اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

اجمالی/ رونمایی از تجدید چاپ کتابی پس از 23 سال

امیرخانی: «ترکه‌های درخت آلبالو» در ادبیات بعد از انقلاب جریان‌ساز شد

خبرگزاری فارس: رضا امیرخانی رمان‌نویس در آیین رونمایی از کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» به قلم اکبر خلیلی گفت: از نگاه من، دو نویسنده پیشکسوت در عرصه ادبیات انقلاب وجود دارند، یکی از این افراد اکبر خلیلی است و دیگری قاسمعلی فراست.

امیرخانی: «ترکه‌های درخت آلبالو» در ادبیات بعد از انقلاب جریان‌ساز شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، مراسم رونمایی از کتاب «ترکه‌های باغ آلبالو» نوشته اکبر خلیلی عصر امروز در سالن همایش‌های بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد. در این نشست رضا امیرخانی و جهانگیر خسروشاهی نویسنده، سهیلا عبدالحسینی منتقد، سرهنگ احمد حیدری و اسدالله بادامچیان حضور داشتند.

رضا امیرخانی درباره این کتاب گفت: در فرهنگی که ما زندگی می‌کنیم، کلمه «کسوت» همواره مورد احترام بوده است و برای من همیشه جای سؤال بوده که به چه کسی پیشکسوت گفته می‌شود؟ بسیاری از لغت‌شناسان شیعه و سنی معتقدند که ریشه کلمه «کسوت» به حدیث کساء باز می‌گردد. ریشه این کلمه در فرهنگ ما به صورت‌های گوناگون بازتولید شده است؛ برای نمونه در فرهنگ صوفیان به صورت کلمه «خرقه» درآمده است. صوفیان زمانی که یکی از بزرگان آنها از دنیا می‌رود، عنوان می‌کنند فلانی «خرقه تهی کرد». همچنین در ادبیات ما کلماتی مانند «پیشکسوت» یا «پسکسوت» ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه افزود: به نظر من «کسوت» آن چیزی است که جریانی را تغییر می‌دهد و «پیشکسوت» کسی است که لباس این جریان را عوض می‌کند. در عرصه ادبیات انقلاب دو نویسنده وجود دارند که از نگاه من پیشکسوت هستند حتی اگر تنها همان یک اثر از آنها نوشته می‌شد. یکی از این افراد اکبر خلیلی است و دیگری هم قاسمعلی فراست؛ این دو فرد نقش مهمی در ادبیات ما داشته‌اند. کتاب‌های «ترکه‌های درخت آلبالو» و «نخل‌های بی‌سر» دو کتابی بوده‌اند که در عرصه ادبیات داستانی بعد از انقلاب تأثیرگذار بوده‌اند. این دو کتاب به زعم من جریان‌ساز بوده‌اند و از کتاب‌های مهم پس از پیروزی انقلاب محسوب می‌شوند و همچنان باقی‌ خواهند ماند.

وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی به این نویسندگان و آثار آنها گفت: به نظر من اگر قرار است مجسمه یا تندیسی از بزرگان ادبیات داستانی ساخته شود، باید مجسمه و تندیس این دو فرد ساخته شود! اما ما با پیشکسوتان خود چه کرده‌ایم؟ چرا کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» تنها در سال 1368 منتشر شد و بعد از آن دوباره منتشر نشد و در حال حاضر بعد از 23 سال این کتاب مجدداً منتشر شده است؟ چرا این کتاب تاثیرگذار پیش از این در دسترس مخاطبان قرار نگرفته است؟

مشروح سخنرانی‌های این نشست متعاقباً در خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول