اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 225

وضعیت تئاتر در ایران رو به افول است/ خوراک‌های مسموم فرهنگی در جامعه زیاد شده است

خبرگزاری فارس: بازیگر تئاتر «آدم بلا و دیو ناقلا» با بیان اینکه وضعیت تئاتر در ایران رو به افول است، گفت: این واقعیتی مشهود است که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم و با صرف حرف زدن نیز درست نمی‌شود.

وضعیت تئاتر در ایران رو به افول است/ خوراک‌های مسموم فرهنگی در جامعه زیاد شده است

حسین مزینانی امروز در حاشیه نمایش تئاتر «آدم بلا و دیو ناقلا» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه وضعیت تئاتر در ایران رو به افول است، اظهار کرد: این واقعیتی مشهود است که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم و با حرف نیز قابل درست شدن نیست چون امری است که باید ریشه‌ای به آن نگریست.

وی خاطرنشان کرد: بودجه این جشنواره به نسبت سال گذشته با وضعیت تورم موجود کاهش فاحشی پیدا کرده و مشخص می‌کند اهمیت دادن به این بخش هنری که بخشی بنیادین است مغفول مانده است.

بازیگر تئاتر «آدم بلا و دیو ناقلا» گفت: باید بپذیریم در حق کودکان این مرز و بوم کوتاهی کرده‌ایم که این کوتاهی خصوصاً در بخش تئاتر کودکان مشهودتر است.

وی با اشاره به تفکیک تئاتر کودک از تئاتر نوجوان در جشنواره تئاتر امسال، عنوان کرد: این تفکیک می‌تواند در تخصصی‌تر شدن مخاطبان نیز مؤثر واقع شده و از طرفی نیز رقابت‌ها سالم‌تر می‌شود چون سابقاً کار کودک و نوجوان در کنار هم رقابت می‌شد.

مزینانی با بیان اینکه جشنواره امسال ضعف مالی دارد، گفت: به دلیل این وضعیت موجود اقتصادی جشنواره امسال مجبور است در یک سری جاها کوتاهی کند که تعمدی نیست.

وی با بیان اینکه در میان نوجوانان ما نیز هنوز فرهنگ تئاتر دیدنشان ضعیف است، تصریح کرد: در مدارس و خانواده‌های ما این سبد فرهنگی هنوز جا نیفتاده و این اتفاق رخ نداده که فرزندان را به سمت تئاتر دین سوق دهند.

بازیگر تئاتر «آدم بلا و دیو ناقلا» ابراز کرد: به دلیل وضعیت کاری من به عنوان هنرمندی که بیمه خانه تئاتر و تحصیل‌کرده این رشته هستم امنیت شغلی و امنیت اقتصادی نداریم.

وی با بیان اینکه کار کردن در تئاتر شغل محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: بیمه ما بیمه کارگری است و از این نظر با یک کارگر ساده یکی هستیم که البته این بیمه نیز مرهون زحمات مسئولان خانه تئاتر است.

مزینانی عنوان کرد: به دلیل عدم حمایت‌های مالی یک سری از فعالان عرصه تئاتر در حال کناره‌گیری هستند و یا در حاشیه‌اند و کسانی وارد کار می‌شوند که اطلاعات این کار را ندارند و با هزینه‌های خیلی پایین نیز کار می‌کنند اما کار کیفی ارائه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خوراک‌های مسموم فرهنگی در جامعه زیاد شده است، گفت: در این زمینه باید ریشه‌ای فکر شود که هر سالنی را دست هر گروه نمایشی ندهند و هر موقعیت تئاتری را بدون پیشینه و آزمایش برای هر گروهی هزینه نکنند.

بازیگر تئاتر «آدم بلا و دیو ناقلا» در پایان سخنانش با اشاره به میزبانی همدان در جشنواره تئاتر خاطرنشان کرد: همدان مردمان خوب و مهمان‌نوازی دارد که از هنر تئاتر حمایت می‌کنند و اگر اتفاقی در جشنواره بیفتد به بخش مدیریتی و بخش مدیران ما مربوط می‌شود و به شهر همدان برنمی‌گردد چون این شهر ثابت کرده، می‌تواند میزبان خوبی باشد.

انتهای پیام/ل10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول