اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی آبیک:

حرکات محلی هالای به ثبت ملی رسید

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک گفت: حرکات محلی هالای شهرستان آبیک به ثبت ملی رسید.

حرکات محلی هالای به ثبت ملی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک عباس میرزایی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: حرکات محلی هالای ویژه ساکنان روستاهای کردنشین شهرستان آبیک است که در تمام روستاها و بخش‌های این شهرستان فراگیر است.

وی افزود: حرکات محلی هالای مراسمی است که با حرکات پا و با موسیقی خاص پیش از آغاز مراسم جشن عروسی اجرا می‌شود و با ساز و دهل مردم در مراسم جشن عروسی شرکت می‌کنند.

گفتنی است، حرکات محلی هالای طبق گفته اهالی روستاها بیش از 100 سال قدمت دارد که گرچه در استان کردستان این نوع حرکات به حرکات گریان معروف است ولی نوع حرکات پا و موسیقی این نوع مراسم در روستاهای کردنشین شهرستان آبیک ویژه و متفاوت است.

حرکات محلی هالای از آئین‌های شهرستان آبیک است که جزو آداب معنوی به ثبت ملی رسیده است.

لازم به ذکر است چلک بافی (سبد بافی) منطقه فشکلدره و بازی محلی حموم روستای کوندج از بخش مرکزی شهرستان آبیک برای اینکه به ثبت ملی برسند به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ارسال شده است که امیدواریم در آینده نزدیک این امر نیز تحقق یابد.

انتهای پیام/ب30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول