اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نخلداران دشتستان نگران فروش خرما هستند

خبرگزاری فارس: مهم‌ترین دغدغه نخلداران، فروش خرما با قیمت مناسب و مشتری مناسب است، کاری که در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است.

نخلداران دشتستان نگران فروش خرما هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان خرما از مهم‌ترین تولیدات کشاورزی در دشتستان و استان بوشهر است و همه‌ ساله از نیمه دوم شهریور ماه شاهد برداشت محصول خرما در دشتستان و سراسر استان هستیم.

دشتستان با دارا بودن بیش از 4.5 میلیون اصله نخل بیشترین تولیدات خرما را در اختیار دارد و هم‌اکنون تلاش و تکاپوی تولیدکنندگان و نخلداران برای برداشت و فروش محصول آغاز شده است.

دست دلالان باید بسته بماند

مهم‌ترین دغدغه نخلداران در فصل برداشت محصول، فروش خرما با قیمت مناسب و مشتری مناسب است، کاری که در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای نخلداران به وجود آورده است.

یکی از تولیدکنندگان خرما در دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تلاش و فعالیت یک سال ما به فروش محصول در این ایام بستگی دارد و دولت باید حمایت بیشتری کند.

بهرام رضایی افزود: متاسفانه هر سال وضعیت بدتر و نامطلوب‌تر می‌شود و نهایتا کشاورزان از روی ناچاری خرمای خود را با قیمت پایین به دلالان می‌فروشند.

وی اضافه کرد: نخلداران باید با همدیگر هماهنگ باشند و برای فروش خرما نباید دست دلالان را باز بگذارند و البته این امر نیازمند همکاری بیشتر مسئولان است.

خرید تضمینی خرما بی‌نتیجه ماند

یکی از نخلداران نیز بیان کرد: خرید تضمینی خرما خوب است اما تاکنون نتیجه لازم را از این کار نگرفته‌ایم که به نظر می‌رسد دولت باید ضمانت اجرایی بیشتری برای خرید تضمینی داشته باشد.

غلامحسین علایی افزود: یک باغدار بیشتر از یک سال در امر آبیاری و حفاظت و نگهداری از نخل اهتمام می‌ورزد و امروز منتظر نتیجه تلاش خودش می‌نشیند و اگر مسئولان با جدیت وارد شوند مشکلات ما حل می‌شود.

وی یادآور شد: شرکت‌های بسته‌بندی باید تقویت شوند و بدون تردید تقویت این شرکت‌ها موجبات افزایش قیمت خرما و بهبود وضعیت کشاورزان می‌شود.

قول مسئولان عملی نشد

باغدار دیگری نیز گفت: به دلیل کمبود آب، امسال میزان محصولات کاهش یافته و این امر نیز موجبات متضرر شدن باغداران شده است.

عباس اسدی اذعان داشت: مسئولان هر ساله قول مساعدی برای بهبود وضعیت فروش خرما می‌دهند که هیچ کدام عملی نشده و باید فکری اساسی شود، وگرنه روزبه‌روز باغداران ضعیف‌تر و دلالان قوی‌تر می‌شوند.

حق باغداران ضایع نشود

رئیس شورای اسلامی آبپخش نیز اظهار داشت: مذاکرات متعددی با مسئولان استان و شهرستان داشته‌ایم که انتظار داریم امسال به نتیجه بهتری برسیم.

مصطفی رضایی افزود: نباید حق باغداران و تولیدکنندگان واقعی ضایع شود و خرید تضمینی خرما گامی در رفع این معضل است که انتظار داریم به صورت جدی اجرایی شود.

دشتستان رتبه نخست خرما در کشور را دارد

رئیس جهاد کشاورزی دشتستان نیز اظهار داشت: شهرستان دشتستان از نظر سطح زیر کشت و میزان خرمای تولید شده در بین شهرستان‌های کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

حسین قیصری افزود: هر کدام از کشاورزان و باغداران روستایی در واقع مرزبانانی هستند که از این مرز و بوم دفاع می‌کنند و تولید هر کیلو خرمای مرغوب و صادرات آن در حقیقت تیری بر پیکر دشمنان نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: باید آرامش خاطر تولیدکنندگان و امنیت نخل‌های مردم را فراهم کنیم و همه مسئولان باید در این راستا به ما کمک کنند.

قیصری خاطر نشان کرد: جلسات مشترک مسئولان و کشاورزان و تولیدکنندگان باید به طور مرتب برگزار شود تا بتوانیم راهکاری مناسب برای رفع مشکلات بیندیشیم.

توسعه صنایع تبدیلی خرما ضروری‌ است

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت دشتستان نیز اظهار داشت: توسعه صنایع تبدیلی و گسترش شرکت‌های بسته‌بندی خرما امری بسیار مهم برای بهبود وضعیت کشاورزان عزیز است.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: در سال جاری شاهد برگزاری جشنواره خرما در برازجان بودیم که خروجی بسیار خوبی برای حمایت از تولیدکنندگان داشته است.

--------------------------

گزارش از مجید رضایی

--------------------------

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول