اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

17 ذی‌الحجه برگزار می‌شود

آئین مولودخوانی و منبرگردانی غدیرخم در میناب

خبرگزاری فارس: هر ساله با فرا رسیدن 17 ذی‌الحجه، آئین مولودخوانی و منبرگردانی غدیرخم در میناب برگزار می‌شود.

آئین مولودخوانی و منبرگردانی غدیرخم در میناب

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، شهرستان میناب از جمله شهرستان‌های کشور است که مردم  شیعه و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آن از اعتقادات دینی، مذهبی برخوردار هستند و در این راستا آئین‌های کهن، خاص و ویژه‌ای نیز برای خود دارند.

یکی دیگر از مراسمات مردم میناب آئین منبرگردانی در روز هفدهم ذی‌الحجه یک روز قبل از عید غدیر خم است که از 21 سال پیش با آدابی ویژه در این شهرستان برپا می‌شود.

موسی ذاکری بنیانگذار این مراسم در میناب در حالی که خود را خادم اهل بیت(ع) و مولاعلی(ع) می‌داند، به خبرنگار فارس در میناب گفت: قدمت این مراسم به 21 سال پیش باز می‌گردد.

وی افزود: در سال 1370 و با توجه به اوج گرفتن تبلیغات سوء وهابیت علیه دین مبین اسلام و مذهب شیعه در منطقه از یک‌سو و ناشناخته ماندن واقعه غدیرخم از سوی دیگر احساس کردم که باید علم کردن این واقعه مهم در میناب بلند شود تا مردم آن را به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: این منبر به عنوان نماد و سمبلی از منبری است که رسول گرامی اسلام(ص) در 18 ذی‌الحجه در منطقه غدیر خم برای معرفی امیرمومنان حضرت علی(ع) از جهاز اشتران بنا کرد.

ذاکری در ادامه این گفت‌وگو با تشریح نحوه آماده‌سازی منبر، اظهار داشت: منبر از حدود دو هفته قبل توسط افرادی مومن و شهره به نام نیک که اکثر آنان را جوانان تشکیل می‌دهند نوارپیچی و تزئین می‌شود.

این فعال مذهبی افزود: بیشترین کار بر روی منبر و تزئین نهایی آن، در شانزدهم ذی‌الحجه یک روز قبل از مراسم "منبرگردانی" صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در طول تزئین و آذین‌بندی منبر که اغلب از پارچه‌های نذری است که مردم آن را هدیه کرده‌اند، تمام دست‌اندرکاران آن با وضو هستند.

ذاکری ادامه داد: کار تزئین منبر در منزل صورت می‌گیرد و در روز مراسم بر روی یک ماشین که طاق وجود دارد و گل‌کاری شده مداح مستقر می‌شود به همراه ماشینی دیگر که منبر در آن قرار می‌گیرد و برای تبرک، یک دور کامل در سطح شهر و میادین آن گردانده می‌شود.

وی گفت: پس از گردش کامل در شهر، منبر به میدان ولایت (محل آغاز مراسم) منتقل می‌شود و با ذکر صلوات و "یا علی" و با حضور خیل شرکت‌کنندگان پرده‌برداری می‌شود.

داکری بیان داشت: با پرده برداری از منبر و پیاده کردن آن از ماشین و حمل بر دوش مردم مراسم به صورت رسمی آغاز می‌شود.

بنیانگذار آئین منبرگردانی غدیر خم در میناب در ادامه با بیان اینکه مردم این منطقه به مراسمات و آئین‌های مذهبی به شدت معتقد و پایبند هستند، اظهار داشت: در این روز سر تا سر خیابان شهید جهانگیر امینی را که مسیر حرکت منبر است انبوه جمعیت فرا می‌گیرد که همه از ساعت‌ها قبل از آغاز مراسم، شیرینی و شکلات به دست در مسیر منتظر حرکت منبر هستند.

ذاکری با بیان این مطلب که با حرکت منبر مداح اشعاری را می‌خواند و جمعیت نیز پاسخ می‌دهند، تصریح کرد: این اشعار به زبان عربی است که با پیگیری دست‌اندرکاران مراسم، تمام این اشعار به تایید علما و مراجع دینی رسیده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، اشعاری که خوانده می‌شود ریشه در احادیث و روایات ائمه معصوم(ع) درباره اهمیت عید غدیرخم و وصف این واقعه مهم دارد.

این فعال مذهبی در ادامه بیان کرد: خیل جمعیت بعد از بیتی که توسط مداح خوانده می‌شود، با عبارت "احمد المختار خیر الانبیاء و کذا خیرالوصین علی(ع)"  پاسخ می‌دهند و این تا پایان مراسم ادامه دارد.

وی همچنین افزود: در طول حرکت منبر در مسیر میدان ولایت تا میدان شهدا و از آنجا تا مسجد جامع امام خمینی(ره) بسیاری از مردم گوسفند نیز قربانی می‌کنند.

ذاکری اظهار داشت: منبر به هنگام اذان مغرب به مسجد جامع شهر می‌رسد و با شرکت جمعیت در نماز جماعت مغرب و عشاء مراسم به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول