اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/ لاریجانی در جمع دانشجویان اردبیلی:

«آرامش» و «اطمینان» نیاز امروز کشور / پایبند به آرمان جبهه متحد اصولگرایی هستم

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به طرح مباحثی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، تحریم علمی، دانشگاه‌ها و ... پرداخت.

«آرامش» و «اطمینان» نیاز امروز کشور / پایبند به آرمان جبهه متحد اصولگرایی هستم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی لاریجانی عصر امروز در جمع دانشجویان اردبیلی اظهار داشت: هدف من برای حضور در دانشگاه‌ها جنبه سیاسی و انتخاباتی ندارد و نباید این تصور به وجود آید.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که پرسید آیا حضور شما در دانشگاه و بین دانشجویان جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد اظهار داشت: استغفرالله که رئیس جمهور آینده باشم.

وی یادآور شد؛ قرار نیست با این تفکر در دانشگاه‌ها حاضر باشیم بلکه سعی داریم با حضور در دانشگاه‌ها گپ و گفت‌وگوئی با آنان داشته باشیم و با نظرات و پیشنهادات آنها آشنا شویم.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ما در این کشور متاسفانه برخی مباحث سیاسی را با سوءظن مخلوط کردیم و به دنبال درست کردن شائبه‌ای هستیم تا برخی از تفکرات سیاسی خود را پیاده کنیم.

لاریجانی ادامه داد: شایسته نیست که مسلمانان نسبت به هم سوء‌ظن داشته باشند بلکه بهتر است به دشمنان سوء‌ظن داشته باشیم و با حسن ظن بکوشیم از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم.

اهل شکایت و شکایت‌کشی نیستم

‌رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بنده از خبرنگار و یا سایتی شکایتی نداشته‌ام و معتقدم باید بین انتقاد و تخریب حد و مرزها مشخض شود و بدون اینکه به دروغ گفتن متهم شویم باید کاستی‌ها و نواقص را جبران کنیم.

لاریجانی بیان داشت: ما لیستی را سراغ داریم که از نمایندگان مجلس شکایت کرده‌اند ولی در این فضا که نیاز به آرامش و اطمینان خاطر است لزومی ندارد تخریبی صورت گیرد.

تفکر محروم کردن ایران از پیشرفت‌ها شکست خورده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تفکر محروم کردن ایرانیان از دانش‌های پیشرفته اندیشه‌ای شکست خورده است که بی‌خاصیتی آن مبرهن می‌باشد.

لاریجانی اظهار داشت: یکسری وظایف بر عهده حاکمان و یکسری رسالت نیز بر گردن دانشجویان است که ما در یک تحلیل مبنایی می‌توانیم در پیشبرد امور به انجام آنها موفق شویم.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان قبل از پیروزی انقلاب با عارضه دیکتاتوری از سوی نظام غرب مواجه بودیم که بعد از پیروزی انقلاب این روحیه و استراتژی از سوی امریکا و همدستانش دنبال شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: آنها با آغاز جنگ تحمیلی و برخی ماجراجوئی‌ها سعی کردند ایران را تحت فشار قرار دهند اما هرگز نتوانستند این نقش خود را به معنای حقیقی ایفا کنند.

لاریجانی به توطئه پشت پرده امریکا در ترغیب صدام برای جنگ با ایران اشاره کرد و بیان داشت: نه تنها غربی‌ها بلکه شوروی سابق نیز در این زمینه توانش را به کار گرفت تا کشور ما را درگیر کند.

وی تصریح کرد: ملت ما در این بین از عنصر مجاهدت استفاده کرد و در برابر نظام سلطه که بعد از فروپاشی شوروی درصدد ایجاد نظام تک جانبه بود ایستادگی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: غرب با تخیل سلطه بر تمام کشورها تصرف عراق و افغانستان و جنگ 33 روزه علیه حزب‌الله را آغاز کرد اما اندیشه غلط آنها که درصدد زائیدن یک خاورمیانه جدید بود شکست خورده و روز به روز تفکر مزورانه آنها برملا شد.

وی با بیان اینکه غرب با طرح مسئله هسته‌ای و بهانه قرار دادن آن از طریق آژانس و شورای امنیت سعی کرد علیه ایران تبلیغات منفی به راه اندازد اظهار داشت: در پشت صحنه این ماجرا یک طبقه‌بندی ملت‌ها و تقسیم‌بندی آنها قرار داشت که سعی داشتند عده‌ای از کشورها را کانون و عده‌ای را پیرامونی قلمداد کنند تا کشورهای به اصطلاح پیرامونی نتوانند به تکنولوژی پیشرفته و نوین دست یابند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنها سعی می‌کردند تکنولوژی‌های دست دوم را به کشورهای پیرامونی و تابع خود بفروشند و به آنها اجازه ندهند به حوزه تکنولوژی‌های هسته‌ای، نانو و بایو وارد شوند.

لاریجانی گفت: در مقابل این تهدیدها ما با تکیه بر توان دانشمندان خود توانستیم به تکنولوژی‌های مدرن دست یابیم و فشارها و تهدیدهای استکبار را به فرصت تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: ما با تکیه بر چالش جوانانی همچون شما دانشجویان امروز شاخ دشمن را در حوزه تحریم‌های علمی شکستیم و اجازه ندادیم آنها بیش از هر زمان دیگر خودنمائی کنند.

دانشگاهیان دیده‌بانان حریم کشور هستند

‌رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود با برشمردن وظایف خطیر دانشجویان در این مقطع بیان داشت: دانشجویان ما امروز دیده‌بانان حریم انقلاب و شرایط عمومی کشور هستند و همه وظیفه داریم از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و توانمند کشور استفاده کنیم.

لاریجانی به مجاهدت‌های علمی کشور با اتکا بر خودباوری‌ها و توانمندی‌های داخلی اشاره کرد و افزود: نخبگان و محققان ما منتظر نمی‌مانند که استکبار در یک بسته علم و فنون بتواند یافته‌هایشان را در اختیار آنها قرار دهد بلکه در این زمینه باید همت و تلاشی مضاعف انجام داد.

وی تصریح کرد: در این زمینه آداب معنوی به نیز به همراه معرفت و اخلاق اسلامی رعایت شود تا استعدادها در همه جنبه‌ها رشد کرده و در حوزه علم و عمل بتوانیم همسو به وظیفه خود عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اذعان داشت گفت: دانشجویان ما به عنوان دیده‌بانان بابصیرت معنوی و اخلاقی می‌توانند آینده این کشور را بسازند و به خوداتکائی بیشتر کمک کنند.

کمیسیون آموزش مجلس متوازن‌‌سازی تحصیلات با بازار کار را پیگیر است

‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به وظیفه مسئولان در قبال دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: وظیفه مسئولان این است که توازن بین نیاز جامعه و گرایش دانشگاهی را تنظیم کند تا دچار عدم توازن نشویم.

وی گفت: با این اقدام می‌توان دغدغه اشتغال را برطرف کرده و بیش از هر زمان دیگر آسایش و آرامش را در جامعه برقرار کرد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس متوازن‌سازی تحصیلات دانشگاهی با بازار کار را در دستور کار قرار داده تا در این زمینه مشکلات و نارسائی‌ها به سرعت برطرف شود.

کشور دیگر از ماجراجوئی‌های سیاسی خسته است

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور دیگر تاب و توان ماجراجوئی‌های جدید را ندارد و بیشتر از آنکه به فکر سیاسی‌کاری باشیم باید مشکلات اقتصادی را برطرف‌ کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: در انتخابات مجلس جبهه متحد اصولگرائی در لیست ارائه شده در قم اسمی از بنده نبرده و بنده به عنوان کاندیدای مستقل شرکت کرده بودم ولی پایبند آرمان جبهه متحد اصولگرائی بودم.

وی به انشقاق اصولگرایان در قالب دو فراکسیون در مجلس اشاره کرد و افزود: این کار عجیبی نیست که نسبت به آن حساس باشیم چرا که اختلاف نظرها طبیعی است و نباید اجازه دهیم این اختلاف‌نظرها به دشمنی‌ها تبدیل شود.

دستور دادن در روحیه رهبری انقلاب وجود ندارد

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در خصوص زاویه پیدا کردن از خط و مرز ولایت بیان کرد: بنده معتقدم اگر با معرفت در راه اسلام و آرمان‌های آن گام برداریم ولایت‌پذیری چیزی سخت و سنگین نیست بلکه عاشقانه می‌توان در این زمینه گام برداست.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به شناختی که از مقام معظم رهبری دارم یقین دارم که ایشان هیچ وقت به سران سه قوه و مسئولان ارشد دستوری نمی‌دهند و درصدد اعمال نظر خود نیستند ولی نمایندگان مجلس بنا به عشق و ارادتی که به مقام معظم رهبری دارند از رهنمودهای آن حضرت به عنوان اقدام آگاهانه استقبال می کنند.

وی گفت: در 34 سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام اقدامات و سکنات نظام ولایی در این کشور براساس صرفه و صلاح مردم و پیشبرد امور بوده و کمتر سراغ داریم که رهبری جامعه ‌دستوری داده ‌باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص ادغام برخی از وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: اینکه دولت بخواهد هدایت و نظارت کند و از سیستم دیوانی غلط پرهیز کند کار خوبی است اما اینکه در این اقدام مسئولیت‌ها به افراد توانمند واگذار شود باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

لاریجانی تصریح کرد: از 144 هزار میلیارد تومان بودجه کشور 101 هزار میلیارد تومان بودجه جاری بوده و رقم ناچیزی به اعتبارات عمرانی اختصاص یافته که دولت سعی می‌کند با کاهش تصدی‌گری‌ها هزینه خود را در این حوزه کاهش دهد.

وی به اقتدار مجلس و ابزارهای قانونی آن اشاره کرد و افزود: ما از طریق دیوان محاسبات و یا به شکل مستقیم می‌توانیم تخلفات و قصور و کوتاهی‌های مسئولان را گزارش و به مردم ارائه کنیم که در علنی برگزار شدن این حرکت‌ها و اقدامات باید این نکته را قبول کنیم که جلسات مجلس علنی برگزار شده و جای هیچگونه مخفی‌کاری نیز وجود ندارد.

رئیس قوه مقننه شیوه دوم را طرح موضوع در دادسرای دیوان محاسبات و رسیدگی به تخلفات اعلام کرد و اظهار داشت: در این زمینه احکامی نیز برای مجرمان صادر شده است که نسبت به اجرای آن مصمم هستیم.

*نقدینگی ‌‌از 65 هزار میلیارد تومان ‌به 400 هزار میلیارد تومان رسید‌

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور ریشه بسیاری از این مشکلات را رشد نقدینگی اعلام کرد.

‌‌لاریجانی ‌اظهار داشت: من بارها نیز گفته‌ام که 80 درصد عوامل موثر در این زمینه سوء مدیریت‌ها و معایب داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر 65 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان نقدینگی به هر سمتی حرکت کرده است تورم و مشکلات اقتصادی را به وجود آورده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما تا زمانی که نتوانیم ریشه مشکلات و اشکالات موجود را برطرف کنیم نمی‌توانیم نسبت به درمان آن موفق عمل کنیم به طوری که مجلس نهم با پیدا کردن ریشه مشکلات درصدد رفع این عیوب است که مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را متوقف کرده است.

وی گفت: ما می‌توانیم با تعدیل نقدینگی مشکل رکود اقتصادی را برطرف کنیم و زمینه سهولت دادوستد را بهتر از هر زمان دیگر فراهم آوریم.

وی بیان کرد: یکی از اشکالات ما در حوزه نظارتی بوده که مجلس سعی می‌کند ضعف‌های موجود را برطرف کند که در اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز مجلس با 18 ماه کار کارشناسی سعی کرد معایب این طرح را به حداقل برساند تا سهم تولید و همچنین یارانه نقدی عادلانه و دقیق مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت در پرداخت سهم تولید قصور و کوتاهی کرده و ما این تخلف را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ماجرای وقف اموال دانشگاه آزاد و حمایت لاریجانی از آن گفت: البته موضوع مربوط به وقف اموال تمام دانشگاه‌های غیرانتفاعی بوده و ما براساس ضوابط و قوانین مجلس تمام طرح‌ها و پیشنهادات را به رای می‌گذاریم تا چیزی برخلاف شرع و قانون مصوب نشود.

وی تصریح کرد: نمایندگان اگر در فرآیند خدمت به مردم مشکلاتی ببینند آن را با هدف اصلاح مدیریت تذکر می‌دهند و این به معنای دخالت در عزل و نصب‌ها نیست بلکه پیشنهادی است که می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و یا رد شود.

گزارش: علیرضا حسین‌نژاد ـ عادله جوادزاده

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول