اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بررسی صدها پرونده قاچاق ارز

خبرگزاری فارس: 880 پرونده ارز قاچاق توسط معاون دادستان تهران مستقر در فرودگاه مهرآباد بررسی شده است . با جلوگیری از فروش و عرضه پولهای خارجی قاچاق قیمت این پولها که بیشتر شامل دلار ، پوند، لیر و مارک است به نحو بی سابقه ای سقوط کرده است .

بررسی صدها پرونده قاچاق ارز

رخدادهای 28مهر 1358

چکیده

امروز رهبر انقلاب سفیر کبیر الجزایر و هیئت همراه را به حضور پذیرفته و به آنان گفتند : این نهضت را یک نهضت ایرانی نمی دانیم ، بلکه نهضت اسلامی ، نهضت مستضعفین در مقابل مستکبرین است .

از بعد از ظهر روز پنج شنبه 26مهر اوضاع در سنندج ناآرام است . بعد از ظهر پنج شنبه عده ای از مردم سنندج در خیابان های این شهر علیه دولت تظاهرات کردند . گزارش ها حاکی است که در ناآرامی های پنجشنبه سنندج سه نفر کشته و 4تن دیگر نیز مجروح گشته اند. از مهاباد نیز خبر می رسد اوضاع این شهر ناآرام بوده و ژاندارمری این شهر توسط ضد انقلاب و با استفاده از سلاح های سنگین از جمله آرپی چی مورد حمله قرار گرفته است .

امروز همچنین اعلام شد انتخابات شورای شهر در 7شهر منحل شده و در چند شهر اعضای شورای شهر استعفا دادند . وزیر کشور چند روز پیش از استقبال ضعیف مردم از انتخابات شوراها خبر داده بود .

همسر محمدرضا سعادتی یکی از اعضای ارشد مجاهدین خلق [منافقین] که به جرم جاسوسی برای شوروی دستگیر شده است در نامه ای به امام خمینی از ایشان خواست تا سعادتی از زندان آزاد شود . وی در این نامه نوشت  : بنی صدر و عزت الله سحابی معترفند که سعادتی جاسوس نیست !

دادستانی تهران مبارزه شدیدی را علیه قاچاق ارز در مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی آغاز کرده است . 880 پرونده ارز قاچاق توسط مصطفی فاتحی معاون دادستان تهران مستقر در فرودگاه مهرآباد بررسی شده است . با اقدامات دادستانی قیمت ارز در روزهای گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است .

 دیدار سفیر کبیر الجزایر و هیئت همراه با امام خمینی

امام خمینی در این دیدار با تاکید بر این که انقلاب اسلامی یک نهضت ایرانی نیست گفتند : این نهضت را یک نهضت ایرانی نمی دانیم ، بلکه نهضت اسلامی ، نهضت مستضعفین در مقابل مستکبرین است .

رهبر انقلاب ادامه دادند : امیدوارم که حکومت مستضعفین بر ضد مستکبرین تحقق پذیرد؛ و اسلام با آن محتوای مترقی که دارد در همه جا پیاده شود؛ و تمام ملتها بیدار بشوند و برای اسلام قیام کنند. و نیز دولت های اسلامی با هم وحدت کلمه داشته باشند؛ و برای اسلام و تحت لوای اسلام برای رفع گرفتاریهای ملتهای ضعیف از دست شرق و غرب کوشش کنند.(1)

تیراندازی و زد و خورد در مناطق غرب کشور

از بعد از ظهر روز پنج شنبه 26مهر اوضاع در سنندج ناآرام است . بعد از ظهر پنج شنبه عده ای از مردم سنندج در خیابان های این شهر علیه دولت تظاهرات کردند .در این روز صدای تیراندازی از گوشه کنار شهر شنیده شده و وضع شهر ناآرام بود ، گزارش ها حاکی است که در ناآرامی های پنجشنبه سنندج سه نفر کشته و 4تن دیگر نیز مجروح گشته اند.(2)

روزنامه جمهوری اسلامی جزئیات بیشتری از حوادث این روز داده است . فرمانده عملیات سپاه در این شهر گفت : ما اگر قصد کشتن مهاجمان را داشتیم چهره های آنان برای ما شناخته شده است و این شایعه که بر اثر تیراندازی پاسداران به کسی آسیب رسیده قویا تکذیب می شود .(3) در حالی که دیروز [روزجمعه] همانند همیشه مغازه های شهر سنندج تعطیل بود خبرگزاری پارس در خبری اعلام کرد مردم به دلیل اعتراض به رویدادهای چند روز گذشته مغازه ها را تعطیل کرده اند ! (4)

خبر دیگر اینکه دیروز و پریروز نیز به ماموران ژاندارمری و پاسداران مستقر در بخش های جوانرود ، باینگان و نوسود و همچنین به پاسگاه های ژاندارمری مهاباد و بوئین زهرا از توابع بانه و پاسداران بوکان حمله شده است .

در بوکان یک پاسدار به شهادت رسیده و سه پاسدار نیز زخمی شده اند . شدت تیر اندازی ها به حدی است که ارتباط تلفنی بوکان با دیگر نقاط قطع شده است . (5)

صادقی فرمانده عملیات سپاه پاسداران مستقر در بانه نیز گفت : شب گذشته گروهی از دموکرات ها به پاسگاه ژاندارمری واقع در 15کیلومتری بانه حمله کردند ، افراد پاسگاه بلافاصله از ارتش درخواست کمک کردند که با مداخله ارتش مهاجمین فرار کردند . اوضاع کنونی بانه آرام است . (6) از مهاباد نیز خبر می رسد اوضاع این شهر ناآرام بوده و ژاندارمری این شهر توسط ضد انقلاب و با استفاده از سلاح های سنگین از جمله آرپی چی مورد حمله قرار گرفته است . در این تهاجم دو ژاندارم مجروح شده اند . (7)

همسر محمدرضا سعادتی یکی از اعضای مجاهدین خلق [منافقین] که به جرم جاسوسی برای شوروی دستگیر شده است در نامه ای به امام خمینی از ایشان خواست تا سعادتی از زندان آزاد شود .همسرسعادتی در این نامه ضمن اشاره به بازداشت سعادتی توسط کمیته مستقر در سفارت آمریکا نوشته است : برخی اعضای شورای انقلاب از جمله بنی صدر و عزت الله سحابی اعلام کرده اند که سعادتی جاسوس نیست .
مراجع وقایع بندر انزلی را بررسی میکنند

در حالی که مردم بندر انزلی به سوگ کشته های اخیر این شهر نشسته اند حجت الاسلام جواد پیشوایی از سوی مراجع تقلید به این شهر رفت تا اوضاع را از نزدیک بررسی کند . (8) خبر دیگر اینکه شرکت سهامی شیلات ایران به دنبال حوادث خونین بندرانزلی که منجر به کشته شدن عده ای از هموطنان و اتلاف اموال عمومی شد علیه فرمانداری بندر انزلی به دادستان کل انقلاب اسلامی ایران اعلام جرم کرد .(9) از سوی دیگر نیز صیادان این شهر از فرماندار انزلی پشتیبانی کردند . (10)

نامه همسر سعادتی به امام

همسر محمدرضا سعادتی یکی از اعضای مجاهدین خلق [منافقین] که به جرم جاسوسی برای شوروی دستگیر شده است در نامه ای به امام خمینی از ایشان خواست تا سعادتی از زندان آزاد شود .

همسرسعادتی در این نامه با اشاره به دامهایی که میوه چینان انقلاب دست در دست امپریالیسم برای نفوذ در صفوف متحد خلق می گسترانند سعادتی را یکی از اولین و پاکترین قربانیان این توطئه ها دانسته و ضمن اشاره به بازداشت سعادتی توسط کمیته مستقر در سفارت آمریکا نوشته است : برخی اعضای شورای انقلاب از جمله بنی صدر و عزت الله سحابی اعلام کرده اند که سعادتی جاسوس نیست . (11)

300قاضی بازنشسته شدند

بر اساس گزارش هیئت پنج نفری بررسی سوابق قضات دادگستری بیش از 300 نفر قاضی بازنشسته شدند .

در عین حال پاکسازی در سطوح مختلف دادگستری آغاز شده است . (12)

با جلوگیری از فروش و عرضه پولهای خارجی قاچاق قیمت این پولها که بیشتر شامل دلار ، پوند، لیر و مارک است به نحو بی سابقه ای سقوط کرده است . علت سقوط شدید قیمت دلار در بازار ارز قاچاق ، آغاز مبارزه شدید ماموران انتظامی و مسئولان مرزهای هوایی ، دریایی و زمینی با وارد کنندگان و خارج کنندگان ارز قاچاق اعلام شده است .
استعفای دسته جمعی اعضای شورای شهر آبادان

انتخابات شورای شهر در 7 شهر منحل شده و در چند شهر اعضای شورای شهر استعفا دادند .عدم استقبال مردم آبادان از انتخابات شورای شهر اعضای این شورا را به استعفای دستجمعی واداشت . اعضای شورای شهر آبادان دلیل استعفای خود را عدم استقبال مردم از انتخابات اعلام کردند .

شورای شهر تفت نیز در پی شکایاتی که در مورد نحوه برگزاری انتخابات رسیده بود منحل اعلام شد . وزارت کشور قبلا نیز انتخابات شورای شهرهای سنندج ، سقز ، مهاباد ، سردشت و پیرانشهر را منحل اعلام کرده بود . همچنین وزارت کشور اعلام کرده بود: انتخابات شورای شهر در سلماس ، بروجرد ، خلخال ، نهاوند ، سراب ،طالش ، اسفراین و زاهدان متوقف شده است . (13)

مبارزه شدید با قاچاقچیان ارز در سراسر کشور

دادستانی تهران مبارزه شدیدی را علیه قاچاق ارز در مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی آغاز کرده است . 880 پرونده ارز قاچاق توسط مصطفی فاتحی معاون دادستان تهران مستقر در فرودگاه مهرآباد بررسی شده است . با جلوگیری از فروش و عرضه پولهای خارجی قاچاق قیمت این پولها که بیشتر شامل دلار ، پوند، لیر و مارک است به نحو بی سابقه ای سقوط کرده است .

علت سقوط شدید قیمت دلار در بازار ارز قاچاق ، آغاز مبارزه شدید ماموران انتظامی و مسئولان مرزهای هوایی ، دریایی و زمینی با وارد کنندگان و خارج کنندگان ارز قاچاق اعلام شده است . (14)

پرتاب بمب به استانداری خوزستان

2بمب یکی در ضلع شرقی کاخ استانداری خوزستان و دیگری در یک اتوبوس متوقف منفجر شد که هیچ یک تلفات جانی در بر نداشت . (15) خبر دیگر از خوزستان اینکه یک لوله نفت در 6کیلومتری راه اهواز – بندر ماهشهر توسط ضد انقلاب منفجر شد و خساراتی به بارآورد . (16)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 287

2-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 11

3- جمهوری اسلامی ، 28مهر 1358، صفحه 2

4- جمهوری اسلامی ، 28مهر 1358، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 11

6-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 11

7-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 11

8- اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 3

9- کیهان ، 28مهر 1358، صفحه 3

10- جمهوری اسلامی ، 28مهر 1358، صفحه 8

11-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 3، اولین پرونده جدی جاسوسی که جمهوری اسلامی با آن درگیرشد، تنها چندروزپس از پیروزی انقلاب ،دراسفند 57 گشوده شد.درشرایطی که جاسوسان روس از عدم وجود هرگونه  مانعی برسرراه خود مطمئن بودند ، یکی ازجاسوسان پرنفوذ کا . گ . ب . درایران با نام مستعار "سیکو" شناسایی شد .

محمد رضا سعادتی که به تعبیر خسرو تهرانی حتی از موسی خیابانی نیز به مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین نزدیک تر و به عنوان نفر دوم سازمان شناخته می شد ، در شرایطی دستگیر شد که سازمان متبوع وی تلاش می کرد به عنوان سازمانی انقلابی در میان جامعه شناخته شود و با این حربه نیز توانسته بود در برخی ارکان نظام نفوذ کند . این نفوذ تا آنجا بود که اگر تیزبینی شهید بهشتی نبود ، این سازمان توانسته بود اجرای مراسم استقبال از امام را دردست بگیرد تا بر مشروعیت خود بیافزاید .

سعادتی کیست ؟   

سید محمدرضا سعادتی فرزند علی به سال 1323 در شیراز و در خانواده ای روحانی و کم بضاعت به دنیا آمد . پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1341 با رتبه دوم و بورسیه دولتی در دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1345 در رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شد و به سربازی رفت و به عنوان سپاه ترویج آبادانی مسکن در ایلام مشغول کار گردید .

پس ازپایان خدمت وظیفه درسال 1347 وارد کارخانه ذوب آهن اصفهان شد وسال بعد به دایره مهندسی ستاد نیروی هوایی منتقل شد و دو سال و نیم درآن مرکز به کار پرداخت .

همزمان با کمک برادران جلال زاده ، شرکتی تحت عنوان نولکو را به ثبت رساندند و از طریق جلال زاده با مهدی رضایی آشنا شد و به عنوان سمپات به همکاری با منافقین پرداخت سعادتی دربازجویی علت گرایش خود به مبارزه علیه رژیم پهلوی را،اعدام2تن ازدوستان مارکسیستش به نامهای اسماعیل معین عراقی ومحمدهادی فاضلی می داند که درگروه سیاهکل فعالیت داشته اند .

براساس نظریه موجود در پرونده سعادتی ،حضوری وی درذوب آهن اصفهان زمینه ای برای ارتباط وی با کارشناسان شوروی گردیده بود وازآن تاریخ توسط سرویس اطلاعاتی نشان شده بود .

سعادتی ازجمله کسانی است که ازضربه شهریور 1350 ساواک به منافقین درامان ماند اما در اردیبهشت 1351 درپی دستگیری مهدی رضایی ، سعادتی به همراه همسرش ناهید جلال زاده دستگیر و به حبس ابد محکوم شد ودرزندان به کمون مسعود رجوی پیوسته وبه سید سیکو مشهور شد .

هنگامی که در پی نقل فتوا ونحس دانستن کمونیستها وممنوعیت تماس با آنها دراثر تز جدید سازمان مبنی بر تغییر ایدوئولوژی شدن درمیان زندانیان وفادار به آن شکاف ایجاد شد،با همکاری ساواک ازاوین به قصر منتقل شد تا دراجرای سیاست ها ومنویات رجوی ،آنها را مهار کند .

سعادتی در زندان تاریخ معاصر تدریس می کرد که بهزاد نبوی یکی از شاگردان وی بود.

سرانجام سعادتی در 22 آبان 1357 از زندان آزاد شد و 23 بهمن، زمانی که مجاهدین خلق طی اطلاعیه‌ای آغاز فعالیت علنی خود را اعلام کرد، در بین 15 نفر کادر مرکزی آن قرار گرفت. او همچنین بعد از آزادی به شرکت نولکو بازگشت و عضو هیات مدیره شد. سعادتی در کنار این امور، به فعالیت در دادستانی انقلاب تهران نیز مشغول شد، حضوری که بعد‌ها مشخص شد در چارچوب برنامه های منافقین برای نفوذ در ارکان نظام صورت گرفته است.

کمتر از 4 ماه پس از انقلاب بود که خبر بازداشت محمدرضا سعادتی که آن زمان در کنار رجوی و موسی خیابانی یکی از سه نفر اول منافقین محسوب می‌شد موجی از واکنش را در پی داشت. اتهام وی جاسوسی برای شوروی بود.

عباس امیرانتظام سخنگوی وقت دولت موقت درباره بازداشت سعادتی می‌گوید: «در یکی از روزهای اسفند 1357 منشی من اطلاع داد که شخصی می‌خواهد به ملاقات من بیاید و یک مساله امنیتی را در میان بگذارد، پس از توافق من مردی در حدود 50 سال با قدی متوسط با لباس رسمی و کراوات به اطاقم آمد، من صندلی طرف راست خودم را به او تعارف کردم. پس از نشستن به من گفت که کارمند و عضو اداره ضدجاسوسی ساواک است. طبق خبر او، قرار است در ساعت 5 بعدازظهر امروز یکی از دیپلمات‌های سفارت شوروی به دیدن یک ایرانی در ساختمانی در میدان 25 شهریور برود و چیزهایی را در اختیار فرد ایرانی قرار دهد، ضمنا گفت که طرف ایرانی عبدالعلی نامیده می‌شود. این فرد آمده بود تا کسب تکلیف کند و مطالب را بلافاصله به اطلاع نخست‌وزیر رساندم. ایشان دستور داد که آن شخص مسئله را تعقیب کند، ولی آقای بازرگان از شنیدن نام عبدالعلی که نام یکی از فرزندانش بود، ناراحت شده بود. کارمند اداره ضدجاسوسی ساواک به کارش ادامه داد و روز بعد گزارش کارش را به من داد که به اطلاع نخست‌وزیر رساندم. بعد‌ها وی گفت که عبدالعلی را دستگیر کرده‌اند و نام واقعی این فرد محمدرضا سعادتی است که با دستگاه‌های عکاسی مخصوص جاسوسی که از دیپلمات روسی دریافت کرده دستگیر شده است. من تا آن روز نمی‌دانستم که سعادتی کیست و به چه گروهی وابسته است.»

ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت هم درباره دستگیری سعادتی می‌گوید: «این تیم‌ها به مرحوم چمران گزارش دادند که سرکنسول شوروی با فردی در فلان جا قرار دارند، چه کنیم؟ چمران با من مشورت کرد. مهندس بازرگان با مهندس صباغیان که آن موقع وزیر کشور بود مشورت کرد و قرار شد این‌ها را تحت نظر داشته باشند و اگر لازم شد، سر قرار بازداشتشان کنند. هیچ کس نمی‌دانست که این ملاقات با سعادتی به نمایندگی از مجاهدین خلق [منافقین]است. دولت دستور داد که تعقیب و مراقبت و در صورت لزوم بازداشت صورت گیرد... این تیم‌ها سر قرار حاضر شدند و سرکنسول را تحت مراقبت به سفارت شوروی رساندند - چون مصونیت دیپلماتیک داشت- ولی آن آقا را دستگیر کردند که پس از دستگیری معلوم شد ایشان آقای سعادتی است که در این ملاقات می‌خواست پرونده مقربی را به شوروی‌ها بدهد.»

فردی که بعد‌ها گفته شد از سوی سفارت شوروی مامور ملاقات با سعادتی بوده، ولادیمیر فیسنکو نام داشت و دبیر اول سفارت شوروی بود. سرلشکر احمد مقربی هم که ابراهیم یزدی از تلاش سعادتی برای تحویل پرونده وی در ساواک به طرف روسی سخن می‌گوید، فردی است که در آذرماه 1356 بازداشت و به رهبری یک شبکه جاسوسی وابسته به کا. گ. ب در ایران متهم شد. پس از او فرد دیگری به نام علی‌نقی ربانی که از مقامات وزارت آموزش و پرورش بود نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت شد. هر دوی این افراد به فاصله چند روز در دی‌ماه‌‌ همان سال به جرم جاسوسی و دادن اسرار نظامی ایران به عمال بیگانه، در دادگاه نظامی به اعدام محکوم و حکمشان اجرا شد.

سعادتی پس از دستگیری ومحاکمه توسط موسوی تبریزی با اثبات قطعی جاسوسی وی و اقرارخود بر این موضوع، براثرفشار تبلیغاتی سازمان به دستگاه قضایی به 10 سال زندان محکوم شد.

وی در جریان شورش مسلحانه ای که در زندان ترتیب داد مجدداً محاکمه ودر مرداد 1360 به اعدام محکوم گردید.

سران سازمان در اولین واکنش به دستگیری سعادتی به محضر امام (ره) رفتند. ازآن دیدار که درهمان روزدستگیری اتفاق افتاد درصحیفه نورتنها چندجمله مختصر منعکس شده است.

امام خمینی دربخشی از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت تلاش های سازنده به خاطر نجات کشور از بازگشت به اوضاع سابق، فرمودند: اسلام از هرچیزی به آزادی عنایت دارد و دراسلام خلاف آزادی نیست؛ الان درچیزهایی که مخالف با عفت عمومی است. دراین دیدار که درقم انجام شد، مسعود رجوی، موسی خیابانی و تنی چند از از اعضای سازمان مجاهدین خلق حضور داشتند . کیهان که آن روزها درسیطره سازمان بود، تیتر بزرگی ازصفحه اول شنبه 8اردیبهشت رابه این دیداراختصاص دادوباذکر جمله ای از مسعود رجوی ازملاقات یک ساعته با امام خبر داد ونوشت کلیه ملاقاتها امام 6روزمتوقف شد.

با این حال امام نه تنها ملاقاتها رامتوقف نکردند بلکه فردای آن روز، بیش از هر روز دیگری ملاقات داشتند.

باافشا ی دستگیری سعادتی وبه نتیجه نرسیدن لابی های محرمانه، سازمان مجاهدین خلق از 25 خرداد 58 تا 9تیر ماه آن سال پبش از 7 اطلاعیه در حمایت از سعادتی صادر کرد که به توجیه عمل او در برقراری ارتباط با شوروی و ادعای شکنجه وی می پرداخت. برای اثبات شکنجه به سخنان عزت الله سحابی استناد شده بود.

اگرچه نهضت آزادی به تحریف سخنان سحابی واکنش نشان داد، امااین اعتراض مورد توجه قرار نگرفت؛ نهضت آزادی در تکذیبیه خود پیشنهاد کرد خود منافقین از نظر سازمانی وارد تحقیقات شوند. این پیشنهاد در حالی مطرح شد که در اطلاعیه های منافقین آن بخش از بازجویی های سعادتی که وی در همان روز اول گفته بود این عمل وی عملی سازمانی بوده است تأیید شده بود.

سعادتی خود نیز در نامه ای به دادستان کل، خواستار حضور نماینده ای از سازمانش شد اما به رغم اشتراک این پیشنهاد از سوی گروه های مختلف، سازمان نماینده خود را به دادگاه وی نفرستاد تا از پیگیری قضایی و بررسی ماهوی موضوع امتناع نماید.

منافقین  به رغم تلاش های قانونی برای خلع سلاح  به این امر تن نداد ودرادامه درگیری هایی که بعد از برکناری بنی صدر در خرداد 1360 روی داد این گروهک اعلام جنگ مسلحانه کرده و متعاقب آن تعداد زیادی از مسئولان نظام توسط این گروهک ترور شدند . همزمان با این اقدامات که توسط رابطین سازمان به اطلاع اعضای زندانی آن رسیده بود، برنامه ریزی شورش در داخل زندان توسط سعادتی صورت گرفت و پس ازاعلام خبر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از زندانی ها با شنیدن این خبر شروع پایکوبی و خواندن سرود کردند .

آیت الله محمدی گیلانی و شهید لاجوردی آنها را به محوطه زندان اوین آوردند و به نصیحت آنان پرداختند که در این مرحله یکی از منافقین با نام افجه ای طبق برنامه ریزی و با هدایت سعادتی از موقعیت نگهبانان زندان سوء استفاده کرده و اسلحه را از نگهبانی گرفته و به محوطه خیز بر می دارد تا آقای گیلانی ولاجوردی را ترور کند.

با مداخله کچویی مدیر داخلی زندان اوین ، افجه ای نمی تواند به هدف خود دست یابد و با شلیک گلوله کچویی به شهادت می رسد .

همزمان با ترورو شهید محمد کچویی درهشتم تیرماه، برخلاف تحلیل سازمان که گمان می کردند با انفجارحزب جمهوری اسلامی، نیروهای حزب اللهی مرعوب شده و عناصر این سازمان فرصت کودتا به دست می آورند و عناصر داخل زندان نیزبا شورش آزاد می شوند،فضا علیه منافقین تشدید شد و مردم در خیابانها به راهپیمایی وعزاداری پراختند.

با شکست این طرح و کشته شدن کاظم افجه ای، مهدی آسمان تاب به برنامه ریزی قبلی برای ترورمسئولین دادستانی و طرح آشوب در زندان اقرار می کند و با توجه به اقایر متهمان و دیگر اسناد به دست آمده، نقش سعادتی در این ترور از سوی دادگاه قطعیت می یابد و او در مرداد ماه 60 به اعدام محکوم می شود.

بعد از اعدام سعادتی کمتر کسی است که در جاسوسی وی تشکیک کند چرا که همه گروه ها در جریان پرونده وی بودند ولی آنچه که باعث تشکیک عده ای شده دلیل اعدام سعادتی است ، بهزاد نبوی ، سعید حجاریان و مصطفی تاجزاده از جمله اشخاصی هستند که معتقدند سعادتی معتقد به مبارزه مسلحانه نبوده و اگر زنده می ماند می توانست گروهک نفاق را از اعمال تروریستی برحذر دارد .

این سخنان در حالی مطرح می شودکه سعادتی درپروژه نظامی همچون ترورمسئولین دادستانی وشورش داخل زندان نقش آمر را داشت وبه صورت عملی اعتقادش به برخوردمسلحانه را اثبات کرده بود  .

خاطرات طرف روسی که سعادتی با او در رابطه بود نیز می تواند سندی محکم تلقی شود.

دراولین ملاقات با سعادتی در 25 بهمن 57 دردانشگاه تهران، وی پیش ازهر چیزی، تقاضای اسلحه می نماید ودرپاسخ طرف روس که شما که اسلحه زیادی دراختیاردارید، می گوید  اینها که ما داریم چیزی نیست و بیش از چند روز دوام نخواهند داشت و ما نیاز داریم که جریان اسلحه برایمان حالت مستمر داشته باشد.این درخواست سعادتی بیانگر نگاه اوازهمان روزهای اول پیروزی انقلاب به درگیری برای (به دست آوردن قدرت حاکمیت پیش ازآنکه دیرشود)است.

12-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 2

13-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 1و2

14-   اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 2

15- کیهان ، 28مهر 1358، صفحه 2

16- جمهوری اسلامی ، 28مهر 1358، صفحه 4

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول