اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی انجام شد

ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‎های گلستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‎های بین‎المللی آلاگل، آلماگل، آجی‎گل و گمیشان استان خبر داد.

ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‎های گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان گلستان، محمد ممشلی اظهار داشت: در آستانه فصل پائیز و شروع سرما، زیستگاه‎های آبی استان گلستان پذیرای صدها گونه از پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی است که از نیم‌کره شمالی و نقاط مختلف سردسیر برای زمستان‎گذرانی به این مناطق زیبا پناه می‎آورند.

چنگر، خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم‎ها،‌ حواصیل‎ها، اگرت‎ها، پرستوهای دریایی، سلیم‎ها و کاکائی‎ها با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب‎های استان مهاجرت کرده و نیمی از سال را در این مکان‎ها سپری می‎کنند. 

ورود نخستین گروه از این پرندگان، جذابیت خاصی به تالاب‎های استان بخشیده و مناظر زیبایی را برای استفاده علاقمندان و دوستداران طبیعت به ارمغان آورده است این در حالی است که تالاب‎های استان گلستان و خلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان بوده که در آن زمستان‎گذرانی و یا پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می‎دهند.

ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‎های گلستان

 

 

ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب‎های گلستان

ممشلی گفت: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش‎های حفاظتی حمایت شده بوده و برخی نیز همانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم‎سفید از جمله گونه‎های در معرض خطر انقراض به شمار آمده که همین مسئله حفظ و حراست از این پرندگان ارزشمند را بیش از پیش ضروری می‎کند.

گلستان 304 گونه پرنده دارد

وی یادآور شد: استان گلستان نیز با دارا بودن حدود 304 گونه پرنده که از این تعداد 102 گونه بومی استان و 97 گونه زمستان‎گذران و تعداد 19 گونه مهاجر عبوری و اتفاقی در زمستان دیده و ثبت شده‎اند که از این تعداد 81 گونه نیز برای زادآوری به استان مهاجرت می‎کنند. 

تالاب‎های بین‎المللی آلاگل، آلماگل، آجی‎گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع جایگاه مناسبی برای انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی است و از گیاهان حاشیه تالاب‎های استان گلستان می‎توان علف شور، جارو ترکمنی، سلمه‎ی سفید، گز شاهی، خار شتر، یولاف وحشی، مرغ و ... را نام برد.

همچنین از گیاهان بن در آب می‎توان به نی، جگن، لویی و گیاهان غوطه‎ور در آب به بومادران و گونه گوشاب اشاره کرد.

در حاشیه تالاب‎های بین‎المللی آلاگل، آجی‎گل و آلماگل پستاندارانی نظیر روباه معمولی، روباه سردم سیاه (ترکمنی) گربه دشتی، شغال، گراز، تشی، جرد بزرگ، موش صحرایی و ... زیست می‎کنند.

ممشلی افزود: نکته حائز اهمیت راجع به جمعیت پرندگان، تنوع در اراضی پیرامون تالاب‎ها است که باعث شده طیف وسیعی از پرندگان آبزی، کنار آبزی و خشک‎زی این منطقه را به عنوان مکانی برای زمستان‎گذرانی، زادآوری و یا اقامت دائم برای زیست انتخاب کنند، فلامینگو، قو، انواع اردک‎ها، غاز، کاکایی، پرستوی دریایی، و حواصیل‎ها از گروه پرندگان آبزی و خروس کولی، سلیم‎هاو آبچلیک‎ها از پرندگان کنار آبزی و پرندگانی نظیر کوکرها (باقرقره)، کلاغ سیاه، کوکو، زنبورخوارها، سبزقبا، جغدها، سارگپه‎ها، سنقرها، شاهین، دلیجه، عقاب (دریائی دم‎سفید و شاهی) از پرندگان خشک‎زی هستند که می‎توان به آن اشاره کرد.

دوزیستان و خزندگانی در تالاب‎های استان زیست می‎کنند که می‎توان به قورباغه مردابی، وزغ سبز، لاک‎پشت افغانی، انواع مارمولک‎ها، کورمار سلیمانی، مار آبی، مار چلیپر، مار آتشی، تیر مار، کفچه مار و افعی اشاره کرد.

همچنین از گونه‎های مختلف ماهی که در این مجموعه تالاب‎ها زندگی می‎کنند می‎توان گاو ماهی، سرگنده، پاروا، فیتوفاک، کپور، آمور، کاراس، سیاه ماهی و ... را نام برد.

حشرات این منطقه نیز انواع پروانه‎های شب پرواز، روز پرواز و انواع سن‎ها و سوسک‎ها را در بر می‎گیرد. 

ممشلی در پایان گفت: با توجه به اصل 50 قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‎شود از تمام علاقمندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنان حاشیه تالاب‎ها درخواست می‎کنیم که ما را در حفاظت از این میراث‎های طبیعی ارزشمند یاری کرده تا بدین وسیله بتوان محلی امن و مطمئن برای زیست پرندگان و همچنین سایر فعالیت‎های تحقیقاتی فراهم آورد.

انتهای پیام/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول