اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یک کارشناس عراقی در گفت‌وگو با فارس:

نحوه انتخاب دبیرکل اوپک باید تغییر کند/عدم اجماع اعضا بر سر عربستان

خبرگزاری فارس: یک کارشناس انرژی عراقی گفت: ایران و عراق از نامزدهای خود حمایت خواهند کرد و به هیچ عنوان برروی نامزد عربستانی برای پست دبیرکلی اوپک توافق نخواهد شد.

نحوه انتخاب دبیرکل اوپک باید تغییر کند/عدم اجماع اعضا بر سر عربستان

عثمان الهزینی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر نفت مهمترین نقش را برای پیشرفت و توسعه و رسیدن به یک اقتصاد مدرن ایفا می کند و حتی کشورهای صنعتی نیز به این ماده معدنی نیازمند هستند تا بتوانند اقتصاد خود را پویا و بارشد حداکثری نگه دارند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در دهه های هشتاد و نود میلادی انگلیس بزرگترین تولید کننده نفت در جهان بود و این درحالی بود که این کشور به هیچ عنوان صادر کننده نفت در این سالها نبود،اما کاهش تولید نفت و گاز در سال های اخیر و خروج شرکت های انگلیسی از کشورهای تولید کننده نفت موجب شد تا وضعیت اقتصادی انگلیس تغییر کند.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز آمریکا در این شرایط به سر می برد و می خواهد به جای آنکه از نفت خود استفاده و خود را به بزرگترین تولید کننده نفت تبدیل کند سعی دارد تا به کشورهای دارنده این منبع عظیم چشم بدوزد، آنچه که باید به آن توجه داشت تغییرات قیمتی نفت است که این تغییرات را به گونه ای اعمال کنند و بازار را تغییر دهند که بتوانند از آن سود کسب کنند.

الهزینی تصریح کرد: از این رو کشورهای صنعتی به خصوص انگلیس، آلمان، فرانسه و حتی آمریکا به دنبال این هستند که اوپک را که یک سازمان مستقل است در دست خود بگیرند و دبیر کل را به گونه ای تعیین کنند که بتوانند از آن نفع ببرند.

وی ادامه داد: اوپک  تاکنون تا حدود زیادی مستقل بود و هیچ عاملی موجب نمی شد تا تصمیم های اتخاذ شده در این سازمان دستخوش تغییرات اساسی قرار گیرد،اما هم اکنون شاهد هستیم که برای انتخاب دبیر کل این سازمان مشکلات اساسی وجود دارد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد:به نظر می رسد که عربستان دست نشانده کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس است و به خاطر  منافع این دو کشور و برخی از کشور های صنعتی مانند آلمان وارد گود رقابت شده است.

وی گفت: ساختار انتخاب دبیرکل باید تغییر کند زیرا با شرایط موجود بعید به نظر می رسد که اعضا به اجماع برسند زیرا هر گز رای ایران و عراق بر روی عربستان نخواهد بود و هرکدام از این دوکشور از نامزدهای خود حمایت می کند.

الهزینی ادامه داد:بنابراین این انتخاب دبیر کل در این سازمان ممکن است مدت ها طول بکشد.

وی گفت: حضور مجدد البدری در سمت دبیرکلی نیز کار نادرستی است بنابراین به نظر می رسد برای آنکه بتوان از این بن‌بست خروج کرد اعضا سریعا نحوه انتخاب دبیرکل را تغیر دهند زیرا این روش راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول