اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت صدا و سیمای مرکز زنجان

پژوهش بازی‌های محلی و بومی در زنجان انجام شد

خبرگزاری فارس: پژوهشی با عنوان بازی‌های محلی و بومی «اویونلار» در واحد پژوهش مرکز زنجان انجام شد.

پژوهش بازی‌های محلی و بومی در زنجان انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بازی‌های بومی مناطق مختلف استان زنجان به همت پژوهشگران صدا و سیمای مرکز زنجان گردآوری شد.

محقق و پژوهشگر بازی‌های محلی و بومی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: بازی در دنیای کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

علی رجبی ادامه داد: بررسی‌های انجام یافته درباره نقش بازی در رشد کودکان نشان داده است که همه کودکان از بازی به عنوان راهکاری برای ابراز احساسات خود استفاده می‌کنند و از طریق بازی از استرس و فشارهای روحی و روانی رهایی می‌یابند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این کودکان از طریق بازی تجارب ارزشمندی می‌آموزند، افزود: لذا در این تحقیق سعی شده است که به روش توصیفی و انجام مصاحبه با افراد مطلع صورت گرفته و تعدادی از بازی‌های معروف توضیح داده شود.

محقق و پژوهشگر بازی‌های محلی و بومی استان زنجان افزود: بازی‌های محلی به علت اینکه زائیده و ساخته و پرداخته ذهن مردم مناطق مختلف است و به دلیل انطباق با فرهنگ و علایق و ذوق مردم، می‌تواند گسترش یابد و در جامعه عمومیت پیدا کند.

وی افزود: مردم با ذوق استان زنجان نیز بازی‌های زیادی را ابداع کرده‌اند و بسیاری از بازی‌های محلی رایج در دیگر مناطق کشور را به شکل بومی انجام می‌دهند.

رجبی گفت: مردم شهرها و مناطق مختلف استان زنجان بازی‌های محلی مخصوص به خود دارند که از جمع آنها می‌توان به «لوپورت داشی، تزدان انزلی، قیش وردی و چیلنگ آغاج» اشاره کرد.

وی ادامه داد: در استان زنجان تنوع و گستردگی بازی‌های محلی میان پسران بیشتر از دختران است، چرا که هیچ محدودیتی برای حضور پسران در مکان‌هایی غیر از خانه وجود نداشته در حالی که محل بازی دختران معمولاً محدوده خانه بوده است.

محقق و پژوهشگر بازی‌های محلی و بومی استان زنجان تصریح کرد: متأسفانه اکثر بازی‌های محلی رایج در استان زنجان همچون سایر نقاط کشور که کودکان و نوجوانان در گذشته نه چندان دور به آنها می‌پرداختند به دست فراموشی سپرده شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه بیشتر بازی‌های دخترانه بازی‌های آرام و آوایی است، گفت: بازی‌های دخترانه با خواندن شعری همراه است و بیشتر بازی‌های سبک و آرام را شامل می‌شود، ولی بیشتر بازی‌های مردان بازی‌هایی است که به قدرت بدنی زیادی نیازمند است.

گفتنی است، از این تحقیق در تهیه برنامه‌های بومی و محلی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول