اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش کامل فارس از نشست‌های‌‌ خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت‌

ناگفته‌های سینماگران جهان در‌باره فیلم مقاومت/ «مقاومت» باید جهانی شود

خبرگزاری فارس: سینماگران جهان ناگفته‌های خود را از جشنواره فیلم مقاومت در کرمان بیان کردند.

ناگفته‌های سینماگران جهان در‌باره فیلم مقاومت/ «مقاومت» باید جهانی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکی از رویدادهای مهم فرهنگی ایران اسلامی محسوب می‌شود که با مرکزیت کرمان از سوم تا هفتم مهر ماه جاری در حال برگزاری است و تا کنون دو نشست خبری تخصصی در هتل پارس کرمان برگزار شده است، لذا مسائل مطرح شده در این نشست‌ها را در معرض افکار عمومی قرار می دهیم.

فیلمساز آمریکایی: فیلمسازان مقاومت برای تغییر تفکرات تلاش می‌کنند

اسکات فرام در این نشست اظهار داشت: اینکه در غرب هر کاری را می‌توان انجام داد و هر فیلمی را ساخت یک توهم است و برای بازگشت به کشورم پس از شرکت در این جشنواره باید مراقب خود باشم، زیرا حساسیت‌ها در این رابطه بسیار زیاد است.

وی با اشاره به آثاری که تولید کرده است، عنوان کرد: مستندهایی را ساخته‌ام که موارد بسیار کوچک و کمی را از باب انتقاد علیه سیستم فدرال در آمریکا مطرح کردم و بازتاب یافت و عده‌ای به دلیل ساخت این فیلم‌‌ها به من نسبت ضد یهودی دادند.

فرام بیان کرد: فیلمسازان مقاومت و فیلمسازان مستقل تلاش می‌کنند تا تفکرات جامعه را تغییر دهند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: نمی‌خواهند فیلمسازان مقاومت و ژانری به عنوان فیلم مقاومت وجود داشته باشد و می‌خواهند صدای ما را خفه کنند.

این فیلمساز آمریکایی گفت: ما عقاید خود را در رابطه با عدالت در جهان مطرح می کنیم که اگر حمایت نشویم مانند چندین روزنامه‌نگار در این زمینه کشته می‌شویم.

به گزارش فارس، جشنواره‌بین‌المللی‌ فیلم مقاومت هم اکنون با‌ حضور ده‌ها چهره سینمایی، هنرمندان، فیلمسازان، منتقدان و اهالی سینمای ایران و تعدادی از کشورهای جهان در کرمان در حال برگزاری است.

بازیگر سینما و تلویزیون: کرمان شایستگی برگزاری جشنواره بین‌المللی مقاومت را دارد

‌عبدالرضا اکبری در نشست تخصصی جشنواره فیلم مقاومت اظهار داشت: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت فرصتی برای مبادله فرهنگی، آثار و تعامل اهالی سینما با اندیشه‌های مختلف است.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها همچنین فرصت خوبی برای ارائه آثار مختلف در بخش ویدیویی و سینمایی است.

اکبری با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان گفت: تجلیل از کسانی که برای ثبت و ضبط صحنه‌های حماسه مردان مقاومت زحمت کشیده‌اند، فرصت خوب و مغتنمی است.

وی با اشاره به نمایش فیلم "راه نجات" به کارگردانی راما قویدل تصریح کرد: این فیلم نسبت به آثار تلویزیونی که در بستر امن تولید می‌شود با شرایط سخت تولید شده است.

اکبری بیان کرد: فیلم "راه نجات" ریتم خیلی خوبی داشته و با ارائه سینمایی داستان‌گونه موفق از مقاومت، بیننده را نگه می‌دارد.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در استان کرمان گفت: استان کرمان با قدمت تاریخی و مردم نجیب شایستگی برگزاری جشنواره با این وسعت را داشته و امیدواریم از این فرصت بهره‌برداری کند.

فیلمساز الجزایری: آزادی و دمکراسی در غرب وجود ندارد

سمیرا سعیدی در نشست فیلمسازان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: در مورد سازماندهی سازمان فیلم‌سازان مقاومت در جشنواره سینماگران مستقل صحبت کرده‌ام، پیشنهاد من تشکیل سازمانی بود تا فیلمسازان، متفکران و روزنامه‌نگاران از سراسر جهان گردهم بیایند و سازمانی دائمی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در ایران دولت از فیلمسازان خود دفاع می‌کند، اما برخلاف آن چه همه فکر می‌کنند، آزادی و دمکراسی در غرب وجود ندارد، این یک سراب است ما باید سازمانی تشکیل دهیم تا از خود محافظت کنیم.

سعیدی با مطرح کردن پیشنهاد تاسیس راه‌اندازی اتحادیه فیلمسازان مستقل گفت: این سازمان متشکل از اعضای رسانه، روزنامه‌نگاران، فیلمسازان، تاریخ نگاران و متفکران است و هر کس بخواهد علیه رژیم صهیونیستی مشارکت کند می‌تواند در این جنبش عضو شود.

وی خاطرنشان کرد: این جنبش راه تازه‌ای برای تفکر آزاد در جهان است تا به نوعی از توزیع کنندگان و تولید کنندگان فیلم مقاومت حمایت شود.

فاطمه موسوی سینماگر فرانسوی هم در این نشست اظهار داشت: بر خلاف دیدگاه مرسوم باید بگویم برای ما فیلمسازان مستقل در غرب تهدیدهای زیادی وجود دارد، همکاران‌ ما به دلیل ابراز عقایدشان مورد هجوم یهودیان قرار می‌گیرند.

موسوی تصریح کرد: بسیاری از افراد هستند که از آرمان‌های ما حمایت می‌کنند، آنها مجبورند از غرب خارج شوند و همه اینها به خاطر شرایط است ما باید به فهم مشترک برسیم.

همچنین محمدرضا اسلاملو فیلمساز در این نشست اظهار داشت: باید به برخی از مباحث توجه کنیم، مباحثی چون مقاومت، سینمای مقاومت چه داستانی و چه مستند، گردهمایی، جشنواره و سمینار بین‌المللی فیلمسازان مسلمان، چگونگی راه و روش‌ها و اینکه چطور می‌توانیم ایده و تولیدات را ایجاد کنیم و با آن در مقاومت مشارکت داشته باشیم.

این مستندساز تصریح کرد: شخصی پیشنهاد داده برای ساماندهی فیلمسازان مقاومت سازمان‌ کشورهای اسلامی به صورت دائم تشکیل شود و اینکه ماهیت فستیوال سینمای مقاومت چیست باید بگویم هر کس از مقاومت تعریفی دارد و موضوع آخر بحث انعکاس دیدگاه‌های شما درباره جشنواره فیلم مقاومت است.

مستندساز فلسطینی: مردم امریکا در حال مقاومت هستند

جرج شلهوب مستندساز فلسطینی در نشست تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: ما به عنوان فلسطینی‌ها تجربه بسیار طولانی‌مدت در امر ساختن فیلم‌های مقاومت داریم از ابتدا هم هدف ما این بود که این تجربه‌ها را به زبان فیلم ترجمه کنیم.

وی افزود: اقدامات نظامی در کشور ما از سال 65 آغاز شد، ساخت فیلم‌های مقاومتی از همان زمان آغاز شد، یکی از وسایل اصلی ما این بود که ما منبعی برای انتقال و نمایش نداشتیم به نظرم برگزاری صرف این جشنواره‌ها کافی نیست و در این جشنواره‌ها فقط یک جماعتی نخبه حضور دارند ما نیاز به گسترش این واقعیت داریم.

شلهوب گفت: مهم‌ترین مسئله مقاومت تعریف آن است، وقتی معلولی فراتر از توانایی‌اش تصمیم به انجام کاری می‌گیرد، یعنی نوعی مقاومت محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: من به عنوان یک فلسطینی فیلمی را در باره راشل کوری زن آمریکایی ساختم که در فلسطین توسط صهیونیست‌ها کشته شد.

شلهوب اذعان داشت: من این فیلم را در 22 شهر و دانشگاه‌های آمریکا به نمایش گذاشتم، می‌خواستم با این فیلم بگویم یک دختر آمریکایی در فلسطین کشته شد و چون صهیونیست مصوب این جنایت بود، هیچ‌ کس چیزی نگفت و همه سکوت کردند.

وی ابراز داشت: من فکر می‌کنم، جنبش مقاومت از مصر شروع شد هر جا که مردم بخواهند از ظلم صحبت کنند بحث مقاومت پیش می‌آید تعداد فیلم‌ها مهم نیست مهم کیفیت آن است.

فیلمساز فلسطینی عنوان کرد: مردم در امریکا در حال مقاومت هستند به عنوان مثال آن‌ها در ماجرای وال‌استریت مقاومت می‌کنند یک نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که وقتی فیلم می‌سازیم نباید به مردم کشورها حمله کنیم بلکه باید به دولت‌ آن کشورها حمله کنیم.

خزاعی: فیلمسازان برای ظلم‌ستیزی و مقاومت کار می‌کنند

در پایان این نشست دبیر جشنواره فیلم مقاومت کرمان در پاسخ به سئوال یکی از سینماگران خارجی مبنی بر اینکه چرا بخش ویژه‌ای را در جشنواره مقاومت به دانشجویان اختصاص ندادید، گفت: قطعاً ما دغدغه‌های مشخصی داریم که در این جا جمع شده‌ایم.

محمد خزاعی تصریح کرد: این جا جمع فیلمسازانی است که برای ظلم‌ستیزی و مقاومت کار می‌کنند، شاید یکی از دغدغه‌های اصلی آنها ایجاد عدالت است.

وی افزود: در این جشنواره جوان‌ها و بانوان حضور پررنگی دارند و در کنار آنها نیز دانشجویانی هستند که در جریان جشنواره قرار دارند.

خزاعی ابراز داشت: من در همین مدت کوتاهی که در این جلسه حضور داشتم، پیشنهادهای خوبی را دریافت کردم از جمله افتتاح یک صندوق، روزنامه یا سایت پیشنهاداتی بوده که به من داده‌اند و برای پیوند بیشتر با کسانی که با هم فکر مشترک دارند، قطعا در روزهای آخر جشنواره دور هم جمع می‌شویم و پیشنهادها را عملی می‌کنیم.

نشست فیلمسازان مستقل 99 درصد با حضور سینماگران خارجی چون آساکو کاگیاما از ژاپن، سمیرا سعیدی مستندساز از الجزایر، جرلد شلحوب بازیگر لبنانی، ناصر بحمد مستندساز از لبنان، الیاس بوگایتریس نویسنده و خبرنگار روسی، فاطمه موسوی سینماگر فرانسوی کارگردان فیلم «فریاد زنان در انقلاب لیبی»، اسکات فرانک از آمریکا، پناتریس پینگند مستندساز از کشور فرانسه، جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، محمد خزاعی دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در تالار مشتاق هتل پارس کرمان برگزار شد.

4 فیلم سینمایی در کرمان نقد شد

جلسات نقد فیلم‌های نمایش داده شده در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت کرمان بعد از نمایش هر فیلم با حضور عوامل فیلم و منتقدین مطرح کشور و جمعی از علاقمندان در کرمان برگزار می‌شود.

منتقدان برجسته سینمای ایران محمدتقی فهیم، رضا درستکار و عباس کریمی فیلم‌های اکران شده در دومین روز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در کرمان را نقد کردند.

در این برنامه رضا درستکار در جلسه نقد فیلم "ملکه" حضور داشت و این جلسه نقد در محل سالن کوچک سینما شهر تماشا با حضور جمعی از علاقمندان برگزار شد.

نقد فیلم "گلوگاه شیطان" نیز با حظور محمدتقی فهیم برگزار شد و فیلم‌های "راه نجات" و "33 روز" نیز با حضور عباس کریمی نقد و بررسی شد.

مهدی کلهر: امام راحل بر ثبت رشادت‌های رزمندگان تأکید داشت

مهدی کلهر در نشست "بازتعریف سینمای دفاع مقدس" با اشاره به روند پیدایش سینمای جنگ و دفاع مقدس گفت: ما در سینمای جنگ از تئوری به مقاومت نرسیدیم، بلکه در شرایطی قرار گرفتیم که دیدیم برای ما راهی به غیر از مقاومت و نشان دادن آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: در زمان جنگ حضرت امام خمینی (ره) تأکید زیادی داشتند که تصاویر رشادت‌های رزمندگان ثبت شود تا آیندگان بدانند پدران آن‌ها چه قهرمان‌هایی بودند.

کلهر با اشاره به شرایط سینمای ایران در سال‌های آغازین انقلاب و همزمانی آن با آغاز جنگ تحمیلی ابراز داشت: در آن زمان ساخت یک فیلم سینمایی بین 700 تا یک میلیون تومان هزینه داشت از طرف دیگر بسیاری از فیلمنامه‌هایی که ارائه می‌شد، کپی کارهای خارجی بود.

وی عنوان کرد: بنابراین تا سال 61 فیلم قابل‌توجهی ساخته نشد و بیشتر فیلم‌های خوب کوتاهی ساخته شد و در سال 61 تصمیم گرفته شد که فیلم بلند ساخته شود که "صدای پای نور" و "یا زهرا" از جمله این فیلم‌ها است.

کلهر با اشاره به این که آثار آوینی به یک بیانیه شبیه است، گفت: فیلم‌های آوینی در ژانر مستند نمی‌گنجد، زیرا آوینی به عنوان یک پرسش‌گر سئوال‌هایی از هستی داشت و دنبال جواب می‌گشت.

وی با اشاره به اینکه نقش سینما همچنان در کشور آن‌گونه که در آمریکا جدی گرفته می‌شود، اهمیت پیدا نکرده است، تصریح کرد: سینما در امریکا و هالیوود نقش حوزه علمیه و یک پایگاه ایدئولوژیک را دارد و حتی در ساختار سیاسی و تعیین روسای جمهور نقش مهمی دارد به همین دلیل در سال 27 تا 30 درصد آثار به انتقاد از عملکرد دولت‌ها می‌پردازند، اما این ارتباط‌ها با پایان خوش همراه است.

از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت کرمان نشستی با عنوان "بازتعریف سینمای دفاع مقدس" برگزار شد.

این نشست با حضور مهدی کلهر، ابراهیم فیاض و اجرای اکبر نبوی و با حضور میهمانان جشنواره فیلم دفاع مقدس در محل هتل پارس برپا شد.

انتهای پیام/ش10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول