اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان شیراز:

ماموران آتش‌نشانی ضابط دادگستری نیستند

خبرگزاری فارس: دادستان شیراز گفت: استناد قانونی برای تلقی ماموران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به عنوان ضابط دادگستری وجود ندارد.

ماموران آتش‌نشانی ضابط دادگستری نیستند

علی القاصی‌مهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ماموران آتش‌نشانی مانند سایر ماموران موسسات دولتی و عمومی تنها در مواقع خاص با دستور مقام قضایی موظف به انجام وظایف محوله هستند.

به گفته وی، در حوزه ایمنی اگر مقام قضایی در راستای رسیدگی به جرم، انجام یک امر قانونی و یا تکمیل پرونده دستوری برای ماموران آتش‌نشانی صادر کند مکلف به اجرا هستند و گزارش آنها در صورت وثوق قاضی مورد استناد قرار می‌گیرد. 

وی افزود: به طور کلی دو نوع ضابط عام و خاص در دستگاه قضایی تعریف شده است.

القاصی‌مهر ادامه داد: ضابطان عام مامورانی هستند که با نظارت و تعلیمات مقام قضایی در تمام جرائم به موجب قانون می‌توانند اقدام کنند به این معنی که امور ضابطیت مربوط به عموم جرائم است؛ به عنوان مثال در این زمینه می‌توان از ضابطیت عام نیروی انتظامی نام برد.

این مقام قضایی تصریح کرد: ضابطان خاص به آن دسته از مامورانی گفته می‌شود که صلاحیت اقدام در تمام جرائم را ندارند بلکه تنها در جرائمی که به موجب قوانین خاص تعیین شده می‌توانند اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ماموران منابع طبیعی مثال ضابط عام است که نمی‌توانند هر جرمی را مورد بررسی قرار دهند بلکه در جایی که تخریب منابع ملی پیش بیاید ضابط خاص محسوب می‌شوند.

القاصی‌مهر اضافه کرد: ماموران محیط زیست به موجب قانون «شکار و صید» و قانون «بهسازی و حفاظت محیط زیست» ضابط خاص این‌گونه موارد محسوب شده و تنها در چنین جرائمی صلاحیت ورود دارند.

دادستان شیراز افزود: ماموران اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی و ماموران گمرکات نیز در موارد خاصی ضابط خاص محسوب می‌شوند همچنان که ماموران هواپیمایی نیز تنها در مورد جرائمی که در داخل هواپیما اتفاق می‌افتد صلاحیت ورود دارند.

رئیس و معاونان زندان نیز به گفته القاصی‌مهر ضابط خاص در مورد جرائم داخل زندان هستند و در مورد اخلال در داخل شهر ضابطیت ندارند.

دادستان شیراز در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: بنابراین مقدمات، ضابطان خاص مامورانی هستند که صلاحیت اقدام در مورد جرائمی را دارند که به موجب قوانین خاص و در محدوده وظایف محوله پیش‌بینی شده است.

القاصی‌‌مهر ادامه داد: با این تعریف ماموران فضای سبز شهرداری به موجب قانون فضای سبز که حیطه وظایف خاصی را در مورد تخریب پارک‌ها و فضای سبز پیش‌بینی کرده است ضابط خاص محسوب می‌شوند و گزارش آنها به منزله گزارش ضابطان است.

به گفته وی، ضابط خاص چه مقام قضایی دستور دهد چه دستور ندهد گزارش خود را ارائه می‌کند و گزارش او مورد استناد قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز خواستار آن شده بود که آتش‌نشانی به عنوان ضابط خاص دادستانی در موارد تخصصی ایمنی، به دادستانی گزارش ارائه دهد و برای پیشگیری از حوادث و حفظ جان شهروندان مجوز ورود به موسساتی که ضوابط ایمنی را رعایت نمی‌کنند، داشته باشد.

انتهای پیام/ز10/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول