اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

افزایش 35 درصدی محصول با تعویض تاج باغات گردو میسر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تعویض تاج به عنوان مناسب‌ترین راهکار، تنها راه‌ اصلاح باغات گردوی ناهمگن است.

افزایش 35 درصدی محصول با تعویض تاج باغات گردو میسر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی با بیان اینکه به علت مشکلات تولید، نهال گردوی پیوندی در سال‌های گذشته بیش از 90 درصد باغات با استفاده از نهال‌های بذری احداث شده‌اند، افزود: در نتیجه این کار محصول تولید شده تعداد زیادی از درختان علاوه بر پایین بودن عملکرد از نظر کیفیت چندان مطلوب نبوده است.

وی تصریح کرد: این محصول به همین دلیل و به علت اختلاط ارقام گوناگون یک دست نیست و عرضه محصول را با مشکل مواجه ساخته است.

اسکندری با بیان اینکه دیر بازدهی موجب از دست رفتن فرصت تولید برای باغداران می‌شود، ادامه داد: در اصلاح باغات گردو حذف درختان موجود و جایگزینی نهال‌های پیوندی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و از طرف دیگر محدودیت منابع آب و خاک همچنین افزایش هزینه‌ها و لزوم تولید محصول اقتصادی اصلاح باغات گردوی موجود را انکارناپذیر ساخته است.

وی گفت: از این رو با بررسی‌های کارشناسی تعویض تاج به عنوان تنها راه‌حل اصلاح باغات گردو محسوب می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه به علت کمبود نهال‌های پیوندی می‌توان از این روش برای احداث باغات جدید نیز استفاده کرد، افزود: شناسایی ژنوتیپ‌های برتر از بین درختان گردوی استان دارای خصوصیات مطلوب میوه‌دهی در مناطق مختلف و سازگار با شرایط محلی به منظور تهیه پیوندک به عنوان پایه‌های مادری از اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تعویض تاج در درختان گردو مشابه سایر درختان میوه در سطح استان و کشور متداول نیست ولی خوشبختانه این کار در مناطقی از استان از جمله تسوج، گوگان و حومه مراغه در سطوح محدودی توسط باغداران پیشرو انجام گرفته است.

اسکندری گفت: حتی درختان گردوی تعویض تاج شده 40 - 30 ساله نیز قابل مشاهده است و از رشد و باردهی مطلوب برخوردارند. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در دو سال اخیر اجرای الگوی تعویض تاج با استقبال کشاورزان علاقه‌مند مواجه شده است.

اسکندری، نیروی انسانی لازم همچون وجود کارشناسان توانمند در سطح استان و شهرستان‌ها، وجود افراد پیوندزن ماهر در بعضی شهرستان‌ها، وجود کشاورزان علاقه‌مند و متقاضی اجرای طرح را از جمله ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی عنوان کرد.

وی افزود: متاسفانه عموم گردوکاران با روش تعویض تاج درختان گردو آشنایی ندارند و به دلیل پایین بودن درصد گیرایی در گردو و لزوم بکارگیری افراد پیوندزن ماهر و نیز عدم توانایی مالی باغداران داوطلب اجرای طرح، استقبال چندانی از آن نمی‌شود.

اسکندری با بیان اینکه تعویض تاج باغات نابالغ باید نسبت به بالغ از اولویت بیشتری برخوردار باشد، افزود: چون درختان در مرحله نابالغ به باردهی نرسیده‌اند حذف یا کاهش محصول ناشی از تعویض تاج ناچیز است و با توجه به اینکه حجم تاج درخت کم بوده و نیز قطر شاخه‌ها کوچک است از این رو هزینه‌های اجرایی آن نیز کمتر است.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: در این مسیر باید فراموش نکنیم که قدرت رشد نبات در دوران قبل از بلوغ درخت زیاد بوده و درصد گیرایی پیوندها بالا است.

وی در ادامه هزینه‌های تعویض تاج در سطح یک هکتار از باغات موجود با تعداد 140 اصله درخت را قبل از دوره باردهی معادل 17 میلیون و 920 هزار ریال و در دوره باردهی 51 میلیون و 800 هزار ریال عنوان کرد.

اسکندری گفت: با اجرای این طرح ضمن بهره‌مندی از مزایای ارقام پر محصول، بهبود کیفیت میوه و مغز گردو، افزایش توان تولید بعد از وقوع سرمای بهاره، تعدیل تراکم و انبوهی مضر باغات، کاهش هزینه‌های داشت به سبب تحمل به آفات و بیماری‌ها همچنین سازگار با شرایط اقلیمی و اصلاح وضعیت نورگیری فضای عمومی باغ و رشد متناسب درختان شاهد تسهیل برداشت و کاهش خطرات جانی و امکان برداشت مکانیزه خواهیم بود.

وی افزود: با تعویض تاج درختان گردو شاهد افزایش عملکرد حداقل 35 درصد بوده و کیفیت محصول در حد استانداردهای ارقام اصلاح شده ارتقا می‌یابد.

اسکندری گفت: تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام یافته در سال‌های پنجم و ششم از تاریخ تعویض تاج از محل مابه‌التفاوت درآمد نسبت به محصول قبلی قابل برگشت خواهد بود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در استان مانند سایر مناطق گردوخیز کشور، باغات و درختان پراکنده گردو عموماً دارای منشاء بذری هستند و در هرکدام از شهرستان‌ها در سنوات بسیار دور گزینش بذور از داخل توده‌های بومی همان منطقه صورت گرفته، از این رو علاوه بر گستردگی تنوع ژنتیکی در استان، فنوتیپ‌های خاصی در مناطق مختلف با ریخته ارثی نزدیک به همدیگر ملاحظه می‌شود.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: از این رو به منظور شناسایی و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی متنوع گردوی موجود در مناطق گردوخیز استان، برنامه شناسایی و ارزیابی ژنوتیپ‌های گردو از سال 1374 آغاز شده است.

وی افزود: در این زمینه ضمن مراجعه به بیش از 3 هزار هکتار از باغات گردوی استان و بررسی صفات بارز بیش از 350 هزار درخت گردو (ژنوتیپ)، تعداد 352 ژنوتیپ از باغات 12 شهرستان تابعه برای ارزیابی بیشتر انتخاب شده است.

اسکندری گفت: در سال 1385 تعداد 12 ژنوتیپ از مجموعه ژنوتیپ‌های انتخابی به عنوان ژنوتیپ‌های نخبه استان به مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی شد تا به وسیله خزانه‌کاران ازدیاد از طریق پیوند صورت گیرد و یا حداقل در صورت تکثیر از طریق بذر به عنوان منابع بذری تایید شده، مورد استفاده قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در جریان سال 1387 و 1388، براساس تغییرات جوی اتفاق افتاده و در زمینه گزینش ژنوتیپ‌های مطلوب گردو اهداف مقاومت به سرمای زمستانه با در نظر گرفتن خصوصیات فیزیولوژیکی خاص گردو و تیپ گل‌دهی اعمال شده است.

اسکندری افزود: در این ارتباط تعداد 54 ژنوتیپ گردو مورد ارزیابی قرار گرفتند و از داخل این جمعیت تعداد 3 ژنوتیپ گردو با خصوصیات مطلوب معرفی شده است.

وی افزود: نهایتاً براساس مجموعه داده‌های مربوط به خصوصیات رویش، باردهی و مشخصات میوه و مغز گردو که با استفاده از دیسکریپتورهای معتبر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تعداد 22 ژنوتیب بومی گردو به عنوان کولتیوارهای امیدبخش برای بهره‌برداری‌های بعدی معرفی شد.

اسکندری تاکید کرد: آنچه سرعت در اجرای این طرح را ضروری یا انکارناپذیر ساخته، وجود هزاران هکتار باغات گردوی جوان است که به سن باردهی نرسیده‌اند.

وی افزود: تعویض تاج در این باغات به لحاظ اینکه تا رسیدن به سن باردهی تاج درختان کامل شده و در این مدت حذف محصول نخواهیم داشت، بسیار توجیه‌پذیر بوده و کاملاً اقتصادی است. 

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول