به بنگاه اقتصادی شوند

خبرگزاری فارس: یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از معضلاتی که در بانکداری وجود دارد، این است که ممکن است برخی از بانک‌ها در طول زمان به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شود در حالی که بانک‌ها باید به وظایف اصلی خود که همانا اعتباردهی، اعتبارگیری و واسطه‌گری است، اکتفا کنند.

بانک‌ها نباید تبدیل به بنگاه اقتصادی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت‌الله عباس کعبی امشب در هم‌اندیشی جهاد عملی برای تحقق بانکداری اسلامی که در هتل پارس مشهد برگزار ‌شد، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت 30 سال از تصویب قانون بانکداری بدون ربا این ظرفیت ایجاد شده که با استفاده از نظرات کارشناسان در حوزه فقه و اقتصاد و حقوق تحول عظیمی در بانکداری اسلامی شکل بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بانکداری بدون ربا تنها یکی از عناصر بانکداری اسلامی است و در جامعه مدرسین و هم‌چنین حوزه علمیه قم این آمادگی وجود دارد تا با تشکیل کارگروهی از کارشناسان بانکی و حوزوی سند تحول در بانکداری اسلامی تشکیل و بررسی شود.

کعبی ادامه داد: در بحث بانکداری اسلامی باید ماهیت پول و اعتباری که در چرخه گردش مالی وجود دارد، مورد بررسی قرار بگیرد و مجموعه دیدگاه‌های فقهی در این زمینه به صورت یک منشور راهبردی تنظیم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از تفاوت‌های بانکداری در ایران با سایر نقاط جهان این است که سیستم بانکداری در سایر نقاط دنیا معیوب و فلج است و ما می‌توانیم با بکارگیری و اصلاح نظام بانکداری اسلامی سرعت تحول خود را در این زمینه افزایش دهیم.

کعبی گفت: یکی از معضلاتی که در بانکداری وجود دارد، این است که ممکن است برخی از بانک‌ها در طول زمان به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شود در حالی که بانک‌ها باید به وظایف اصلی خود که همانا اعتباردهی، اعتبارگیری و واسطه‌گری است، اکتفا کنند و نباید تبدیل به بنگاه اقتصادی شوند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها بدون جلب اعتماد عمومی نمی‌توانند در تجهیز منابع موفق عمل کنند و از سوی دیگر باید تنوع خدمات و کیفیت آن را نیز افزایش دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر از مباحث در بانکداری اسلامی ابتکار و خلاقیت در گردش مالی سودآور است و در این زمینه نیازمند پژوهش‌های نظری، مطالعه میدانی و طرح و برنامه عملی هستیم.

وی ابراز کرد: در برخی از کشورهای اسلامی مانند مالزی نیز قبلا تنها 20 درصد از خدمات بانکی در چارچوب بانکداری اسلامی انجام می‌شد اما در حال حاضر نزدیک به 80 درصد عملیات بانکی در این کشور مسلمان بر طبق شاخصه‌های بانکداری اسلامی است.

انتهای پیام/ی20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول