اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از حال و هوای مهرماه در سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد

فروش لوازم‌التحریر بی‌کیفیت با قیمت بالا در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس: کیفیت پایین لوازم‌التحریر با قیمت‌های بالا شور و اشتیاق دانش‌آموزان و خانواده‌ها را برای بازگشایی مدارس و آغاز ماه مهر گرفته است.

فروش لوازم‌التحریر بی‌کیفیت با قیمت بالا در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید، اغلب فروشگاه‌های لوازم‌التحریر، کیف و کفش و پوشاک شلوغ و پر رفت و آمد شده‌اند.

نمایشگاه‌های پاییزه نیز در این زمینه برای عرضه وسایل و پوشاک مورد نیاز دانش‌آموزان در شهرهای مختلف استان برگزار شده است.

در همین راستا خبرنگار فارس در زاهدان به سراغ مردم، غرفه‌داران و مسئولان رفته تا وضعیت بازار کالاهای مدارس را از نظر قیمت، تنوع و ... جویا شود.

* یکی از بازدید کنندگان نمایشگاه پاییزه زاهدان می‌گوید: امسال متأسفانه نسبت به سال‌های گذشته با قیمت بالای اجناس روبه‌رو بوده به ویژه کالاهای مربوط به وسایل دانش‌آموزان، که از مسئولان خواسته می‌شود چاره بهتری برای نرخ گذاری کالاها بیندیشند.

وی گفت: یقین داریم که مرغوبیت اجناس و کالاهای ایرانی بهتر از نمونه خارجی آن است اما به دلیل افزایش قیمت‌ها، توان خرید از خانواده‌ها گرفته می‌شود.

* رضا میری یکی دیگر از بازدید‌کننده‌ها گفت: تهیه لوازم مدرسه از قبیل کیف و کفش و لباس و... از مهم‌ترین مواردی است که خانواده‌ها باید آنها را تهیه کنند لذا با این گرانی موجود اکثر والدین از خرید صرفنظر می‌کنند که این امر می‌تواند تبعات سوئی در جامعه به دنبال داشته باشد.

وی افزود: مردم نیاز به آرامش داشته لذا وظیفه مسئولان مربوطه این است تا دغدغه خرید لوازم ایام مدرسه را کمتر کنند و خانواده‌ها را از نگرانی رها سازند.

* سعیده حسین‌زاده یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز می‌گوید: با توجه به تورم فعلی که در جامعه احساس می‌شود، قیمت کالاهای مدارس منطقی نبوده و از توان بیشتر مردم خارج است.

وی گفت: مردم جامعه اکثراً از قشر متوسط بوده و درآمد آنها زیاد نیست پس با برپایی نمایشگاه‌های پاییزه باید نگرانی قیمت‌های بالا برطرف شود نه اینکه دوچندان.

* حسین، فروشنده لوازم‌التحریر نیز درباره قیمت‌ها بیان داشت: لوازم‌التحریر به صورت تعاونی به مردم ارائه نمی‌شود و نسبت به قیمت گذاری لوازم تحریر مدرسه هیچ کس اقدام نکرده است لذا هر کسی هر کالایی را به دلخواه به فروش می‌رساند.

وی ادامه داد: اکثر فروشنده‌ها کالاهای خود را از تهران خریداری کرده و دارای فاکتور خرید هستند و طبق فاکتور موجود با اضافه کردن درصدی بر روی قیمت‌ها، اجناس را به مردم می‌فروشند.

* یکی دیگر از فروشندگان نیز گفت: قیمت کالاها ثابت نبوده و بر اساس تنوع، جنس و کیفیت، هر کدام متفاوت است.

* یک فروشنده پوشاک مدارس هم اظهار داشت: بسیاری از پوشاک نسبت به سال گذشته هیچ تغییری در نوع، رنگ، کیفیت دوخت و مدل نکرده در حالی که امسال با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند و با بالا بودن اجناس، رغبت خرید از خانواده‌ها کاسته شده است.

حمید مشهدی ادامه داد: پوشاک مغازه ما از تهران سفارش داده می‌شود و پارچه‌ها ایرانی بوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند، و با یک بار شستشو، کیفیت خود را از دست می‌دهند به همین دلیل مشتری برای بار دوم مراجعه نمی‌کند.

* شهروند دیگری که برای خرید از نمایشگاه پاییزه زاهدان مراجعه کرده می‌گوید: زمان بازگشایی نمایشگاه اصلاً خوب نیست چون خانواده‌ها به ویژه کارمندان اداری هنوز حقوق خود را دریافت نکرده‌اند لذا نمی‌توانند الان خرید مدارس را انجام دهند.

حمید گرگیج یکی از فروشندگان مانتو و شلوار مدارس نیز می‌گوید: با توجه به اینکه امسال سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی است به جای اینکه تولیدکنندگان تلاش کنند تا قیمت کالاهای تولید داخلی را به منظور تشویق مردم برای خرید آنان پایین بیاورند متأسفانه  قیمت‌ها نسبت به نمونه خارجی بسیار بالاست و این موجب دلسردی مردم شده و لطمات زیادی را به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند.

وی گفت: جنس اکثر پوشاک مدارس از پلاستیک بوده و از نظر کیفیت، بسیار نامرغوب است که باید تولیدکنندگان به اجناس با کیفیت‌ بهتر روی آورند.

* یکی از شهروندان نیکشهری نیز اظهار داشت: نمایشگاه پاییزه نیکشهر فقط یک غرفه برای عرضه اجناس و کالاهای ویژه مدارس دارد که قیمت اجناس آن نسبت به بازار نیکشهر بسیار گران‌تر است.

عبدالصمد کریم‌زایی افزود: اجناسی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود اکثراً بنجل، بی‌کیفیت بوده که از سایر استان‌ها وارد شده است.

وی گفت: مردم از قیمت‌ها ناراضی بوده به ویژه برای تهیه لوازم مورد نیاز مدارس، و از مسئولان خواستار رسیدگی و پیگیری هستند.

* نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ،لاشار،بنت و آشار در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه گفت: در حال حاضر اشکالات متعددی در نحوه برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه وجود دارد که یکی از آنها عرضه محصولات بی کیفیت در این نمایشگاه‌هاست که دولت باید به آن توجه داشته و زیر ساخت‌های عرضه تولیدات با کیفیت را در این نمایشگاه‌ها فراهم کند.

محمدسعید اربابی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه فرصت مناسبی در زمینه حمایت از تولیدات داخلی است که باید در نحوه برگزاری این نمایشگاه‌ها، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و از سوی دولت حمایت شود.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه در تعدیل قیمت محصولات و در آستانه بازگشایی مدارس مؤثر است اما باید دولت نظارت‌های بیشتری بر این بازارها داشته باشد.

اربابی تأکید کرد: در برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه، دولت در اجرا خوب عمل می‌کند اما در بعد نظارتی ضعیف است که باید به این مسئله توجه شود.

این نماینده مجلس نهم بیان داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه باید مد نظر قرار گیرد این است که باید حقوق تولید کننده و مصرف کننده در عرضه محصولات رعایت شود.

* بازگشایی هشت نمایشگاه پاییزه در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با آغاز بازگشایی مدارس، تعداد هشت نمایشگاه پاییزه در سطح سیستان و بلوچستان برگزار شده است.

نادر میرشکار اظهار داشت: نمایشگاه پاییزه امسال تخصصی‌تر شده و بیشتر اجناس و کالاهای نمایشگاه ویژه مدارس و وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان هستند.

وی در زمینه چگونگی قیمت گذاری کالاهای نمایشگاه افزود: قیمت‌ها بر اساس نظر کمیته کارشناسی تعیین شده، این کمیته شامل مسئولان مرتبط با هر اتحادیه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از تعیین قیمت هر کالا، فاکتور رسمی تهیه شده و فروشندگان بر اساس آن اقدام به عرضه کالاها در نمایشگاه می‌کنند.

میرشکار گفت: قیمت کالاها بر روی آنها پلمپ می‌شود و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و مردم باید قیمت را با چند غرفه دیگر مقایسه و بعد اقدام به خرید کنند.

وی تصریح کرد: نوشت افزار و لوازم‌التحریر به صورت تعاونی در نمایشگاه ارائه نمی‌شود اما قیمت‌ها به نسبت بازار بهتر و پایین‌تر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در زمینه زمان برگزاری نمایشگاه گفت: نمایشگاه پاییزه بر اساس شرایط منطقه‌ای بازگشایی و تلاش شده نیمه ماه و متقارن با واریز یارانه‌های دولت باشد که مردم بتوانند کالاها و وسایل مورد نیاز خود را از نمایشگاه با قیمت مناسب‌تر از بازار خریداری کنند.

میرشکار افزود: تمامی اقدامات اطلاع رسانی و تبلیغات سطح شهر و استان برای نمایشگاه‌های پاییزه بر عهده بخش خصوصی بوده که در این راستا تعداد 10 هزار تراکت در مکان‌های پر تردد و مرکز شهر نصب شده و همچنین از طریق سیستم پیام کوتاه نیز به بیشتر مردم اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: در نمایشگاه پاییزه زاهدان تمامی غرفه‌های متقاضی، در حال تجهیز به سیستم کارتخوان هستند به طوری که تاکنون در 40 غرفه سیستم کارتخوان نصب شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان داشت: هم اکنون تعداد 110 غرفه، کالاها و پوشاک ویژه مدارس را در نمایشگاه زاهدان به مردم ارائه می‌دهند.

میرشکار افزود: در کنار غرفه‌های فروش ویژه مدارس، تعداد 10 غرفه نیز کالاهای اساسی را به قیمت عمده عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای اجناس و کالاهای قابل عرضه در نمایشگاه، پنج تا 15 درصد تخفیف لحاظ شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان داشت: قیمت‌ بر روی اجناس پلمپ شده و در معرض دید مشتریان قرار گرفته است.

میرشکار اضافه کرد: واحد نظارت این سازمان در محل نمایشگاه مستقر تا در صورت بروز هرگونه تخلف، موارد را بررسی و برخورد کنند.

وی افزود: حدود 700 غرفه در نمایشگاه‌های استان پوشاک و لوازم ویژه بازگشایی مدارس را به مردم عرضه می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان همچنین گفت: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از 15 شهریورماه آغاز شده و تا 15 مهرماه ادامه دارد.

میرشکار افزود: در این طرح نظارتی 300 ناظر افتخاری به صورت نامحسوس در حال همکاری با سازمان بوده و 140 بازرس نیز از اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

* از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه، ایجاد تعادل قیمت میان عرضه و تقاضا است و تولیدکنندگان کالا به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات خود را عرضه می‌کنند تا ارزان‌تر به دست مصرف کنندگان برسد لذا این امر می‌تواند تأثیر بسیار مطلوبی برای تشویق مردم و به ویژه خانواده‌ها در هنگام بازگشایی مدارس به منظور خرید تولیدات داخلی باشد.

.....................................

گزارش از: سعیده مرادقلی

....................................

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول