اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تاریخ ایران همواره با حماسه و روحیه جهادی گره خورده است

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاریخ ایران اسلامی از گذشته تاکنون همواره با حماسه و روحیه جهادی ملت گره خورده است.

تاریخ ایران همواره با حماسه و روحیه جهادی گره خورده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدمحمد حسینی ظهر امروز در مراسم گشایش بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری پتروشیمی تبریز اظهار کرد: برپایی کنگره شعر دفاع مقدس و استمرار این قبیل برنامه‌ها بی‌شک به زنده‌ نگه‌ داشتن یاد و خاطره شهیدان سال‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ بسیج کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: هنر ابزاری کارآمد برای انتقال ارزش‌ها است؛ از این رو در عرصه دفاع مقدس نیز می‌توان با این ابزار واقعیت‌های آن دوران را برای نسل جوان با جذابیت قابل قبول بیان کرد.

حسینی تصریح کرد: امروز فاصله زیادی از دوران دفاع مقدس گرفته شده است و برای بیان ایثارگری‌ها و دلاورمردهای فرزندان جان‌ بر کف ایران اسلامی باید با ابزار هنر وارد کارزار شد و آن را برای نسل امروز بیان کرد.

وی در ادامه تبریز را شهر فرزانگان و علامه‌ها نامید و افزود: این خطه قهرمان‌پرور زادگاه بزرگانی بوده است که در دوران‌های مختلف تاثیر شگرف بر تاریخ ایران اسلامی داشتند و در دوران دفاع مقدس باکری‌ها حماسه‌های بزرگی آفریدند که باید در قالب هنر آنها را عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ابعاد حماسی اشعار دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: سروده شاعرانی چون حمید سبزواری و سپیده کاشانی روحیه‌بخشی مهمی برای رزمندگان اسلام محسوب می‌شد و می‌توانست برای آنان و حتی برای همگان قوت قلب باشد.

حسینی، حماسه را گره خورده با روحیه جهادی ملت ایران خواند و خاطرنشان کرد: همین ویژگی‌ باعث شده است که بعد حماسی به وضوح در اشعار شاعران ایران زمین ملموس باشد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس نیز پرورش و تقویت روحیه پهلوانی، همچنین ایجاد انگیزه در مقابله با دشمن از ویژگی‌های شعر دفاع مقدس است که صلابت و اقتدار رزمندگان اسلام را به رخ دشمنان می‌کشید.

وی گفت: بیان عظمت و اقتدار رزمندگان اسلام، ترویج روحیه صبر و استقامت، نجوا با خویشتن، روانی، قابل‌ فهم بودن، بیان اقتدار و سادگی در کنار عظمت از ویژگی‌ دیگر شعر دفاع مقدس است.

حسینی تاکید کرد: نیاز است با ابزارهای فرهنگی و هنری نظیر شعر واقعیت آن دوران را برای همگان به ویژه نسل جوان بازگو کرده و به این وسیله یاد و خاطره ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام را برای همیشه در تاریخ جاودانه و زنده نگه داشت.

بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس سرانجام پس از سه ماه وقفه در زمان برگزاری از پیش تعیین شده خود، امروز هشتم آبان‌ماه در تبریز برپا می‌شود، کنگره‌ای که در طول زمان برگزاری 20 ساله خود منشأ بسیاری از اتفاقات تازه و رویش‌های قابل اعتنا در جریان شعر دفاع مقدس در کشور بوده است.

این کنگره به دلیل مشکلات هماهنگی برای برگزاری در کرمانشاه پیش از ماه مبارک رمضان، با تأخیری سه ماهه به میزبانی شهر تبریز برگزار می‌شود.

قرار است؛ در بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس از محمدجواد محبت و عباس باقری به عنوان دو پیشکسوت شعر دفاع مقدس تجلیل شود.

10‌ هزار قطعه شعر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که از این میان 2 هزار اثر برتر در قالب کتاب‌های «پر‌نده‌ای که از سرزمین من به پرواز درآمده»، «میدان‌های تحریر» و «لغت‌نامه ماهیان» منتشر شده‌اند و در آیین اختتامیه این کنگره (نهم آبان‌ماه) از این آثار رونمایی خواهد شد.

در این کنگره علاوه بر شاعران برگزیده از 50 شاعر پیشکسوت نیز دعوت شده است که سیمین‌دخت وحیدی، علی‌محمد مودب، حمید‌رضا شکارسری، رضا اسماعیلی، بیژن ارژن، محمدرضا سهرابی‌نژاد، حسین اسرافیلی، محمد‌جواد محبت، عباس براتی‌پور و عباس باقری از جمله این شاعران‌ هستند.

روند اجرایی کنگره شعر دفاع مقدس هر ساله با برگزاری کنگره‌های استانی شعر دفاع مقدس آغاز و برگزیدگان این کنگره‌ها به منظور حضور در کنگره پایانی به دبیرخانه معرفی می‌شوند.

در این دوره از برگزاری این رویداد ادبی نیز پس از برگزاری 33 کنگره استانی، 6‌ هزار شاعر نزدیک به 10 هزار اثر را به کنگره ارسال کردند و در نهایت نیز از میان آنها 3 هزار اثر به عنوان برگزیده در چهار بخش و طی سه مرحله داوری شد.

در نهایت نیز در روز 9 آبان‌ماه امسال نفرات اول هر بخش 2 میلیون تومان، نفرات دوم 1.5 میلیون تومان، نفرات سوم یک میلیون تومان و نفرات تقدیری 500 هزار تومان هدیه دریافت خواهند کرد. 

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول