به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سردار بهروز اثباتی در جمع فعالان عرصه فرهنگ و هنر دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا مشهد اظهار کرد: فعالان عرصه فرهنگ و هنر در عرصه ایثار و شهادت نیز همواره پیشتاز هستند و امروز چشم امید انقلاب اسلامی به فعالیتهای آنان دوخته شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی ایران تنها در حوزه علمیه نوعی مدیریت انقلابی در زمینه تحقیقات وجود داشت و دانشگاههای کشور در آن زمان کاملاً تحت سلطه رژیم ستمشاهی بودند و دروس مربوط به مدیریت فرهنگی و یا مدیریت تبلیغات در آنها تدریس نمیشد.
اثباتی در ادامه با اشاره به سابقه مدیریت تبلیغات در غرب گفت: مدیریت مدرن تبلیغات در کشورهای غربی دارای سابقهای نزدیک به 700 سال است و البته غربیها در طی این دوران برای نهادینهکردن این مسئله جنگها و همچنین شهرسوزیهای بسیار زیادی را تجربه کردهاند.
وی بیان کرد: ماهیت و تکنیک تبلیغات در غرب همواره یکسانند و در این میان تنها ابزارهای آنها است که دائماً تغییر میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: از سوی دیگر در جمهوری اسلامی ایران مدیریت فرهنگی و تبلیغاتی سابقهایی 33 ساله دارد اما در طی همین مدت کوتاه دستاوردهای فراوانی را در این حوزه کسب کردهایم.
اثباتی گفت: یکی از بزرگترین هنرهای امام راحل این بود که حوزه تبلیغات را در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی به عنوان یک حقیقت مطرح کرد و آن حقیقت چیزی جز تبلیغات اسلامی نبود.
وی با اشاره به علل موفقیت ایران در عرصه تبلیغات فرهنگی خاطرنشان کرد: ایدئولوژی اسلامی اولین و مهمترین عامل رشد بیسابقه ما در مقابل حرکت 700 ساله دشمنان نظام است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: علاوه بر این باید اذعان کرد که مرجعیت و ولایت فقیه نیز در موفقیتهای تبلیغاتی ما نقش بیبدیلی داشته است و همین مسئله است که امام راحل همواره از ولایت فقیه به عنوان اصلی پیشرو و مترقی یاد میکرد.
اثباتی با اشاره به نقش تودههای مردم به عنوان سومین عامل موفقیت در عرصه تبلیغات گفت: تودههای مردمی همواره تابع رهبری و ولایت فقیه هستند و از سازوکارهای پیشگیری شده تبعیت میکنند.
وی یادآور شد: تنها مشکلی که در حال حاضر در عرصه تبلیغات فرهنگی وجود دارد این است که هنوز ساختار و سازماندهی مشخصی در این زمینه نداریم و به بلوغ کافی نیز نرسیدهایم البته تحقق این مسئله یک امر طولانیمدت است و نیاز به کار متمادی دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به نقش فعالان فرهنگ و هنر دفاع مقدس عنوان کرد: آینده را همواره شناخت مناسب از گذشته میسازد و از همین رو باید ما نیز نسبت به گذشته تبلیغاتی خود شناخت کافی داشته باشیم و این وظیفهای است که برعهده فعالان هنری دفاع مقدس است.
اثباتی گفت: نزدیک به 7 هزار و 500 کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده است اما در خوشبینانهترین حالت تنها 20 کتاب در حوزه تبلیغات دفاع مقدس وجود دارد و باید در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.
وی افزود: یکی از راهکارهای دیگر ثبت تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر اسلامی و همچنین فرهنگ دفاع مقدس است و اگر این امر محقق شود میتوان با عربدهکشیهای تبلیغاتی و فرهنگی دشمنان مقابله کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: باید کنگرهای برای شهدای تبلیغات برگزار شود زیرا این دسته از شهدا جزو مظلومترین و غریبترین شهدای دوران دفاع مقدس هستند و باید شخصیت آنها را به عنوان بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر این مملکت به خوبی برای مردم تبیین کرد.
اثباتی بیان کرد: علم تبلیغات هر روز تئوریهای جدیدی صادر میکند و گرچه ما در این زمینه تاکنون پیشرفتهای چشمگیری داشتهایم اما نباید به همین سطح اکتفا کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین در پایان با اشاره به فیلم اهانتآمیز به شخص پیامبر مکرم اسلام ابراز کرد: غربیها نه دین دارند و نه هنر و اخلاق را به خوبی میشناسند و کاملاً احساس کردهاند که اسلام در حال تسخیر دنیا است و به همین دلیل دست به چنین اقدامات مذبوحانهای میزنند.
انتهای پیام/ح10/ض1002