به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی سومین دوسالانه تذهیبهای قرآنی، سینا گودرزی با تاکید بر اینکه تذهیب ایران بهویژه از لحاظ تکنیکی سبب تحیر غربی هاست اظهار داشت: عدهای دانشجو بهویژه در مقطع دکترای تاریخ هنر به طور گسترده در زمینه تذهیب ایران مطالعه میکنند اما به دلیل اینکه توانایی فنی این هنر را ندارند تنها قادر به بررسی ظاهری و علمی آن هستند.
وی ادامه داد: نکتهای که در نگاه به آثار هنر تذهیب اصیل ایرانی جالب توجه به نظر میرسد، این است که مذهبها اطلاعات بصری را به شماره تبدیل میکنند.
وی افزود : یکی از ویژگیهای برجسته و قابل توجه تذهیب ایرانی این است که با وجود زیبایی چشمگیر و ارزش هنری بسیار بالا به هیچ عنوان خط را به حاشیه نمیبرد، بلکه آن را بیشتر برجسته میکند، به عنوان مثال صفحاتی از قرآنهای نفیس را میبینیم که با تذهیبهای بسیار ارزشمند مزین شده است اما نه تنها هیچ لطمهای به خط وارد نشده بلکه جلوه بیشتری نیز به آن داده است.
گودرزی ادامه داد: یک صفحه قرآن شامل خط و تذهیب که هرکدام هزاران لایه هنری دارند در کنار هم خیلی ساده و زیبا قرار گرفتهاند و این مسئله بینظیر است.
این کارشناس خوشنویسی در بخش دیگری با نقبی به هنر خوشنویسی معاصر بر مکتوبشدن دانستههای هنری با زبان امروزی تاکید و عنوان کرد: باید دانستههای خود را با زبان امروز مکتوب و میان خوشنویسی و جامعه مرز مشترکی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: باید به هر شکل که امکان دارد ارزشهای هنری دوره تیموری و صفویه را با زبان معاصر از جمله استفاده از لوگو، نشانه و دیگر عناصر مدرن به این هنر برگردانیم و گذشته و امروز را به هم پیوند دهیم.
انتهای پیام/صا30/گ1003