اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمازگزاران قلب تپنده مسجد جامع ورامین

خبرگزاری فارس: مسئولان قدر نمازگزاران که قلب تپنده مساجد هستند را بدانند که اگر به هر دلیل از اقامه نماز در مسجد جامع ورامین جلوگیری کنند به تعبیر قرآن کریم «ظالم» نامیده می‌شوند.

نمازگزاران قلب تپنده مسجد جامع ورامین

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، مسئولان زمانی را به یاد آورند که مسجد جامع ورامین مخروبه بود و معتادان با خیال آسوده و بدون دلواپسی، شرم‌آورترین صحنه‌ها را در خانه خدا و در این مسجد هفتصد ساله رقم می‌زدند، قدر نمازگزاران که قلب تپنده مساجد هستند را بدانند که اگر به هر دلیل از اقامه نماز در مسجد جامع جلوگیری کنند به تعبیر قرآن کریم «ظالم» نامیده می‌شوند.

مسجد برای عبادت خدا ساخته می‌شود

مسجد جامع ورامین مهم‌ترین بنای تاریخی شهر ورامین است که در جنوب شهر کنونی واقع شده و دارای گچ‌بری‌های عالی و کاشی‌‌کاری‌های زیبای دوره مغولی است.

بنای اصلی از دوره سلجوقیان و قرن ششم هجری است ولی قسمتی که دارای گنبد مخروطی است مربوط به دوره غزنویان است و قسمت‌هایی که این دو دوره را به هم مربوط می‌نماید؛ جدیدتر است و برای ساختن آنها مجبور شده‌اند که بنای قدیمی را خراب کرده و دو بنا را به هم وصل کنند و از این سه نوع بنا مطلبی که به خوبی معلوم می‌شود دوره ساختن کاشی‌هایی است که دارای جلای فلزی است.

ساخت چنین مسجد عظیمی در قرن ششم هجری نشان از بافت مذهبی و نیز آبادانی این منطقه دارد، وسعت این مسجد نشان از تعداد فراوان نمازگزار این منطقه و جمعیت قابل توجه مستقر در دشت ورامین دارد.

نیت ساخت مسجد بر کسی پوشیده نیست، زمانی که مسجدی ساخته می‌شود برای عبادت خداوند و اقامه نماز در آن است، با گذشت زمان از ساخت یک مسجد به تدریج آن مکان فوق حالت آثار باستانی به خود می‌گیرد و از طرف دیگر نمی‌توان با آثار باستانی دیگر مانند آتشکده‌ها، مقبره‌ها و یا آثار دیگر آن را یکسان کرد چرا که جلوگیری از حضور مردم برای عبادت در مسجد به بهانه اینکه آثار باستانی می‌باشد منطقی نیست.

همسایه مسجد اگر عذری نداشته باشد، مکروه است در غیر مسجد نماز بخواند

مسجد به عنوان پایگاه عبادت خداوند متعال و پایگاه جهاد فکری و تعلیم و تعلم معارف اسلامی است، در این پایگاه وحدت مسلمانان و روح وحدت و یکپارچگی به دشمنان پیدا و پنهان جامعه اسلامی نمایش داده می‌شود.

در روایات زیاد رفتن به مسجد بسیار سفارش شده است و رفتن در مسجدی که نمازگزار ندارد، مستحب است و همسایه مسجد اگر عذری نداشته باشد مکروه است در غیر مسجد نماز بخواند، حال تصور کنید مسجدی را به بهانه اینکه آثار باستانی است ببندند، در این حالت تکلیف شرعی همسایه مسجد چیست؟

فقیه اهل بیت مرحوم سید محمد کاظم یزدی در عروة الوثقی می­فرماید: برای همسایه مسجد مکروه است که بدون عذری مانند بارش باران نماز را در غیر آن مسجد به جای آورد. همسایه مسجد کیست؟ در برخی از روایات همسایه مسجد را چهل خانه از هر طرف ذکر کرده‌­اند.

در حدیثی از امیرالمؤمنین (ع): «حَرِیمُ الْمَسْجِدِ أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً وَ الْجِوَارُ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ أَرْبَعَةِ جَوَانِبِهَا ». «حریم مسجد چهل ذراع و همسایه­‌های آن چهل خانه از چهار طرف است»

ادعاهای برخی مسئولان در مورد مسجد جامع ورامین فرار به جلو است

مسجد جامع ورامین نیز از این قاعده مستثنی نیست، این مسجد علی‌رغم اینکه اثر باستانی است یک اثر مذهبی است، خانه عبادت است، مکان تضرع و زاری به درگاه الوهیت است، بنابراین نمی‌توان با این استدلال که یک مسجد آثار باستانی است و بیم آسیب دیدن آن است، نمازگزاران را از درون مسجد راند، حال مسجد مذکور مسجد جامع ورامین باشد و یا هر مسجد دیگری در جهان، تفاوتی ندارد.

نمونه‌های فراوانی در جای جای جهان دیده شده که یک مسجد قدمت باستانی داشته است ولی از نمازگزار تخلیه نشده، حال باید در پی راه حل دیگری بود که چطور می‌توان علی رغم حضور نمازگزار انبوه در یک مسجد با تخریب آن نیز مقابله نمود لذا ادعای برخی مسئولان که تخریب مسجد جامع ورامین را دلیلی برای جلوگیری از ادای نمازهای روزانه در آن می‌دانند نوعی فرار به جلو است.

شروط چهارگانه تعمیرکنندگان مساجد

باید مساجد را دائما تعمیر کرد و اجازه خرابی به آنها نداد، البته تعمیر مساجد به روش‌هایی باید صورت گیرد که ارزش باستانی خود را نیز از دست ندهد، دین مبین اسلام حتی برای تعمیرکنندگان مساجد نیز شروطی قرار داده است.

شرط اول: مربوط به جنبه اعتقادی آنان است که سیر حقیقی انسان‌های خداجو و مؤمن به مبدأ و معاد است.

شرط دوم: از به پا دارندگان نماز یا سند نماز به عنوان مظهر بندگی و راز و نیاز با خداوند مختص انسان‌هایی است که بندگی و عبودیت را از قلب و اعضا و جوارح خویش سرایت داده­‌اند.

شرط سوم: آبادکنندگان مساجد کسانی هستند که زکات یعنی حقوق مالی واجب خویش را ادا می­کنند نه اینکه ساختن و تعمیر مسجد بهانه­‌ای برای شانه خالی کردن از زیر بار وجوهات و حقوق شرعی باشد.

شرط چهارم: چهارمین ویژگی آبادکنندگان مساجد می­فرمایند آنان تنها خشیت خدا را در دل دارند.

بنابراین پر واضح است که نباید مساجد را با دیگر آثار باستانی یکسان گرفت و ملاحظات آنها را رعایت کرد.

خاطره آیت‌الله محمودی از نظر رسول خدا (ص) به مسجد جامع ورامین

مسجد جامع ورامین در دوران طاغوت به یک مخروبه تبدیل شده بود و برپایی نماز جمعه این شهرستان در مسجد جامع مهم‌ترین دلیل آبادانی این مکان مقدس است، خرابی مسجد جامع ورامین قبل از برگزاری نماز جمعه در آن به قدری بود که حتی مواردی دیده شده که افراد آجرها و خاک‌های آن را به یغما می‌برده‌اند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران در ارتباط با نماز خواندن در مسجد جامع عنوان کرد: مسجد جامع مخروبه‌ای شده بود و حتی در شب‌ها مردم می‌ترسیدند از آنجا تردد کنند تا اینکه روزی مرحوم حجت‌الاسلام جهرودی اولین امام جمعه موقت ورامین و از علمای مبارز و به‌نام شهرستان ورامین نزد من آمد و گفت خواب دیده است که رسول خدا (ص) در مسجد جامع که آباد شده بود، اقامه نماز کرده است.

آیت‌الله مرتضی محمودی گلپایگانی اظهار داشت: زمانی که این خواب را شنیدم احساس کردم حضرت نسبت به این مسجد جامع نظر دارند و قصد کردم نمازهای جمعه در این مسجد اقامه شود.

ایرادات استقرار اداره میراث فرهنگی ورامین در مسجد جامع

نگاهی گذرا به مسجد جامع ورامین دو ایراد اساسی نسبت به متولیان میراث فرهنگی در ذهن متبادر می‌سازد:

نخست آنکه اداره میراث فرهنگی شهرستان داخل محوطه مسجد مستقر شده است، مسجد و فضای آن برای اقامه نماز ساخته شده است و نه استقرار اداره، ممکن است همین استقرار اداره سبب برخی ترددهای ناصواب و همراه با عذرهای شرعی به داخل محوطه مسجد شود که گناهی بزرگ است.

دوم کوتاهی مسئولان میراث فرهنگی شهرستان در ساخت حفاظ و پنجره برای مسجد جامع با ادعاهای آنان مبنی بر مراقبت از این بنا تناقض دارد و این گمان را ایجاد می‌کند که برخی ادعاها جهت مراقبت از مسجد از سر دلسوزی نیست.

نبود امنیت عمده‌ترین مشکل مسجد جامع

امروز نبود امنیت در این مسجد عمده‌ترین مشکل موجود است، برخی سرقت‌ها از امکانات ستاد نماز جمعه ورامین که در این مسجد مستقر هستند دردآور است، هر سال، ستاد کل نیروهای مسلح تعداد زیادی سرباز وظیفه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌دهد، تا این سازمان به یاری آن سربازان مانع از بروز چنین صحنه‌هایی شود. اما گویا بسیاری از آنها به نگهبانی ساختمان‌های اداری و دفاتر کار گماشته شده‌اند.

نمازگزاران روحی در کالبد مساجد

این موارد در حالی است که در همه مساجد تاریخی ایران مانند مسجد جامع اصفهان که با قدمت 1200 ساله به عنوان «کلکسیون معماری ایرانی اسلامی» لقب گرفته، مسجد جامع کبیر یزد، مسجد جامع تبریز، مسجد جامع زواره، مسجد گوهرشاد مشهد و ... ، نماز گزاردن مؤمنان و اجرای برنامه‌های مذهبی روح زندگی را در کالبد مسجد می‌دمد و موجب سرزندگی و بقای آن می‌شود.

«ظالم» به تعبیر قرآن چه کسانی هستند

در پایان خطاب به مسئولان و متولیان امر از آنها می‌خواهیم به جای سنگ‌اندازی کمک نمایند تا نمازهای روزانه در این مکان متبرک و خانه خدا خوانده شود، خواندن نماز جمعه آن هم تنها در شش یا هفت ماه سال کافی نیست، حق این مسجد ادا نمی‌شود، عزیزان مسئول قدر حضور مومنان که قلب تپنده مساجد هستند را بدانند و آگاه باشند به هر دلیل که از اقامه نماز در مسجد جامع جلوگیری کنند، به تعبیر قرآن کریم «ظالم» نامیده می‌شوند.

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول