اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

یادواره علما و روحانیون باغ خواص ورامین برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) یادواره بزرگداشت علما و روحانیون باغ خواص در این منطقه برگزار می‌شود.

یادواره علما و روحانیون باغ خواص ورامین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، نخستین یادواره بزرگداشت علما و روحانیون باغ خواص به همت هیئت امنا و امام جماعت مسجد بقیةالله این شهرک، 22 شهریور ماه سال جاری همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) از ساعت 10 برگزار می‌شود.

باغ خواص از توابع بخش مرکزی شهرستان ورامین است که دارای پیشینه مذهبی، تاریخی و فرهنگی است و با تقدیم بیش از چهل شهید گلگون کفن، ده‌ها جانباز و ایثارگر و آزاده نام خود را در تاریخ انقلاب جاودان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد وطن‌خواه امام جماعت مسجد بقیة‌الله(عج) هدف از برگزاری این مراسم را معرفی بیشتر علمای این منطقه دانست و گفت: بزرگداشت علما و روحانیون بزرگداشت دین و شریعت است و موجب تقویت ارتباط مردم با روحانیت می‌شود.

وی افزود: در این مراسم معنوی که در سالروز شهادت شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق(ع) برگزار می‌شود حجت‌الاسلام حسین اسکندری که تالیفات زیادی در زمینه قرآن و اهل بیت دارند و ایشان نیز اصالتاً اهل این روستا هستند، به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت و مداح اهل بیت برادر محسن منصوری به ذکر مصیبت و عزاداری خواهد پرداخت.

معرفی علما و روحانیون باغ‌خواص

باغ خواص در طول تاریخ همواره شاهد حضور عالمان گرانقدری بوده‌ است که نقش برجسته‌ای در دین‌مداری مردم داشته‌اند و به همین واسطه باغ خواص خاستگاه بزرگان زیادی بوده است که در عرصه‌های علمی و دینی و حوزه اندیشه اسلامی و تاریخ فعالیت چشمگیری داشته‌اند که مرحوم دکتر علی ابوالحسنی(منذر) نمونه بارز آن است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید رضا علما قمی

عالم فاضل حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید رضا علما قمی در خانواده‌اى مذهبى در شهر قم دیده به جهان گشود. وی در حوزه علمیه قم از محضر علمای بزرگواری همچون آیت‌الله العظمی بروجردی و آیت‌الله العظمی سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی بهره برد.

ایشان سال‌هاى زیادى (حدوداً 40 سال) به تبلیغ احکام و معارف دینى در روستای باغ خواص و روستاهای همجوار اشتغال داشت. این عالم بزرگوار سرانجام در 26 شهریور ماه 1363 دعوت حق را لبیک گفت و به جوار رحمت حق شتافت و در مقبرة العلماء قم به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ یدالله ابوالحسنى (پدر بزرگ مرحوم منذر)

شیخ یدالله ابوالحسنى فرزند خان محمد در روستای باغ خواص بدنیا آمد. این عالم بزرگوار دوره مکتب را در زادگاهش فرا گرفت. ایشان به تبلیغ احکام و معارف دینى اشتغال داشت و از خطباى منطقه باغ خواص بود.

این بزرگوار دلى سرشار از عشق به عترت ائمه معصومین علیه وآله داشت. قدیمی‌های باغ خواص و روستاهای اطراف هنوز موعظه‌های ایشان را به یاد دارند چنانچه ذکرى از وى به میان رود، بى‌یاد خیر، از نام وى نمى‌گذرند.

شیخ یدالله ابوالحسنى سرانجام در روز پنج‌شنبه 13 ربیع‌الثانی 1390 هجری قمری مصادف با 28 خردادماه 1349 شمسی از دنیا رحلت نمود و به جوار رحمت حق شتافت و پیکر پاکش در بهشت سجاد (ع) باغ خواص به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد ابوالحسنى (پدر مرحوم منذر)

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد ابوالحسنى فرزند شیخ یدالله در سال 1297 در روستای باغ خواص بدنیا آمد.

این عالم بزرگوار پس از طى دوره مکتب و ابتدایى در زادگاهش در سال 1322 ه.ش در ورامین نزد مرحوم حاج شیخ محسن طاهری (امام جماعت مسجد خاتم الانبیاء ورامین و اولین شخصی که کلاس حوزوی در ورامین دایر نمود) به تعلیم علوم دینی پرداخت و سپس جهت تکمیل علوم دینی و کسب مدارج عالی به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و از محضر اساتید بزرگواری بهره برد.

وی پس از کسب علم به تهران مراجعه و در آنجا اقامت نمود. مرحوم ابوالحسنى از خطباى زبردست تهران بود که اشتغال به منبر و اقامه جماعت را، با تدریس ادبیات و دروس دینى در برخى از دبیرستان‌هاى پایتخت جمع کرده بود.

حاج شیخ محمد ابوالحسنى سرانجام در 10 اسفند ماه 1370 دعوت حق را لبیک گفت و به جوار رحمت حق شتافت و پیکر پاکش در بهشت زهرا تهران در قطعه 70 به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی ابوالحسنی (مُنذِر)

 علی ابوالحسنی (منذر) استاد حوزه و دانشگاه در سال 1334 در یک خانواده روحانی در تهران متولد شد.

پدرش مرحوم حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد ابوالحسنی از روحانیان وارسته و خدوم به شمار می‌رفت.

استاد ابوالحسنی پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه علم و صنعت تهران شد، ولی از آنجا که دل در گرو تحصیلات حوزوی داشت، وارد حوزه علمیه قم شد.

او در ادبیات از مرحوم مدرس افغانی و در سطح از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات و حجج اسلام مرحوم طاهر شمس گلپایگانی، شب زنده‌دار، دوزدوزانی، محقق داماد و پایانی بهره برد و در درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی و خارج اصول آیت‌الله العظمی وحید خراسانی حضور یافت.

استاد منذر از ابتدای جوانی به نگارش و تالیف کتاب پرداخت که حاصل آن تالیف حدود پنجاه عنوان کتاب و ده‌ها مقاله و مصاحبه در زمینه مسایل مختلف تاریخی و فکری است.

کتب و مقالات بسیاری از آن استاد دانشور در مجامع مختلف همچون کتاب سال حوزه، جشنواره مطبوعات، جشنواره علامه طباطبایی برگزیده شدند.

سرانجام در غروب غم‌بار روز چهارشنبه سوم اسفند 1390 خورشید فروزان حیات پربار آن محقق ژرف‌نگر و پژوهشگر دقیق‌النظر در 56 سالگی غروب کرد و آن روحانی خدوم پس از عمری کوتاه و پر ثمر عند ملیک مقتدر آرام و قرار یافت. در فقدان آن مدافع غیور حریم ولایت حضرات آیات صافی گلپایگانی و سبحانی پیام‌های تسلیتی منتشر کردند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید مهدی موسوی (مشکات)

 سید مهدی موسوی (مشکات) در روز عید غدیر سال 1323 شمسی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

سید مهدی، تحصیلات قرآنی و ابتدایی را نزد پدرش آموخت و در ادامه برای تحصیلات بالاتر و از نوجوانی نزد علمای دینی طراز اول وقت مشهد تلمذ کرد. وی ضمن تحصیل، در امر تبلیغ نیزکوشا و مشتاق بود.

ایشان حدود 17 سال به فعالیت‌های تبلیغی‌اش در منطقه باغ خواص پرداخت.

این سال‌ها که مصادف با سال‌های سازندگی در کشور بود، وی نیز با همت خالصانه مردم باغ خواص با شور و امید، ضمن انجام وظایف تبلیغی و روحانی خود به کارهای عمرانی، اقتصادی و فرهنگی پرداخت و تلاش‌های بسیاری را در جهت محرومیت‌زدایی از چهره این منطقه و انجام طرح‌های عمرانی با کمک مردم و مسئولان مبذول داشت.

با اعلام رسمی مرجعیت آیت‌الله فاضل لنکرانی، وی نماینده خاص ایشان در آن منطقه می‌گردد و بدین ترتیب الفت معنوی مردم باغ خواص با مقام مرجعیت پایدارتر گشته، به گونه‌ای که آیت‌الله فاضل لنکرانی بارها در صحبت‌های خصوصی و عمومی‌شان از صمیمیت و ولایتمداری مردم باغ خواص به نیکی یاد می‌کردند.

وی در عید غدیر سال 1380 شمسی، پس از 57 سال زندگی مومنانه در حالی که برای انجام رسالت خویش به باغ خواص می‌رفت، در سانحه تصادف جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیار باقی شتافت و در قبرستان بقیع قم به خاک سپرده شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدى مظفر

عالم فاضل استاد حوزه علمیه مرحوم محمد محمدى مظفر مشهور به ورامینى در دهم آذرماه 1321 شمسى در خانواده‌اى مذهبى در روستاى باغ خواص ورامین دیده به جهان گشود. پس از طى دوره مکتب و ابتدایى در زادگاهش، در سال 1336 شمسى به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و از محضر اساتیدی چون ستوده، شب زنده‌دار، اعتمادى، مشکینى و فاضل لنکرانى بهره برد. فعالیت‌هاى تبلیغى‌اش نیز عمدتاً در شهر رشت و روستاهاى حومه خشک‌بیجار و کوچصفهان بود.

مرحوم ورامینى در طول نهضت امام خمینى(ره) همواره با ایشان همراه و همگام بود و انقلاب و حکومت اسلامى را از نعمت‌هاى کم نظیر خداوند بر مردم مى‌دانست.

استاد ورامینى سرانجام در 25 دی ماه 1387 پس از تحمل چند ماه بیمارى و اعمال جراحى دعوت حق را لبیک گفت و به جوار رحمت حق رفت و پیکرش در 26 دی ماه پس از تشییع در باغ رضوان رشت در محلى که به مقبرة العلماء اختصاص یافته به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام شیخ جعفر اسماعیلی

حجت‌الاسلام شیخ جعفر اسماعیلی فرزند مرحوم ملاحاج محمد معروف به ملا حاجی در سال 1298هـ.ش، در خانواده‌اى مذهبى در روستاى باغ خواص متولد شد و در همان روستا به مکتب‌خانه رفت. سپس به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و از محضر اساتید بزرگوار حضرات آیات بروجردی، مرعشی نجفی، بهجت، حجت و کاشانی بهره برد. سپس به باغ خواص مراجعه نمود.

او در دوران حیات خود عالمی جلیل و وارسته و با فضیلت بود. زهد و تقوای او زبانزد خاص و عام و در موقع سختی پناهگاه محرومان و مستمندان بود. ایشان مدت 30 سال در باغ خواص و روستاهای همجوار به اقامه نماز جماعت می‌پرداختند و به منبر می‌رفتند.

این عالم بزرگوار سرانجام در روز جمعه 15 خرداد سال 1349 هجری شمسی در حالی که تنها 51 سال سن داشت در باغ خواص وفات یافت و ایشان را در امامزاده سجاد (ع) باغ خواص به خاک سپردند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد اسماعیلی

 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد اسماعیلی (مشهور به ورامینی) فرزند ابوالقاسم در سال 1294 هجری شمسی در روستای باغ خواص چشم به جهان گشود. به دلیل علاقه فراوانش به معارف دینی (علی رغم مشکلات مالی) جهت کسب علوم عازم قم شد و در آن شهر مقدس رحل اقامت افکند.

ایشان در قم از محضر حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی، مرعشی نجفی و زاهدی استفاده نمود و به درجه‌ای عالی از علم و عمل نائل گشت. در ایام تبعید امام خمینی (ره) به نجف، در سفری که جهت زیارت به عراق داشت (علی رغم وجود خطرات) با ایشان دیدار نمود.

او سال‌ها به هدایت و ارشاد و نشر احکام اسلام در مناطق مختلف کشور پرداخت و در این مدت زادگاه خویش را از یاد نبرد و مرتباً جهت تبلیغ معارف دین به باغ خواص سفر می‌کرد.

ایشان در 20 اردیبهشت ماه 1367 هجری شمسی در سن 73 سالگی در شهر مقدس قم چشم از جهان فرو بست و در قبرستان علی ابن جعفر (ع) در کنار قبور شهدا آرام گرفت. 

انتهای پیام/و10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول