اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شورای برنامه‌ریزی خوزستان صورت گرفت

رد طرح جامع ملاثانی و تصویب مشروط طرح جامع ویس

خبرگزاری فارس: شورای برنامه‌ریزی خوزستان طرح جامع ملاثانی را رد و طرح جامع ویس را به صورت مشروط مصوب کرد.

رد طرح جامع ملاثانی و تصویب مشروط طرح جامع ویس

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ طرح جامع توسعه شهرهای ملاثانی مرکز شهرستان باوی و ویس از شهرهای این شهرستان ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی خوزستان بررسی شد.

بر اساس گزارش مشاور طرح جامع ملاثانی، این شهر که در خرداد ماه 89 به عنوان مرکز شهرستان تاسیس شده تا اهواز 25 کیلومتر فاصله دارد و تا سال 70 روستا بوده است. نرخ رشد جمعیت از سال 35 تا 85 بسیار بالا بوده و بعد از تبدیل شدن به شهر کمی تعدیل شده است.

موقعیت بین راهی، مرکزیت اداری سیاسی و خدماتی و مرکزیت دانشگاهی همچنین کشاورزی مزایای این شهر هستند. در این مدت کاربری‌های مذهبی بیشترین رشد و کاربری‌های ورزشی کمترین رشد را داشته‌اند. طرح هادی این شهر در سال 73 تهیه شده است.

استاندار خوزستان یکی از اشکالات طرح پیشنهادی مشاور طرح جامع ملاثانی را توزیع نامناسب فضاهای آموزشی دانست و گفت: بر خلاف پیش‌بینی‌های این طرح، سیاست آموزش و پرورش ایجاد مجتمع‌های آموزشی نیست و مدارس ابتدایی در این طرح به خوبی توزیع نشده است.

سید جعفر حجازی با انتقاد از سکوت فلاحی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در مقابل اشکالات فضاهای آموزشی این طرح اظهار کرد: استاندارد یک کیلومتر به عنوان فاصله مدارس ابتدایی با منازل مسکونی با توجه به شرایط دما در استان قابل قبول نیست همچنین مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه باید به صورت جدا از هم در نظر گرفته شود.

طرح جامع ملاثانی به دلیل عدم پیش بینی زمین مناسب دفع پسماند و فضای کافی با کاربری آموزشی در این شورا تصویب نشد و بررسی آن پس از انجام اصلاحات لازم به جلسه آینده این شورا موکول شد.

در این نشست همچنین طرح جامع ویس با مخالفت جهاد کشاورزی استان به دلیل تغییر کاربری 65 هکتار از اراضی کشاورزی روبه رو شد و مقرر شد این طرح به صورت مشروط از جمله با اعمال حداقل تغییر کاربری اراضی کشاورزی مصوب شود.

 

*بلاتکلیفی پسماند شهری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست تعیین زمین مناسب برای دفع بهداشتی پسماند را در شهرهای استان خواستار شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اعتراض نسبت به عدم پیش بینی زمین پسماند در طرح جامع ملاثانی افزود: بر اساس قانون مدیریت پسماند، وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند که در مطالعات طرح جامع مکان مناسبی را برای دفع بهداشتی پسماند تعیین کنند.

به گفته وی، زمین فعلی دفع پسماند و کشتارگاه ملاثانی بر اساس ضوابط زیست محیطی نیست و باید مجوزهای لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به طرح زمین دفع بهداشتی پسماند شوش، مراجعه دیرهنگام شهرها برای استفاده از زمین پسماند را یادآور شد و گفت: تعدادی از شهرها شش سال بعد از اخذ مجوز زمین پسماند مراجعه می کنند که با توجه به تغییرات ایجاد شده در شهر این مسئله مشکل ساز است.

عضو شورای برنامه ریزی استان همچنین مساحت شهرک صنعتی ایذه را مخالف ضوابط زیست محیطی دانست و گفت: این شهرک که پیش از این قرار بوده 21 هکتار باشد به 22 هکتار افزایش یافته است.

لاهیجان‌زاده افزود: این شهرک برخلاف تعهد خود به جای فاصله 500 متری، از روستاها 200 متر فاصله دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از این شهرک صنعتی در تالاب قرار دارد، افزود: تمام شروط و تعهدات زیست محیطی که برای ساخت این شهرک پیش‌بینی شده نیز محقق نشده است.

شهرک صنعتی ایذه با شرط رعایت ضوابط زیست محیطی در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید.

در این شورا همچنین بررسی دو طرح مجتمع خدمات رفاهی در جاده امیدیه ـ ماهشهر و جاده اندیمشک به دلیل عدم حضور نماینده اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان به جلسه آینده و پس از انطباق با مطالعات گردشگری موکول شد.

استاندار خوزستان در این باره گفت: در مجتمع‌های خدمات بین راهی استان برخلاف تعریف این مجتمع‌ها، فقط پمپ بنزین ساخته می‌شود و از رستوران،‌ استراحتگاه و... خبری نیست.

حجازی با تاکید بر بررسی مجوز این مجتمع‌ها اظهار کرد: از این پس جانمایی مجتمع‌های خدمات رفاهی بر اساس مطالعات جامع گردشگری استان انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ی10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول