اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر سومالی:

سومالی 2 هزار رسانه مجازی فعال دارد

خبرگزاری فارس: سفیر سومالی با اشاره به وضعیت رسانه‌های کشور و وضعیت شبکه‌های اجتماعی گفت: سومالی 2 هزار رسانه مجازی فعال دارد.

سومالی 2 هزار رسانه مجازی فعال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک، خلیف کدیه موسی سفیر سومالی در ایران در گفت‌وگویی وضعیت رسانه‌ها اعم از مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی، رادیو و تلویزیون و ماهواره در این کشور را ترسیم کرده است.

شاید کمی عجیب باشد، کشوری که این روزها در صدر کشورهای فقیر آفریقایی و قحطی‌زده به حساب می‌آید و مردمش با قحطی و گرسنگی دسته و پنجه نرم می‌کنند، بیش از 2 هزار رسانه فعال در فضای مجازی و 10 شبکه رادیویی و تلویزیونی دارد؛ رسانه‌هایی که به گفته سفیر سومالی بیشتر در اختیار بخش خصوصی هستند.

سفیر سومالی در این گفت‌و‌گو به سئوالات زیر پاسخ داد:

چه تعداد روزنامه در کشور سومالی منتشر می‌شود؟

20 تا 30 روزنامه به صورت منظم در سومالی در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی منتشر می‌شود.

آقای سفیر! سؤالم را خیلی شفاف مطرح می‌کنم. آیا در کشور شما سیاستی به نام سانسور و برخورد با رسانه و اهالی خبر وجود دارد؟

نه! به هیچ وجه مشکلی وجود ندارد و رسانه‌ها در کشور ما به راحتی می‌توانند مطالب و گزارش‌ها را منتشر کنند و آزاد هستند.

تا چه حد آزاد هستند. آیا می‌توانند از حکومت و دولت سومالی هم انتقاد کنند؟

ما در کشور سومالی تلاش می‌کنیم که فرهنگ رسانه‌های دموکراسی را به خوبی اجرایی کنیم. مردم اگر مشکلی داشتند می‌توانند در رسانه‌ها طرح مشکل کنند یا از طریق راه‌های گوناگون مشکلات خود را با مسؤلان و مدیران در میان بگذارند. معتقدیم مردم می‌توانند از طریق قانونی خطاها و اشتباهات دولت را اصلاح کنند. البته این روند باید از راه‌های قانونی و صحیح انجام شود.

تا به امروز با رسانه‌ای هم برخورد کرده‌اید، یعنی بخواهید از انتشارش جلوگیری کنید؟

در کشور سومالی به هیچ وجه اعتراض، اغتشاش و ناآرامی به بهانه‌های گوناگون از سوی مردم و رسانه‌ها پذیرفته نیست. ما معتقد به فضایی آرام همراه با تعامل و دموکراسی هستیم. اگر رسانه‌ای در راستای ضربه به سیاست‌های اصلی نظام حکومتی فعالیت کند، به طور قطع با آن رسانه برخورد می‌شود اما در کل، سیاست‌ها بر مبنای آزادی مردم و رسانه‌ها پایه‌گذاری شده است.

با توجه به اینکه سومالی یک کشور مسلمان است، آیا این شبکه‌ها می‌توانند هر نوع برنامه‌ای را پخش کنند؟

به هیچ وجه نمی‌توانند هر چه خواستند پخش کنند. 80 درصد برنامه‌های تلویزیونی در سومالی با توجه به مباحث دینی، قرآن، احادیث و مباحث اسلامی است. بسیاری از مردم در وهله اول مباحث دینی و اخلاقی را انتخاب و در اولویت دوم مباحث اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای تماشا از تلویزیون انتخاب می‌کنند.

آقای خلیف کدیه موسی! آیا در سومالی شبکه‌های اجتماعی هم فعال هستند و جوانان این کشور از شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک و توئیتر استفاده می‌کنند؟

بله. در کشور سومالی درصد بالایی از جوانان از طریق این شبکه‌های اجتماعی با هم در ارتباط هستند و در امور دانشگاهی و تحصیلی از این طریق با هم ارتباط می‌گیرند. بسیاری از خانواده‌های مقیم کشور سومالی هم از طریق این شبکه‌های اجتماعی با هم در ارتباط هستند.

یعنی شما هیچ محدودیتی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ندارید؟

به هیچ وجه محدودیتی نداریم.

اما شما در صحبت‌های خود اشاره کردید که در کشور سومالی به مباحث دینی و اخلاقی بسیار اهمیت داده می‌شود. به طور طبیعی برخی از کشورهای اسلامی محدودیتی را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشورشان برقرار می‌کنند. چطور است که برای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هیچ محدودیتی در کشور شما نیست؟

درست است که ما یک کشور اسلامی هستیم، اما هیچ موضوعی باعث نمی‌شود که ارتباطات جوانان و خانواده‌های سومالی در فضای مجازی متوقف شود. معتقدیم باید از ظرفیت‌های فضای مجازی به خوبی و در راه صحیح استفاده شود.

با وجود این همه سایت در فضای مجازی، آیا سیاستی هم به نام فیلتر و محدودیت دسترسی در سومالی وجود دارد؟

نه، به هیج وجه این کار را انجام نمی‌دهیم.

یعنی همه سایت‌ها در دسترس است، حتی سایت‌ها و شبکه‌های مبتذل؟

مردم سومالی با ایمان و مسلمان هستند و به خودشان اجازه نمی‌دهند که به سمت سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبتذل بروند. همه جوانان سومالی با روش‌های اسلامی تربیت می‌شوند و نتایج آموزه‌های دوران کودکی، خودش را در بزرگسالی نشان می‌دهد. ما هیچ وقت کانال یا شبکه اجتماعی را باز نمی‌کنیم که اعتقاداتمان را از بین ببرد.

انتهای پیام/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول