اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار مازندران در گفت‌وگو با فارس:

رهبری 2 بار تذکراتی درباره «ناصرالحق» دادند/ سفر یمنی‌ها برای زیارت بقعه ناصرالحق

خبرگزاری فارس: استاندار مازندران از زبان سرپرست اوقاف با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب 2 بار تذکراتی درباره بقعه ناصرالحق دادند، گفت: تعداد زیادی از مردم یمن برای زیارت به ایران و این مکان می‌آیند.

رهبری 2 بار تذکراتی درباره «ناصرالحق» دادند/ سفر یمنی‌ها برای زیارت بقعه ناصرالحق

سید علی اکبر طاهایی در حاشیه بازدید از وضعیت ساماندهی بقعه ناصر‌الحق اطروش، بقعه میرحیدرآملی و مزار پنج شهید گمنام در شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان بیان داشت: با بررسی اسناد تاریخی، ناصرالحق از نوادگان امام سجاد بوده که برخی معتقدند صحیفه سجادیه را این بزرگوار نشر داده و توانسته احیا و گسترش دهد.

وی افزود: این مرقد از دو بعد معماری و میراثی و زیارتگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین از بعد میراثی، معماری و باستانی بحث‌هایی با میراث فرهنگی وجود دارد که در نشست‌هایی تصمیم‌های لازم اتخاذ می‌شود.

طاهایی با اشاره به اینکه استقرار حکومت علویان در طبرستان و اولین حکومت شیعه در این منطقه با مجاهدت‌های اطروش بوده است، تصریح کرد: ایشان در ترویج فرهنگ اهل بیت و پیغمبر اسلام نقش موثر و ممتازی داشتند.

استاندار مازندران با اعلام اینکه بنای ناصرالحق اطروش جزو شصتمین بناهایی است که به ثبت میراث فرهنگی درآمده است، اذعان داشت: براساس شواهد و قرائن و در نتایج کارشناسی میراث فرهنگی که در دهه 70 با کاوش و کنکاش صورت گرفت شهر قدیم آمل در زیر بقعه و اطراف آن قرار دارد که حتی گفته می‌شود در زمان‌های دور 600 هزار نفر در آن زندگی داشتند.

وی با اشاره به اینکه این بارگاه منور ارزش بسیار زیادی در جهان اسلام دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد، یاداور شد: در عرصه اطراف این مکان با توجه به توسعه‌ای که پیدا کرده حقوقی نیز مالکان در آن دارند که هم‌اکنون به عنوان دعوای حقوقی مطرح است و مانع تصمیم‌گیری برای توسعه و گسترش آن توسط اوقاف و امورخیریه و میراث فرهنگی شده است.

طاهایی با تاکید اینکه سرپرست اوقاف و امورخیریه کشور نیز تاکید داشتند رهبر انقلاب نیز دو بار تذکراتی راجع به بقعه ناصرالحق دادند، گفت: باید به بقعه ناصرالحق توجه ویژه‌ای شود زیرا تعداد زیادی از مردم یمن برای زیارت به ایران و این مکان می‌آیند.

استاندار مازندران اذعان داشت: با توجه به وجود شهر قدیم آمل در این منطقه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور تغییر کاربری زمین جایگزین را هم نمی‌دهد و این مسئله در کمیسیون ماده پنج مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی بقعه ناصرالحق از معاون رئیس جمهور درخواست می‌کنیم تا هیئتی را به این مکان اعزام کنند، یادآور شد: بازسازی این بقعه به دلیل بلاتکلیفی انجام نمی‌شود.

استاندار مازندران از شهردار آمل خواست تا با تامین چراغ‌های روشنایی بقعه با ایجاد کیوسک نگهبانی به صورت مقطعی ساماندهی در این بقعه ایجاد کند.

وی همچنین از مسئولان فرهنگی و مذهبی شهرستان خواست تا با ایجاد کتیبه‌ و تابلوهایی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی مختصری از زندگینامه این شخص بزرگ جهان اسلام را برای استفاده عموم نصب کرده و زیات‌نامه‌هایی نیز برای زائران به این منطقه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/ب20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول