اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس و پژوهشگر تعزیه استان مرکزی:

نسخ تعزیه تکیه دولت احیا می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس و پژوهشگر تعزیه استان مرکزی گفت: تیم پژوهشی تعزیه و موسیقی زیر نظر اساتید برجسته موسیقی ایران با به دست آوردن نسخ تعزیه تکیه دولت بازنویسی این نسخ را آغاز کردند.

نسخ تعزیه تکیه دولت احیا می‌شود

اسماعیل مجللی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: با تلاش و کوشش‌های فراوان نسخ تعزیه تکیه دولت به صورت پی‌دی‌اف تهیه و به منظور اجرا دوباره‌نویسی شد و انشاء‌الله گروه تعزیه ائمه اطهار اراک(مجللی) از سال جاری کلیه مجالس تعزیه را بر اساس نسخ تعزیه تکیه دولت برگزار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: این نسخ از نسخ اصل اجرایی تکیه دولت بوده و با یک تیم کارشناسی 10 نفره با سختی‌ها و مشکلات بسیار توانستیم متون را مطالعه و با رعایت امانت و بدون هیچ‌گونه دستبرد در اصل متن، نسخ را تایپ کنیم.

کارشناس و پژوهشگر تعزیه استان مرکزی ادامه داد: این نسخ با نسخ تعزیه که امروزه در کشور اجرا می‌شوند کاملا متفاوت و از ساختارهای دراماتیک و نغز اشعار بسیار بالایی برخوردار می‌باشند و انتهای تمامی نسخ، ممهور به مهر میرزا باقر از شبیه‌خوانان عهد ناصری که از طرف شاه قاجار به معین‌البکا لقب یافت، می‌باشند.

مجللی با اشاره به اینکه در پایان مجالس، دعایی در حق شاهان خاندان قاجار خوانده شده ابراز داشت: با بررسی‌ها و مطالعات تاریخ مربوط به دوران قاجار می‌توان اذعان داشت بسیاری از آداب و سنن ایرانی و همچنین ادبیات عامه مربوط به آن دوران بدون هیچ‌گونه کم و کاستی در اشعار نسخ تعزیه به چشم می‌خورد.

وی گفت: این نسخ شامل بیش از 80 مجلس اجرا نشده و همچنین تعدادی از نامه‌هایی است که توسط شاهان قاجار برای دعوت از مسئولین برای اجرای تعزیه تنظیم شده است، می‌باشد.

به گفته وی این نسخ به عنوان نسخ مادر قلمداد می‌شده و با انتقال به اقصی نقاط کشور تعزیه‌نویس‌های سطح کشور نیز بر اساس همین ادبیات و ساختار نمایشی و داستانی اقدام به سرودن مجالس تعزیه کرده‌اند تا جایی که نویسندگان حتی فقط برخی از اشعار نسخ تکیه دولت را جابجا و یا ابیاتی را به آن افزودند و یک مجلس دیگری فراخور جغرافیای خویش ایجاد کردند.

کارشناس و پژوهشگر تعزیه استان مرکزی با اشاره به اینکه تکیه دولت نماد تهران در عهد ناصری قلمداد شده و از مراکز و کانون‌های اصلی اجرای تعزیه در دوران قاجار بوده است اظهار داشت: در عهد ناصری تعزیه به شکل واقعی در این محل اجرا می‌شد که در سال 1325 شمسی در دوران حکومت پهلوی دوم تخریب و بانک ملی شعبه بازار به جای آن ساخته شد.

مجللی تصریح کرد: میرزا باقر معین‌البکا، میرزا غلام‌حسین کرمانی، احمد طفرشی، میرزا رحیم کمانچه‌کش، اصغر درویش، مشهدی اسماعیل، حسن تعزیه خوان و... از برجسته‌ترین شبیه‌خوانان این تکیه بودند.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول