اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار:

جلب اعتماد مردم در حل مشکلات اخیر اقتصادی تأثیرگذار است

خبرگزاری فارس: معاون سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: ایجاد اعتماد نسبی در بین مردم در حل مشکلات اقتصادی و نوسانات اخیر ارزی بسیار مؤثر و تأثیرگذار است.

جلب اعتماد مردم در حل مشکلات اخیر اقتصادی تأثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی سعیدی عصر امروز در دومین نشست تخصصی - آموزشی معاونان و مدیران کل روحانی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور که در محل سالن اجتماعات هتل مشهد برگزار شد با بیان اینکه موضوع سکه، ارز و طلا مشکلی تاریخی برای کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: این مشکل امروز و دیروز نبوده و در کنار خود نیز مشکلات اجتماعی بسیار زیادی را به وجود آورده است و متأسفانه کشور از دهه 50 همواره درگیر این پدیده بوده است.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب در کشور را یکی از علل اصلی این پدیده دانست و افزود: همواره پدیده عدم اطمینان منجر به ترس می‌شود بنابراین باید توجه داشت که یکی از نیازهای بسیار مهم افراد در جامعه نیاز سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری متناسب با تولید و یا به عبارتی دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری که به اقتصاد کشور کمک می‌کند را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: پیش از بحران سال‌های 2007 و 2008 قیمت دلار در سطح بین‌المللی همواره بین 400 تا 500 دلار به ازای هر انس بود ولی به محض اینکه این بحران بوجود آمد، این پدیده متعاقب خودش پدیده نااطمینانی و ترس و نگرانی را نیز ایجاد کرد و در این راستا پول‌ها از سرمایه‌گذاری اقتصادی خارج شده و به سمت طلا رفت بنابراین قیمت طلا نیز افزایش پیدا کرد.

وی با طرح این سؤال که چرا مردم بر روی طلا و زمین سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه طلا و زمین وسیله ذخیره ارزش هستند مردم نیز در زمان نگرانی و نااطمینانی بر روی این دو کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند چرا که بدین صورت قدرت خرید خود را در آینده تضمین خواهند کرد.

وی یادآور شد: از طرفی زمانی که تقاضا برای نفت و برای انواع فلزات پایه چون مس افزایش پیدا کند به تبع افزایش تقاضای تولیدی قیمت طلا نیز کاهش می‌یابد؛ این ادبیات بین‌المللی بوده و در همه کشورهای دنیا به این صورت است.

عضو هیئت رئیسه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به تأثیرات تحریم‌ها گفت: در کنار تأثیرات تحریم‌ها شاهد افزایش میزان تقاضا هستیم و این خود نیز باعث افزایش قیمت می‌شود در طول زمستان سال قبل قیمت ارز به شدت افزایش پیدا کرد و از طرفی قدرت خرید پول ما نیز کاهش پیدا کرد بنابراین در همین راستا یکی از مسائلی که برای بهبود نابسامانی‌ها مطرح شد بحث بورس ارز بود.

وی با بیان اینکه بورس ارز برای نخستین بار در سال 1372 پیشنهاد شده بود اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه اقتصاد که خیلی اثر بدی می‌گذارد فاصله بین گفتار و عمل است به عنوان مثال خصوصی‌سازی برای نخستین بار در سال 68 مطرح شد در آن سال خصوصی‌سازی بسیار مطرح بود چرا که بسیاری از پیچیدگی‌های کنونی و پدیده‌های کنونی در آن زمان نبود.

وی با بیان اینکه در سال 84 ابلاغیه بند «ج» مقام معظم رهبری مطرح شد و به تبع آن نیز قانون اصل 44 تدوین و از سال 85 بحث خصوصی‌سازی در کشور آغاز شد، افزود: از سال 68 تاکنون نه تنها خصوصی‌سازی نکردیم بلکه بدنه دولت را هم گسترش دادیم.

وی ادامه داد: به واقع مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی بر روی ارز تأثیرگذار هستند در عین حال امیدواریم که برنامه‌هایی که بانک مرکزی در مورد ارز دارد را بتواند پیاده‌سازی کند که البته این امیدواری از دو جنس و از دو نظر است در ابتدا جای این سؤال باقی است که واقعا آیا اراده داخلی و عزم جدی برای پیاده‌سازی برنامه‌ها وجود دارد یا خیر؟

سعیدی اضافه کرد: اگر در سال‌های سال قیمت دلار بین هزار و 50 تا هزار و 950 بود به خاطر اعتماد مردم به بانک مرکزی بود در حالی که امروز مقدار زیادی از مردم اعتماد خود را نسبت به بانک مرکزی از دست داده‌اند و این به کار لطمه‌ای جدی وارد می‌کند.

وی افزود: به هر حال با بزرگ شدن اقتصاد نظام، نظارتی که بانک مرکزی بر روی بازار پول دارد باید تغییر اساسی داشته باشد اینکه در حال حاضر هر چه میزان ارز به فروش می‌رساند را باید بانک مرکزی در جریان باشد؛ مثلا اینگونه نباشد که بانک مرکزی بعد از سه یا چهار ماه متوجه شود که فلان صرافی ارز هزار و 226 تومان را دو هزار تومان فروخته و بعد آن را دستگیر کرده و به زندان بیندازیم در حالی که این کار فایده‌ای ندارد.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی بر روی رفتار مردم اثر می‌گذارد و رفتار مجموعه افراد مردم نیز بر روی سکه و طلا اثرگذار است، اظهار داشت: حجم نقدینگی ما در طول هفت سال اخیر بین هفت تا 10 برابر شده است، این در حالی است که باید توجه داشت که اگر حجم نقدینگی در مقایسه با مقدار تولید متناسب افزایش پیدا نکند تورم به وجود می‌آید.

وی بیان داشت: امروز آمار و اطلاعاتی منتشر می‌شود که به وضوح نشان از این است که نقدینگی در جامعه ما زیاد شده است در حالی که در این راستا افزایش نقدینگی تورم را به شدت بالا برده و به تبع آن قیمت ارز هم باید افزایش پیدا می‌کرد.

سعیدی در خاتمه تأکید کرد: یکی از راه‌حل‌ها در راستای حل مشکلات اخیر و نوسانات ارزی ایجاد اعتماد نسبی در بین مردم بوده که به واقع این موضوع در حل مشکلات بسیار مؤثر و تأثیرگذار است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول