اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه‌های آستان قدس رضوی خبر داد

اهدای 2 نسخه قرآن خطی قرن 13 هجری قمری به کتابخانه آستان قدس رضوی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 2 قرآن خطی ارزشمند متعلق به قرن سیزدهم هجری قمری توسط یکی از ایرانیان مقیم آمریکا و یک خیر هموطن به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

اهدای 2 نسخه قرآن خطی قرن 13 هجری قمری به کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سید محمدرضا فاضل هاشمی با بیان اینکه 2 قرآن خطی ارزشمند متعلق به قرن سیزدهم هجری قمری توسط یکی از ایرانیان مقیم آمریکا و یک خیر هموطن به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد، اظهار کرد: این قرآن توسط همسر و فرزند مرحوم سید محمدرضا سیدمؤمن به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اهدا شده به خط نسخ، کاغذ نباتی آهار مهره، تاریخ کتابت قرن 13ق.، ابعاد 12 در 17 سانتی‌متراست.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: دو صفحه افتتاح هر یک دارای سرلوح و کتیبه صدر و ذیل و حاشیه منقش به گل و برگ، اسامی سوره‌ها به خط ثلث، فواصل آیات گوی زرین، در حاشیه نشانه‌های حزب و نصف الجزء به سرخی، جلد مقوای روغنی با گل و برگ در زمینه لاکی و دارای جعبه چوبی خاتم کاری منقش به ترنج و سرترنج است.

وی به قرآن دیگر که توسط خانم‌ها زهرا قدیریان و بتول شهرستانی به نیابت از خاندان مرحوم جعفر قدیریان به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی  اهدا شده اشاره کرد و گفت: این قرآن فوق‌العاده نفیس با شش صفحه تمام تذهیب در آغاز نسخه در قرن سیزده هجری قمری به خط نسخ خوش خفی بر روی کاغذ نخودی آهار مهره، در اندازه 7.8 در 4.7 سانتی متر کتابت شده‌است.

رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: دو صفحه اول فهرست قرآن به خط ثلث به سرخی و سیاهی، صفحه سوم و چهارم دعای قبل از تلاوت در میان ترنج و سرترنج زرپوش، دو صفحه افتتاح دارای سرلوح و کتیبه صدر و ذیل و حاشیه دالبری مذهب و منقش، اسامی سوره ها به خط ثلث، تمام صفحات زراندازی و جدول کشی، جلد روغنی مزین به گل و برگ است.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول