اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گرمی در ردیف تولیدکنندگان برنج

1625 تن برنج از شالیزارهای گرمی برداشت می‌شود

خبرگزاری فارس: امسال 1625 تن برنج از شالیزارهای گرمی برداشت می‌شود.

1625 تن برنج از شالیزارهای گرمی برداشت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرماندار شهرستان گرمی عصر امروز در جریان بازدید از توسعه بخش کشاورزی در گرمی اظهار داشت:‌ این میزان تولید برنج نسبت به سال‌های گذشته در گرمی 45 درصد رشد نشان می‌دهد.

عزیز صحرایی تصریح کرد: چند سالی است که با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی و تأمین منابع آبی مورد نیاز بخشی از سطوح مستعد اراضی این شهرستان به زیر کشت برنج رفته است.

وی خاطرنشان کرد: این محصول در حاشیه رودخانه بالهارود و دره‌رود کاشته می‌شود که شالیکاران این منطقه بعد از 15 روز از سپری شدن بهار کاشت خود را انجام داده و نشا را به زمین انتقال می‌دهند.

صحرایی اضافه کرد: در سال زراعی جاری 650 هکتار از اراضی گرمی در بخش‌های انگوت و موران به کشت برنج اختصاص یافته است.

این مسئول بیان کرد: بحمدالله به نظر می‌رسد عملکرد مطلوبی را در کشت و عمل‌آوری این محصول شاهد باشیم و به ازای هر هکتار دو هزار و 500 کیلوگرم برنج برداشت شود.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به وضعیت مطلوب زراعت برنج هزینه شالیکاران کاهش یافته در حالی که عملکردمان نسبت به سال گذشته از نظر کمیت و کیفیت رشد قابل قبولی یافته است.

*موفقیت باغدار هیری در تولید 25 تن محصول در هر هکتار

به گزارش فارس، یک باغدار موفق شهر هیر توانست با تولید 25 تن محصولات باغی عملکرد موفقی داشته باشد.

این باغدار هیری که بیش از 15 سال در تهران اقامت داشت با بازگشت به شهر و دیار خود مصمم شده است باغات گذشته خود را احیا کرده و در کمتر از پنج سال توانسته است باغی با مصفا و پرثمر شکل دهد.

این باغدار هیری توانسته است با استفاده از شیوه‌های جدید کشت هفت هکتار باغ احداث کند و در تلاش است هشت هکتار دیگر نیز به این مجموعه اضافه کند تا محصولات متنوعی همچون آلبالو، گیلاس و هلو کشت کند.

این باغدار موفق هیری با رعایت اصول فنی و آبیاری قطره‌ای توانسته است محصولات مرغوبی را تولید کند و معتقد است سه برابر تولید سنتی می‌تواند از طریق توسعه مدرن محصول از باغات خود برداشت کند.

احمد لطیفی باغدار موفق هیری فرصت اشتغال ایجاد شده از این طریق را 20 نفر و هزینه صرف شده برای توسعه باغات خود را 60 میلیون تومان اعلام کرده است.

وی گفت: برای توسعه آینده نیز 20 میلیون تومان درخواست دریافت تسهیلات کرده است تا از طریق صندوق حمایت از بخش کشاورزی بتواند این امکان را مهیا کند تا توسعه حقیقی اتفاق بیفتد.

میزان تولید محصولات باغی استان 285 هزار تن است که امسال با افزایش 40 هزار تنی اردبیل در تولید محصولات باغی بر مبنای سطح زیر کشت در رتبه پانزدهم قرار دارد.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول