اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر همایش ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه ‌قیمتی:

ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی سبب تسهیل در امور گمرکی می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر چهارمین همایش ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی و نخستین جشنواره ملی فیروزه گفت: در این همایش خواسته‌هایی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که یکی از آنها ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی در مشهد جهت جلوگیری از اتلاف وقت و تسهیل امور گمرکی است.

ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی سبب تسهیل در امور گمرکی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد پیش‌بین پیش از ظهر امروز در افتتاحیه چهارمین همایش ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی و نخستین جشنواره ملی فیروزه اظهار کرد: با تصویب کانون هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی جان تازه‌ای به این حوزه در خراسان رضوی داده شد.

وی افزود: گردش نقدینگی سنگ‌های قیمتی در جهان حدود 700 میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم بسیار محدود می‌باشد؛ در دهه‌های اخیر کشور همسایه ترکیه و دیگر کشورهایی چون تایلند رشد قابل توجهی در حوزه گردش نقدینگی سنگ قیمتی داشته‌اند.

پیش‌بین با بیان اینکه خاستگاه علم گوهرشناسی در طوس است یادآور شد: برخی روایات و مستندات مبین این امر می‌باشد که طوس خاستگاه علم گوهرشناسی است.

وی تصریح کرد: اشتغال در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در کشور مزایایی دارد که از مهم‌ترین‌ آنها ارزش افزوده بالا و سرمایه ناچیزبرای اشتغال در این حوزه است.

دبیر این همایش در ادامه افزود: اشتغال در این حوزه نیاز به انرژی و زیرساخت‌هایی چون برق و گاز بسیار کم دارد، همچنین حمل و نقل سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آسان است.

پیش‌بین با قیاس بین سنگ قیمتی و جواهرات گفت: یک زمرد 12 گرمی ارزشی برابر یک میلیون دلار داشته و این در حالی است که طلای 12 گرمی، 500 دلار ارزش دارد و این قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: مشهد از حیث قدیمی‌ترین شهر در مسیر جاده ابریشم و کلانشهری با عنوان پایتخت معنوی کشور ظرفیت عظیمی برای قطب علمی سنگ قیمتی کشور دارد.

دبیر این همایش با اشاره به وجود 85 درصد از واحدهای سنگ‌تراشی کشور در مشهد و نگاه جدی به آموزش قشر شاغل در حوزه سنگ قیمتی و جواهرات، گفت: مطالباتی از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری داریم.

پیش‌بین از بخش ارائه مقالات و سخنرانی‌های همایش یاد کرد و گفت: 75 عنوان مقاله اعلام شده که از این تعداد 63 مقاله به طور موضوعی پذیرفته شده است.

وی اظهار کرد: مقالات انتخابی که در همایش به سخنرانی می‌پردازند در مجموع 13 مقاله می‌باشد. همچنین مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش 17 عنوان مقاله از مشهد، 12 عنوان از تهران و تعدادی از دیگر شهرها بوده است.

پیش‌بین اظهار کرد: مشهد با ظرفیت عظیم خود باید پایلوت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی باشد، همچنین مشهد ظرفیت تصویب با عنوان پایانه تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور را دارد.

وی همچنین خواستار تفویض اختیار بانک مرکزی به یکی از بانک‌های مشهد برای ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی  و تصویب مشهد با عنوان قطب علمی سنگ قیمتی کشور شد.

انتهای پیام/و20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول