اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تکریم ارباب رجوع؛ حلقه مفقوده نهادهای خدمات‌رسان در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: در حالی که ورودی بیشتر نهادها به شعارهایی در زمینه اهمیت تکریم ارباب رجوع و زمان‌بندی کلاس‌های اخلاق ویژه کارکنان اختصاص دارد کمتر نهادی را می‌توان یافت که در آن تکریم واقعی نسبت به ارباب رجوع انجام پذیرد.

تکریم ارباب رجوع؛ حلقه مفقوده نهادهای خدمات‌رسان در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مقوله تکریم ارباب رجوع یکی از مهم‌ترین مباحث روز در کشور ما و حتی سایر کشورهای جهان به شمار می‌رود؛ بحثی که شاید پرداخت دقیق و موشکافانه به آن موجب پدیدارشدن برخی عیب و نقص‌ها در نحوه عمل مدیران و کارکنان به مسئله تکریم ارباب رجوع به عنوان وظیفه ذاتی خود شود.

با نگاهی گذرا به نحوه فعالیت ادارات و به ویژه نهادهایی که به طور مستقیم با مردم سر و کار دارند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تکریم ارباب رجوع همانند بسیاری از مباحث دیگر تنها در سخن کارآیی داشته و نتوانسته جای خود را در میان کارکنان و حتی مدیران پیدا کند.

البته می‌توان در برخی ادارات که شاید تعداد آن‌ها به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد کارکنانی را یافت که گاهی اوقات نیم نگاهی به دغدغه مردم دارند و خود را وام‌دار حضور مردم در جامعه می‌دانند چرا که تنها حضور مردم است که موجب ارتقای نقش ادارات در جامعه می‌شود و دلیلی بر ماندگاری کارمندان در این نهادها است.

به این منظور و برای رسیدگی به مشکلات مردم در نهادهای خدماتی سطح شهر ارومیه تصمیم داریم با حضور در نهادهای مختلف خدماتی پیگیر نحوه ارائه خدمات کارمندان و مدیران باشیم.

برای آغاز گزارش‌های خود سراغ یکی از شعب بانکی شهر می‌رویم تا از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و اقدامات این مکان قرار گیریم.

بانک‌ها که با وجود بهره‌مندی از بهترین ساختمان‌ها و اماکن در سطح شهرها و استفاده از بیشترین توانمندی‌های موجود، متاسفانه به هر دلیل ممکن قابلیت کافی برای کمک به معیشت مردم را نداشته و نمی‌توانند آن طور که باید و شاید خدمات مطلوبی به مردم ارائه دهند.

بانک‌هایی که بهره‌مند از چندین باجه مجهز به انواع سیستم‌های مدرن روز بوده و کارمندانی با درآمد بالاتر از کارمندان معمولی را در خود جای می‌دهند به دلایل واهی همانند خرابی همیشگی سیستم‌ها و یا نبود کارمند کافی در عین بیکاری بسیاری از کارمندان حاضر در شعبه قادر به ارائه خدمات به مردم نبوده و این مردم هستند که باید روزانه ساعات طولانی از وقت خود را صرف نوبت بانک کنند.

در همین راستا سراغ شعبه یک بانک در خیابان امام خمینی (ره) ارومیه به عنوان اصلی‌ترین خیابان شهر می‌رویم تا شاید اطلاعاتی در زمینه نحوه ارائه خدمات و همچنین درصد توجه کارمندان به مقوله تکریم ارباب رجوع به دست آوریم:

بهانه‌های مدیران بانک نمی‌تواند مردم را اقناع کند

رضا محمدولی‌پور، 38 ساله مشتری این بانک است که برای لحظاتی پاسخگوی سوالات ما می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات بانک‌های موجود می‌گوید: قطعی سیستم و نبود کارمند یکی از بهانه‌هایی است که شاید بتوان آن را آسان‌ترین دلایل بانک‌ها در ارائه ندادن خدمات دانست.

وی می‌افزاید: مردم با وجود دغدغه‌های فراوان باید دقایق و گاهی اوقات ساعات طولانی در نوبت بانک‌ها منتظر باشند اما مسئولان حتی حاضر به پاسخگویی به نیازهای مردم نمی‌شوند و با هر بار اعتراض افراد رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می‌دهند.

لطیفه خیرخواه، خانم میانسالی که 49 سال سن دارد با اعتراض به نحوه ارائه خدمات بانکی اظهار داشت: این‌که برخی مدیران به بهانه نبود امکانات و نیروی کار، خود را معاف از اعتراض می‌کنند نوعی بی‌احترامی به مشتریان است چراکه این حق مردم است که امورات بانکی و سایر دغدغه‌های خود را به موقع حل و فصل کنند.

راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند بانکی مناسب سالخوردگان ضروری است

وی استفاده از سیستم‌های هوشمند موجود در فروشگاه‌ها و عابربانک‌های مختلف را نیازمند سپری کردن مراحلی دانست که انجام آنها تنها توسط قشر باسواد امکان‌پذیر است و گفت: راه‌اندازی سیستم‌های عابربانک و سایر دستگاه‌های فروشگاهی نمی‌تواند نیاز جامعه را به صورت اصولی تامین کند چرا که قشر کهنسال و به ویژه کم‌سواد و بی‌سواد جامعه نمی‌توانند به درستی از این سیستم‌ها استفاده کنند و این امر موجب بروز برخی اشکالات می‌شود بنابراین مدیران بانکی باید سیستم‌های بهتر و دارای کارآیی بالاتری را وارد چرخه بانکی کشور کنند.

با این توصیفات مشتریان بانک‌ها، سراغ رئیس این شعبه می‌رویم اما وی حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگار نمی‌شود و این امر را مستلزم اجازه کتبی از حراست بانک مرکزی و به تبع آن حراست شعب مرکزی بانک‌ها در استان می‌داند.

تماس خبرنگاران و رنجش خاطر مدیران بانکی!!!

پیگیری‌های خبرنگار فارس از مسئولان ارشد بانکی استان نیز پاسخی در بر نداشته و تنها باعث رنجش خاطر مدیران عامل بانک‌ها در استان شده است!

البته این نکته قابل ذکر است که مدیران بانکی که همانند بسیاری از مدیران دستگاه‌های دولتی در هنگام سخن گفتن دم از حفظ حرمت ارباب رجوع و تکریم ایشان می‌زنند باید به این امر نیز توجه کنند که هر عمل نادرست از سوی کارکنان این اماکن موجب زیر سوال رفتن سیستم بانکی کشور می‌شود.

شاید بهترین راه‌حل برای این عمل توجیه بهتر و جدی‌تر کارمندان و همچنین استفاده از خیل عظیم جوانان جویای کار باشد که هر روز در شرکت‌های خدماتی دنبال یافتن شغل هستند و باید شاهد خالی بودن باجه‌های خدمات‌رسانی در بانک‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز خدماتی کشور باشند.

نکته پایانی گزارش این که مدیران بانک‌های عامل در سطح کشور و به ویژه استان‌های مختلف باید بدانند یکی از شرایط اصلی مدیر موفق پاسخگویی در برابر سوالات مردمی است که توسط قشر خبرنگار به عنوان حامی اصلی حقوق مردم پرسیده می‌شود و از طریق رسانه‌های مختلف محلی منتشر می‌شود.

گزارش از: سجاد امیرکردلر

انتهای پیام/ب10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول