اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار اردبیل:

2 پرواز مستقیم میهمانان اجلاس را به اردبیل می‌رسانند

خبرگزاری فارس: فرماندار اردبیل گفت: میهمانان دهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در اردبیل در قالب دو پرواز 500 نفری وارد اردبیل می‌شوند.

2 پرواز مستقیم میهمانان اجلاس را به اردبیل می‌رسانند

یوسف اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما در هر نقطه‌ای از شهر بنا به وظیفه و تکلیف خود برای حرمت نگه داشتن عزای حسینی باید در استقبال از میهمانان سهیم و شریک باشیم و آبروی اردبیل را با برگزاری شایسته این اجلاس حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با استفاده از سبک و سیاق عزاداری چند صد ساله اردبیل که در تمام محلات در قالب دستجات انجام می‌شود سعی خواهیم کرد در این اجلاس با قوت و قدرت حاضر شده و بدون خط و خطوط خاص و کنار گذاشتن حصار‌ها و نگاه‌های یک جانبه‌ گرایانه با گذشت و حفظ روحیه حسینی، فاطمی و علوی در میزبانی از میهمانان این اجلاس موفق عمل کنیم.

فرماندار اردبیل گفت: از ساعت  هشت صبح خودروها برای انتقال رؤسا و بزرگان شهر برای استقبال از میهمانان دهمین اجلاس پیر‌غلامان از جلوی فرمانداری اردبیل به سمت فرودگاه اردبیل حرکت خواهد کرد و ما اگر شرایط جوی اجازه دهد از ساعت 9:30 صبح شاهد به زمین نشستن اولین پرواز میهمانان اجلاس پیر‌غلامان اجلاس حسینی خواهیم بود که در این پرواز 250 میهمان به صورت اختصاصی در فرودگاه اردبیل مورد استقبال قرار می‌گیرند.

اکبری یادآور شد: پرواز دوم نیز با همین ظرفیت از ساعت 12:30 تا 13 روز سه‌شنبه انجام می‌شود تا بعد از استقبال مطلوب و ویژه از میهمانان زمینه پذیرش و اسکان آنها نیز مهیا خواهد شد.

این مسئول از اجرای برنامه ویژه عزاداری در داخل سالن ترانزیت فرودگاه اردبیل خبر داد و تاکید کرد: میهمانان روز سه‌شنبه بعد از پذیرش در هتل تعیین شده در سرعین اقامت خواهند کرد و در روز اول برنامه ویژه‌ای نیز نخواهیم داشت.

تجلیل از 35 پیر‌غلام و شاعر حسینی

رئیس کمیته هماهنگی دهمین اجلاس پیر‌غلامان حسینی در اردبیل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: در این مراسم قرار است از کل کشور 35 مداح و پیر‌غلام حسینی تجلیل شود که استان اردبیل نیز سهمی در این بین دارد که انتخاب‌ کننده و تصمیم ‌گیرنده قطعی و اصلی دراین زمینه دبیر‌خانه مرکزی تهران است که بر اساس شاخص‌های دوازده‌گانه انتخاب را انجام داده است.

اکبری افزود: آنها از بین مداحان و پیر‌غلامان با توجه به شاخصه شهره ملی و کشوری داشتن پیر‌غلام منتخب اردبیل را انتخاب کرده‌اند و باید در ین زمینه گله‌گذاری‌ها و ناراحتی‌های احتمالی را کنار گذاشت.

وی با اعلام اینکه تجلیل از یک پیر‌غلام تجلیل از شأن و شوکت حسینیت اردبیل است، تصریح کرد: امیدواریم در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها به سمتی باشد تا کمترین نقص و قصور و کوتاهی را شاهد باشیم.

فرماندار اردبیل آوازه عزاداری در اردبیل را محدود و محصور در جغرافیای ایران ندانست و ادامه داد: آوازه و شهره عزاداری اردبیل جانگیر شده به طوری که فراتر از مرزهای ایران اسلامی سخن از عزاداری حسینی اردبیل است.

اکبری از این سرمایه عظیم به عنوان میراث گرانبها، دارای مولفه نجابت و پاکدامنی توصیف کرد و گفت: وظیفه ماست که از این امانت عظیم پاسداری کنیم تا وصف عزاداری حسینی که در دنیا بی‌نظیر است مورد قبول درگاه الهی و حضرت سید‌الشهدا واقع شود.

این مسئول ابراز داشت: در هیچ جای ایران مانند اردبیل عزاداری پر‌محتوا و پر‌مغز سراغ نداریم به طوری که از روز شهادت حضرت مسلم بن عقیل عزاداری در اردبیل کلید می‌خورد و در قالب هفته‌خوانی‌ها شاهد حرکت‌های خودجوش و مردمی در نشان دادن اخلاص و عشق و ارادت به ساحت امام حسین (ع) هستیم.

رئیس کمیته هماهنگی دهمین اجلاس پیر‌غلامان حسینی در اردبیل با بیان اینکه در این ساحه عده‌ای در کسوت مداحی،‌ عده‌ای دیگر در نقش پر‌نقش و نگار شاعری، هدایتگری و راهبری روحانیت و عده‌ای در خادمی و نوکری و عنوان سردسته دستجات و هیئت‌ها و عده‌ای نیز به عنوان مرید مولای خود در قالب کفش‌دار خدمت می‌کنند، یادآور شد: همه در این دریای بیکران خدمت به بارگاه حسینی سهیم هستند و به هیچ‌وجه منتی بر سردیگران وجود ندارد.

اکبری عنوان کرد: اردبیل سال‌های سال است که در برقراری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و پوشیدن لباس با عزت سیاه عزای حسینی به خود افتخار می‌کند و هیچ اغراق نیست که بگوییم اردبیل مهد و کانون بی‌بدیل عشق به امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت است.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی ارزشی و امنیتی ورود پیدا کرده‌اند تا به عنوان سربازان مکتب سید‌الشهدا در برگزاری مناسب اجلاس دهم مشارکت کنند تا با نظم و انضباط خاص این مراسم برگزار شود.

ثبت طشت‌گذاری به عنوان میراث ملی معنوی

فرماندار اردبیل همچنین خاطرنشان کرد: در مراسم اختتامیه نماد عزاداری اردبیل طشت‌گذاری به ثبت ملی می‌رسد تا یک اثر معنوی در سطح ملی بدرخشد.

اکبری در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت:‌ در این مراسم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی حضور خواهد داشت تا در کنار ثبت ملی طشت‌گذاری ابطال تمبر دهمین اجلاس نیز صورت گیرد.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول