اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه: اجازه تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت را نمی‌دهیم

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه روسیه با ذکر اینکه هیچ مدرکی دال بر اهداف نظامی ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود وجود ندارد، گفت: روسیه مراقب است قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب نرسد که امکان اقدام نظامی علیه ایران را فراهم کند.

روسیه: اجازه تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت را نمی‌دهیم

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «راسیسکایا گازیه تا» اعلام کرد که این کشور اجازه نخواهد داد که در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای تصویب شود که دوپهلو بوده و این امکان را فراهم سازد تا اقدام نظامی علیه ایران صورت بگیرد.

لاوروف در پاسخ به سئوالی در این خصوص که آیا ممکن است اسرائیل و آمریکا اقدام نظامی علیه ایران آغاز کنند، گفت: همانطور که تجربه لیبی نشان داده است، متاسفانه امکان اجرای سناریوی نظامی وجود دارد، به همین دلیل ما هرگونه درخواست صورت گرفته از سوی شورای امنیت سازمان ملل را با دقت زیر نظر داریم. این قبیل دسیسه چینی‌ها به هیچ وجه مجاز نیست. ما مراقب هستیم که حتی یک قطعنامه شبیه سند مربوط به لیبی به تصویب نرسد.

در ماه مارس سال 2011 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان لیبی را در نظر داشت. بعد از آن ائتلاف برخی کشورها به فرماندهی ناتو با استناد به این سند عملیات نظامی را در لیبی آغاز کردند که در نهایت منجر به سرنگونی رژیم 40 ساله "معمرقذافی" شد. 

لاوروف تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ایران قصد دارد از برنامه هسته‌ای خود در جهت نظامی استفاده کند. تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و کوچکترین نقطه‌ای وجود ندارد که دور از نظر دوربین‌های نصب شده در این مراکز باشد.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: در چنین شرایطی آغاز بمباران ایران کوتاه‌ترین راه برای سوق دادن تمایلات تند برخی افراد در ایران و آغاز توسعه فعالیت‌های هسته‌ای در اهداف نظامی خواهد بود.

لاوروف افزود: در حال حاضر در برخی کشورهای منطقه خاورمیانه هنوز کسانی هستند که چنین زمزمه می‌کنند که تنها راه دفاع از انقلاب، ممانعت از توطئه و تلاش‌ها برای سرنگونی رژیم در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای است. چنین طرزفکری از لحاظ امنیت جهانی بسیار خطرناک است و منجر به بروز هرج و مرج جدی در منطقه خواهد شد.

آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی تحت لوای توسعه برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند، درحالی‌که مقامات تهران بارها اعلام کرده‌اند که توسعه برنامه هسته‌ای ایران صرفا در جهت استفاده از انرژی اتمی برای تولید برق در کشور است.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول