اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر صنعت خبر داد

درآمد 1.8 میلیارد دلاری ایران از صادرات خدمات فنی مهندسی

خبرگزاری فارس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شش ماهه نخست امسال 1.8 میلیارد دلار عقد قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد را نشان می‌دهد.

درآمد 1.8 میلیارد دلاری ایران از صادرات خدمات فنی مهندسی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حمیدرضا صافدل ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر خوزستان اظهار داشت: در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی در سال 90 درآمد کشور از این محل از 4 میلیارد دلار فراتر رفت این در حالی است که در سال 73 هنگام شروع این طرح و آغاز صادرات خدمات فنی مهندسی درآمد کشور 50 میلیون دلار بود.

وی تصریح کرد: رشد ما در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی بسیار جهشی‌تر از صادرات کالا بوده است و این نتیجه اجرای پروژه‌های موفق ملی و توانمندی ایران در ساخت و ساز، راهسازی، خطوط لوله و مخابرات، کشاورزی، سدسازی و .... است.

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: هم اکنون تیم‌های موفق اجرایی از ایران در کشورهای بسیار دور از منطقه خاورمیانه فعال هستند و در ونزوئلا پس از اجرای پروژه ساخت 10 هزار واحد مسکونی هم اکنون مردم آن کشور مجری طرح را به طور کامل می‌شناسند.

صافدل گفت: در سال 90 بیشترین اجرا در بخش خدمات فنی مهندسی در حوزه ساختمان، نیرو، راهسازی و بخش صنعت مربوط به کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و آسیای میانه بوده است.

وی اصلی‌ترین شاخص و عامل رشد شکوفایی و پایداری اقتصادی کشورها را صادرات عنوان کرد و افزود: با توسعه فعالیت‌های اقتصادی ظرف دو دهه صادرات از 2 میلیارد دلار به بیش از 50 میلیارد دلار افزایش یافته و امروز هم هدفگذاری‌های بالاتری داریم که با همت و تلاش همه بخش‌ها محقق شدنی است.

صافدل با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه هدفگذاری صادرات غیرنفتی کشور 53 میلیارد دلار بود، تصریح کرد: در پایان برنامه چهارم با 79 میلیارد دلار در آمد از صادرات غیرنفتی، از اهداف خود 150 درصد فراتر رفتیم.

وی کشورهای هدف صادرات را چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، ترکیه، کره جنوبی، سنگاپور، اندونزی و پاکستان عنوان کرد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سال 84 متوسط نسبت صادرات به واردات کشور 28 درصد بود که این نسبت در سال 90 به رقم 71 درصد افزایش یافته است.

صافدل همچنین اظهار داشت: در سال 84 مجموع هدف صادرات کشور 8.5 میلیارد دلار بود که 11 میلیارد دلار محقق شد و در شش ماهه اول امسال میزان تحقق صادرات 21 میلیارد دلار بوده که سهم کالاهای صرفا صنعتی بدون در نظر گرفتن کالاهای پتروشیمی و میعانات گازی 7.5 میلیارد دلار است و این ارقام نشان می‌دهد که ما راه صادرات را یافته‌ایم اما هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های تکنولوژی در حوزه دانش بنیان چشمگیر بوده و سهمی از صادرات را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال گذشته 600 میلیون دلار از همین بخش درآمد نصیب کشور شده است که در قالب صادرات کالاهای با فناوری بالا بوده و امسال در این بخش هدفگذاری یک میلیارد دلار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره خوزستان و ظرفیت‌های صادراتی آن اظهار داشت: این استان به ویژه در سال‌های اخیر به همت استاندار از مناطق پیشرو در امر صادرات و توسعه روابط با همسایگان است.

صافدل خطاب به فعالان اقتصادی خوزستان گفت: انتظار می‌رود بنگاه‌های اقتصادی در خوزستان با برنامه‌ریزی برای حفظ وضعیت موجود و هدفگذاری برای توسعه بازارها و ایجاد بازار جدید با محوریت دانش محوری در بنگاه‌های تولید و بازاریابی، پایبندی به اصول رقابت پذیری در تجارت را مد نظر قرار دهند و به برند به عنوان هویت کالای تولیدی توجه داشته باشند.

وی وعده داد که موضوع تعیین رایزن خوزستان در بازار عراق را که قبلا قول آن را داده بود، پیگیری کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان برای افزایش اختیارات استان‌ها در توسعه روابط و مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه استقبال کرد و قول پیگیری این موضوع در شورای عالی صادرات را داد.

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول