اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام اداره کل محیط زیست آذربایجان‌‌شرقی:

تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق بناب با مشکل آب مواجه است

خبرگزاری فارس: قائم مقام اداره کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی از تأمین به موقع و کافی حق آبه تالاب قره‌قشلاق به عنوان مهمترین دغدغه و مشکل این تالاب نام برد.

تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق بناب با مشکل آب مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، محسن حسینی‌قمی عصر امروز در پنجمین و آخرین کارگاه تدوین طرح مدیریت جامع «تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق» بناب با رویکرد مشارکتی در خصوص اهداف و نتایج کارگاه اظهار کرد: براساس بند الف ماده 67 قانون برنامه چهارم و بند الف ماده 187 قانون برنامه پنجم توسعه که در آن با توجه به اهمیت و شرایط اکولوژیک خاص و بحرانی دریاچه ارومیه، تدوین و تصویب برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز دریاچه ارومیه تکلیف شده است، با در نظر گرفتن مبانی مدیریت زیست‌بومی و با رویکرد مشارکت ذینفعان حوضه تهیه و تدوین این سند آغاز شده بود.

وی افزود: «تالاب قره‌قشلاق» بناب یکی از این تالاب‌های اقماری است که با توجه به تأکید برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز دریاچه ارومیه بر تدوین برنامه مدیریتی برای تالاب‌های اقماری حائز اهمیت دریاچه و بهبود تدوین برنامه مدیریت آن براساس یک رویکرد مشارکتی در دستور کار قرار گرفت.

حسینی‌قمی گفت: پس از اینکه همه ملاحظات و نیازهای اقتصادی، اجتماعی و تنوع زیستی تالاب در نظر گرفته شد؛ سند مدیریت جامع این تالاب تهیه و پس از تصویب به همه دستگاه‌های ذینفع برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی همچنین در خصوص نتایج نهایی این کارگاه‌ها تصریح کرد: در راستای تدوین این برنامه مدیریتی، نحوه بهره‌برداری پایدار از منابع تالاب از قبیل احشام، مرتع‌داری، گردشگری و همچنین تعیین و تحویل حقابه به تالاب نهایی شد و در مجموع تمام زمینه‌ها برای مدیریت و بهره‌برداری اصولی از منابع تالاب فراهم شد.

حسینی‌قمی تأکید کرد: اگر تمام دستگاه‌ها و مراجع ذینفع مفاد سند را رعایت کنند و برای عمل به مصوبات جلسات همت کنند، تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق طبق افقی که برای آن ترسیم شده به تالاب دارای آب کافی و محیط زیست سالم و استاندارد تبدیل می‌شود.

قائم مقام اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌شرقی سپس از شناسایی بیش از 90 تا 150 گونه از انواع پرندگان در این تالاب خبر داد و گفت: طبق تنـوع زیست جهانـی، تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق به عنوان سایت زمستان‌گذران برای پرندگان محسوب می‌شود.

حسینی‌قمی از تأمین به موقع و کافی حقابه تالاب قره‌قشلاق به عنوان مهمترین دغدغه و مشکل این تالاب نام برد و گفت: موانع این مشکل به صورت نرم‌افزاری حل شده و در اجـرا با مشارکت و تعامل جدی سایر سازمان‌های ذینفع، منابع پایـدار تالاب به آن تحویل داده خواهد شد.

تالاب و منطقه شکار ممنوع قره‌قشلاق بناب با 48 هزار هکتار مساحت در 15 کیلومتری بناب و در بین رودخانه‌های دایمی صوفی چای و زرینه‌رود و در حاشیه جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در جنوب استان آذربایجان‌شرقی واقع شده است.

میش مرغ، فلامینگو، درنا، اردک، غازآنقوت و کبک از جمله پرندگانى هستند که در این تالاب به صورت مهاجر و دائم سکونت دارند. همچنین از گز، نی، نخل مرداب و گیاهان خانواده اسفناج به عنوان گونه‌‏هاى شاخص گیاهى تالاب قره‌قشلاق می‌توان نام برد.

تالاب قره‌قشلاق بناب به دلیل زیبایی و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی به عروس تالاب‌های شمال‌غرب کشور شهرت یافته است.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول