اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی مطرح کرد

آغاز سرشماری پاییزه حیات‌وحش در استان خراسان‌شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی از آغاز سرشماری پاییزه حیات وحش در این استان خبر داد.

آغاز سرشماری پاییزه حیات‌وحش در استان خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان خراسان‌شمالی، حسین آبسالان با بیان اینکه سرشماری حیات‌وحش استان به علت شرایط نامساعد جوی طی 10 روز اخیر دو بار به تعویق افتاده بود، تصریح کرد: خوشبختانه اجرای این طرح اخیراً در استان آغاز شده است.

وی گفت: سرشماری حیات وحش به منظور برآورد اندازه جمعیت گونه‌ها و مقایسه آن با سال‌های گذشته صورت می‌پذیرد به طوریکه انجام این‌ کار به برنامه‌ریزی برای حفاظت بهتر کمک خواهد کرد.

وی اطلاع از وضعیت زادآوری گونه‌های حیات وحش و همچنین عوامل موثر تغییرات جمعیتی وحوش را از دیگر ویژگی‌های اجرای این طرح خواند و اضافه کرد: پارامترهای دیگری هستند که از سرشماری‌های متعدد حاصل می‌شوند ضمن اینکه این تغییرات شاخصی برای تعیین عملکرد واحدهای اجرایی نیز خواهند بود.

آبسالان بیان کرد: هر ساله دو مرحله سرشماری حیات‌وحش انجام می‌گیرد که نخستین سرشماری بعد از زادآوری حیات‌‌وحش در اواخر فصل بهار و دومین مرحله سرشماری در پاییز هر سال انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی روش سرشماری مورد استفاده را روش مشاهده مستقیم برشمرد و گفت: طی این روش پس از تعیین مسیرهای هر منطقه گروه‌ها به طور هم‌زمان در مسیرهای تعیین شده حرکت کرده و مشاهدات خود را ثبت می‌کنند و پس از آن مشاهدات جمع‌بندی می‌شود. در این سرشماری حیات‌وحش شاخص استان نظیر یوزپلنگ، آهو، کل و بز، قوچ و میش، روباه، گرگ، گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای و ... مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

به گزارش فارس، مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی که وسعتی بالغ بر 194 هزار هکتار را در برمی‌گیرد که 51 گونه پستاندار، 141 گونه پرنده، 52 نوع خزنده، چهارگونه دوزیست و هشت نوع آبزی زیست می‌کنند.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول