اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

فرهنگ سازمانی حاکم بر دانشگاه‌ها باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد

خبرگزاری فارس: معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جایگاه اصلی فرهنگ بسیجی دانشگاه‌هاست، گفت: فرهنگ سازمانی حاکم بر دانشگاه‌ها باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد و باید الگوهای بسیج در فرهنگ سازمانی شکل گیرد.

فرهنگ سازمانی حاکم بر دانشگاه‌ها باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، لطف‌الله فروزنده در ادامه اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاهی کشور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است در نشست تخصصی نخبگان با تاکید بر تبیین فرهنگ بسیج در جامعه و بویژه در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: ما معتقدیم که بسیج یک فرهنگ است و بنابراین باید این فرهنگ در سطح جامعه و بویژه در دانشگاه‌ها تبیین شود تاکنون نیز شاهد تأثیرگذاری عمیق این فرهنگ در عرصه‌های مختلف کشور از جمله در انرژی هسته‌ای بوده‌ایم.

وی افزود: بسیج شاخصه‌های روشنی دارد که در هر ساحتی از این تفکر باید از آن بهره ببریم اولین شرط بسیجی بودن این است که باید یک بسیجی خود را وقف کار کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه بدنه‌ای که مدیریت اجرایی کشور را در دست دارد، هنوز فرهنگ بسیجی آن طور که باید و شاید در آن حاکم نشده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما در حوزه اقتصادی نبود فرهنگ بسیج است البته باز در عین حال شاهدیم که در سیستم‌های مالیاتی و حوزه اقتصاد و برنامه‌ریزی کشور کسانی هستند که به واقع به فرهنگ بسیجی در این حوزه‌ها اعتقاد دارند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور در راستای تحولات مؤثر حرکت کند، باید فرهنگ بسیجی در آن حاکم شود، باید توجه داشت که جایگاه اصلی این فرهنگ دانشگاه‌ها است البته وضع موجود، وضعی نیست که ما را به اهداف خود برساند.

فروزنده تاکید کرد:‌ امروز باید در دانشگاه‌ها و در دستگاه‌های اجرایی این تحول رخ دهد و به ویژه در سطح دانشگاه‌ها در ساختار و تشکیلات آنها باید فرهنگ بسیجی حاکم شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر این مطلب که فرهنگ سازمانی حاکم بر دانشگاه‌ها باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی باشد، گفت: باید الگوهای بسیج در فرهنگ سازمانی شکل گیرد که البته این ویژگی‌های فردی و اجتماعی خاصی دارد و مهم‌ترین ویژگی فردی نیز تقوی و اخلاص است.

وی با بیان اینکه هنوز در هیئت علمی دانشگاه‌ها دیدگاه‌های انحصاری وجود دارد، گفت: البته این اوضاع در دولت نهم و دهم سروسامان داده شده و امروز وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: در راستای متناسب کردن ارزش‌های اسلامی در فرهنگ سازمانی پژوهشی را انجام دادیم که در این پژوهش معنویت، خود ارزیابی، نظم و انضباط، مردم‌داری، بهبود مستمر و شایسته‌سالاری، وجدان کاری، خدمتگذاری و اخلاص از شاخصه‌های فردی عنوان شد که در این راستا این الگو و پژوهش باید به مدل مشخصی برسد که در نهایت در سازمان‌ها حاکم شود.

به گفته فروزنده، مدل فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی همان فرهنگ بسیجی است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه لایحه فکری مدیران باید ارزشی شود، یادآور شد: در حال حاضر شاهدیم که هنوز مدل‌های غربی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود که این موضوع باید حل شود.

وی افزود: شاخصه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در مورد مدیریت و فرهنگ سازمانی تبیین کرده‌اند را باید جدی بگیریم و باید به سمت تربیت مدیر برویم چرا که در حال حاضر از آن غافل شدیم، مقام معظم رهبری بر تربیت مدیر تاکید داشتند بنابراین در این راستای بیانات حضرت آقا باید این موضوع در بسیج اساتید دنبال شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: در بحث شیوه‌های مدیریتی باید تجدیدنظر و بازنگری شکل گیرد و باید در این راستا دانشگاه‌ها نگاه راهبردی در تمام حوزه‌ها داشته باشند.

وی تصریح کرد: اینکه در برخی از مدیران شاهد نگاه کوتاه مدت هستیم، کار اشتباهی است و باید نگاه‌ها راهبردی باشد؛ همچنین باید هر مسئولی در کشور جدول برنامه‌ریزی داشته باشد تا با تغییر مدیران و مسئولان لطمه‌ای به کار وارد نکرده و در این راستا شاهد تضمینی برای اجرای برنامه‌های راهبردی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر حضور نیروهای متدین در دانشگاه‌ها گفت: مسائل اعتقادی تزریقی نیستند، لذا در این راستا باید کسانی انتخاب شوند که به مسائل اعتقادی باور داشته باشند اگر نظام کارشناسی ما، نظام متدین باشد، کار ما زودتر پیش می‌رود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع تحول در علوم انسانی، گفت: بحث تحول در علوم انسانی بحث بنیادی است که در این راستا علمای حوزه در حال پژوهش و فعالیت بر روی آن هستند.

وی ادامه داد: حوزه محتوایی در این موضوع باید بازنگری شود و باید امروز اساتید نیز در این راستا پای کار بیایند؛ باید مشخص شود که در کلاس‌ها آموزش‌ها کتاب محورند یا مبنی محور و لذا باید وحدت رویه‌ای در آموزش‌های دانشگاهی ما شکل گیرد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول