اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی رزن:

رزن مقام نخست تولید سیب‌زمینی همدان را دارد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی رزن گفت: این شهرستان در تولید سیب‌زمینی بذری و خوراکی همدان مقام نخست را دارد.

رزن مقام نخست تولید سیب‌زمینی همدان را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از رزن مرتضی شعبانی صبح امروز در مراسم بازدید از نخستین باغ مکانیزه شهرستان رزن اظهار کرد: میزان کل اراضی زراعی شهرستان رزن، 2 هزار و 728 هکتار است و این شهرستان دارای سه شهر، هفت دهستان و 126 روستا با جمعیتی بالغ بر 113 هزار و 53 نفر است.

وی افزود: 78 درصد جمعیت شهرستان رزن ساکن روستا بوده و دارای 15 هزار و 261 بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و کل تولیدات کشاورزی این شهرستان 850 هزار و 63 تن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن میزان کل سطح زیر کشت محصولات زراعی را 108 هزار و 782 هکتار با تولید زراعی 754 هزار و 642 تن و سطح زیر کشت محصولات باغی را 5 هزار و 462 هکتار با تولید باغی 47 هزار و 900 تن عنوان کرد و گفت: میزان تولید واحدهای دامی 49 هزار و 885 تن است.

وی بیان کرد: سطح زیرکشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی 51 هزار و 308 متر مربع در دمغ با دارا بودن 14 واحد گلخانه‌ای است و گلخانه جدیدی نیز در روستای عمان با 42 واحد گلخانه در حال احداث است.

شعبانی تعداد دامداری‌های صنعتی را 122 واحد و تعداد صنایع تبدیلی را هفت کارگاه عنوان کرد و افزود: در حدود 90 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان رزن آبیاری بارانی انجام شده که شامل 27 هزار و 564 هکتار است و امید می‌رود با تأمین اعتبارات لازم 10 درصد باقی‌مانده‌ نیز طی دو سال آینده به اتمام برسد و موفق به برپایی جشن خودکفایی در این امر بشویم.

وی ادامه داد: در شهرستان 16 مورد بند انحرافی، 90 کیلومتر کانال آبیاری و 145 دهنه قنات داریم و در بخش مکانیزاسیون کشاورزی 2 هزار و 994 دستگاه ماشین‌آلات در شهرستان موجود است و همچنین چهار شرکت خدماتی فنی و مهندسی و مشاوره نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن اذعان کرد: این شهرستان دارای 47 هزار و 900 تن محصولات باغی، دانه‌دار، هسته‌دار و میوه‌های خشک است و عمده محصولات زراعی شامل گندم، جو، یونجه، سیب‌زمینی، هندوانه، کلزا و رازیانه است.

وی سطح زیر کشت محصولاتی از قبیل گندم آبی و دیم را 84 هزار هکتار، جو آبی و دیم را 8 هزار و 200 هکتار، یونجه 7 هزار هکتار، رازیانه یک هزار و 100 هکتار و هندوانه را یک هزار و 500 هکتار عنوان کرد و گفت: شهرستان رزن در زمینه تولید سیب‌زمینی بذری و خوراکی مقام نخست را در استان دارد.

شعبانی افزود: سطح زیر کشت سیب‌زمینی 8 هزار و 700 هکتار با متوسط عملکرد 38 تن در هکتار است که پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید سیب‌زمینی 330 هزار تن باشد که از این مقدار 65 درصد خوراکی و 35 درصد نیز به صورت بذری کشت می‌شود.

وی ادامه داد: تسهیلات توسعه بخش کشاورزی که اخیراً از طرف دولت ارائه شد در بخش‌هایی مانند، دامداری‌های کوچک روستایی، دام و طیور، باغبانی، صنایع تبدیلی، پرورش گاو شیری، گوساله پرواری، سردخانه، کشتارگاه، مرغداری و صنایع بسته‌بندی به کار گرفته شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن کل پرونده‌های ارجاع شده به کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان را 120 فقره عنوان کرد و گفت: از این تعداد 99 مورد در کمیته سرمایه‌گذاری استان مصوب شده و 62 مورد نیز در ستاد اجرایی استان با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان به تصویب رسیده و بهره‌برداران برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی بیان کرد: در زمینه واگذاری اراضی ملی به بهره‌برداران نیز تاکنون یک هزار و 837 هکتار از این اراضی معرفی و استعداد‌یابی شده، اما تاکنون تنها 30 هکتار از اراضی تصویب شده و در حال طی کردن مراحل انتهایی واگذاری است.

شعبانی ادامه داد: نخستین باغ مکانیزه شهرستان رزن در سال 1375 به مساحت 150 هکتار احداث شده و دارای دو حلقه چاه برقی و سیستم آبیاری قطره‌ای است.

وی عمده درختان موجود را 75 هکتار سیب، 23 هکتار آلبالو، 15 هکتار گردو، هشت هکتار گلابی، 15 هکتار به، 11 هکتار آلو و دو هکتار هلو عنوان کرد و گفت: ارقام سیب این باغ پایه کوتاه است و دارای سهولت بسیاری در عملیات باغبانی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن در پایان گفت: این باغ مکانیزه زمینه اشتغال‌زایی 30 نفر را فراهم کرده است.

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول