اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی:

عزاداری‌های محرم انقلاب فرهنگی در جامعه ایجاد کند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: عزاداری‌های محرم باید در جامعه انقلاب فرهنگی ایجاد کرده و فطرت مردم را شکوفا سازد.

عزاداری‌های محرم انقلاب فرهنگی در جامعه ایجاد کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق خود که با حضور طلاب و دانشجویان در مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به تاکید قرآن کریم به تدبر و مطالعه اظهار کرد: قرآن کریم انسان را به مطالعه و علم‌آموزی دعوت می‌کند تا از این طریق راه سعادت برای او باز شود.

وی با اشاره به سه زمینه مطالعه که در قرآن به آن تاکید شده است ادامه داد: نفس انسان، جهان آفرینش و آیات قرآن سه حوزه‌ای هستند که خداوند در قرآن ما را به تدبر در آن دعوت می‌کند.

رئیس مؤسسه اسراء خاطر نشان کرد: یکی از راه‌های خداشناسی تدبر در آفرینش است که ما را به سوی خالق آفریده‌ها راهنمایی می‌کند.

وی ابراز داشت: نظم درونی جهان انسان را به این نکته می‌رساند که باید ناظمی وجود داشته باشد که بتواند این نظم را خلق و هدایت کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی اضافه کرد: از همین استدلالات می‌توان در ارتباط با انسان بهره گرفت و این‌طور بیان کرد که با شناخت انسان و پیچیدگی‌های خلقت او می‌شود به عظمت خالق پی برد.

وی گفت: تاکید قرآن درباره تدبر در آیات این کتاب آسمانی به همین موضوع برمی‌گردد چرا که قرآن منبع بسیار خوبی برای شناخت انسان و دیگر جلوه‌های خلقت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به نقش قرآن در نظام خلقت خاطر نشان کرد: قرآن مانند دفترچه راهنمای خلقت است که خداوند برای استفاده بهتر انسان از مواهب خلقت آن را در اختیار او قرار داده است.

وی افزود: ممکن نیست خداوند انسان را با تمام پیچیدگی‌هایش خلق کرده باشد اما کتاب راهنمایی نازل نکرده باشد که بداند از ظرفیت‌های خود چگونه باید استفاده کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه از مطالعه در هر پدیده‌ای می‌توان به خداشناسی رسید، اظهار کرد: هر پدیده‌ای در این جهان در جای خود اثر مخصوص خود را دارد و نمی‌توان در ارتباط با شرایط کلی خلقت، تأثیر هیچ پدیده‌ای را نادیده گرفت.

وی با اشاره به دلایل حقانیت قرآن ادامه داد: این کتاب آسمانی در شرایط مختلف و بسیار متفاوت بر قلب پیامبر(ص) نازل شد اما در متن آن هیچ‌گونه گسستگی دیده نمی‌شود در حالی که اگر این کتاب به دست یک انسان نوشته شده بود، در شرایط متفاوت مانند جنگ، صلح، قحطی و آسایش اختلافاتی در مفاهیم آن دیده می‌شد.

رئیس مؤسسه اسراء با اشاره به تفکیک قوا در درون انسان گفت: انسان عقلی دارد که صدق و کذب، حسن و قبح و خیر و شر را از هم تشخیص می‌دهد.

وی با بیان اینکه عقل در واقع قوه مقننه وجود انسان است خاطر نشان کرد: در واقع وحی به کمک عقل آمده و آن را شکوفا کرده تا بتواند نیک و بد را تشخیص دهد و برای انسان قانون زندگی تدوین کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: یک سری نیروهایی در بدن انسان هستند که دستگاه اجرایی محسوب می‌شوند و در واقع قوانین عقل را باید اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه قوای اجرایی بیشتر انسان‌ها از عقل تبعیت نمی‌کند گفت: قوه دیگر وجود انسان در واقع نقش نظارتی به عهده دارد که از آن به نفس لوامه تعبیر می‌شود.

این مفسر قرآن در پاسخ به این پرسش که نفس لوامه در انسان‌های جنایتکار چگونه به رسالت خود عمل می‌کند ادامه داد: اصرار بر گناهان کبیره موجب می‌شود که نفس لوامه انسان خاصیت خود را از دست داده و در واقع در میان هواهای نفسانی دفن شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم و صفر اظهار کرد: عزاداری و اشک ریختن عبادت است اما اساس کار این است که خطابه‌های نورانی امام حسین(ع) و فلسفه قیام او بازگو شود.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه امام حسین(ع) رسالت جهانی داشت، بیان کرد: عزاداری واقعی تبیین این رسالت برای مردم است.

وی گفت: علما باید با استفاده از فرصت محرم و صفر برای ایجاد انقلاب فرهنگی در دل‌های مردم استفاده کرده و فطرت آنان را بیدار سازند.

رئیس مؤسسه اسراء با اشاره به اینکه سخنرانی‌های محرم باید بعد عقلانی جامعه را تقویت کند، افزود: محرم می‌تواند در جامعه ما انقلاب علمی و عملی ایجاد کند.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول