اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

20 مهر روز بزرگداشت حافظ/

مراقبی: شاعران همانند حافظ از آرایه‌ها و نشانه‌ها در سرایش استفاده کنند

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر ضمن اشاره به اینکه حافظ به درستی و بجا از آرایه‌های ادبی استفاده کرده به شاعران توصیه کرد از آرایه‌ها و نشانه‌ها در سرایش ابیات بهره گیرند.

مراقبی: شاعران همانند حافظ از آرایه‌ها و نشانه‌ها در سرایش استفاده کنند

غلامحسین مراقبی پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره حافظ اظهار داشت: از نمادها و اشاره‌ها باید در شعر استفاده کرد، مثلا در بیت: "ساقی حدیث سرو و گل و لاله می‌رود/ وین بحث با ثلاثه غساله می‌رود" ، از اشاره‌ها و نمادهایاعر به گل متوجه می‌شویم که منظور شاعر فروردین و اردیبهشت و خرداد است.

وی افزود: معتقدم باید شاعران از آرایه‌ها و نشانه‌ها بهره گیرند، در زمان امیر مبارزالدین محمد، شاعران نمی‌توانست نفس بکشد، در نتیجه با کنایه و اشارات مقصد خود را بیان می‌کردند.

مراقبی درباره اینکه آهنگین بودن و موزون بودن ابیات حافظ تا چه میزان مورد استقبال قرار گرفته، بیان کرد: این موضوع باعث شده شعر حافظ مانا شود، اما باید بدانیم این یادگاری تنها به دلیل وجود «عشق و می» در ابیات او نیست.

وی ضمن اشاره به اوزان اشعار حافظ گفت: غزل‌ حالت ریتمیک و موسیقایی زیبایی دارد، وقتی به غزل‌های مولوی می‌نگریم در می‌یابیم از موسیقی زبان فارسی بهره فراوان برده، این واژگان به ضرب آهنگ شعر کمک می‌کند، کلمات فارسی با استفاده از آرایه واج آرایی و تکرار آن، موسیقی و آرایه زیبایی به ابیات می‌دهد که شاعری چون حافظ به خوبی با این آرایه‌ها آشنا بود.

گفتنی است؛ واج آرایی به آرایه‌ای، به تکرار یک واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته می‌شود به گونه‌ای که طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول