اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تناقض در حساب و کتاب دو نهاد

چه کسی راست می‌گوید؛ شهرداری یا کتابخانه

خبرگزاری فارس: آمار متناقضی از بدهکاری شهرداری یاسوج به نهاد کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد همواره در رسانه‌ها شنیده می‌شود که مخاطبین مانند همیشه به دنبال حقیقت موضوع هستند.

چه کسی راست می‌گوید؛ شهرداری یا کتابخانه

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بر اساس قانونی که سال 82 تصویب شد، نیم درصد درآمد سالانه شهرداری‌ها به منظور توسعه کتاب و کتابخوانی در سطح کشور باید به کتابخانه‌های عمومی همان شهر اختصاص داده شود.

سه ماه بعد از تصویب این قانون هیئت وزیران آیین‌نامه اجرایی آن را نوشتند تا شکل اجرایی به خود بگیرد. با وجود این و پس از 9 سال برخی شهرداری‌های کلان‌شهرها به صورت کامل به آن عمل نمی‌کنند.

بر آن شدیم که در گفت‌وگویی با مسئولین استان در کهگیلویه و بویراحمد در چرتکه قیمتی آن‌ها را هم دستی بزنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه با اشاره به سهم نیم درصدی پرداخت شهرداری‌ها از درآمدهای خود به نهاد کتابخانه‌ها اظهار کرد: طبق آخرین آمار در حوزه شهرداری‌های 16 گانه استان کهگیلویه و بویراحمد میزان بدهکاری آن‌ها به نهاد کتابخانه‌ها یک میلیارد و 400 میلیون تومان است.

نادر حسینی از پرداخت مقداری از این بدهکاری توسط شهرداری‌های استان خبر داد و بیان داشت: از این میزان بدهکاری شهرداری‌های استان تا الان چیزی نزدیک به 45 میلیون تومان در سال 91 را پرداخت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: عدم پرداخت بدهی کتابخانه‌ها توسط شهرداری مسائل مالی زیادی را بر این نهاد تحمیل کرده چرا که یکی از منابع درآمدی محسوب می‌شود.

این مسئول استانی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی با استاندار، فرمانداران و شهرداران برای وصول درصدی از این بدهکاری‌ها اقدام کردیم.

حسینی در همین زمینه اذعان داشت: 50 درصد از این مبلغ مربوط به شهرداری یاسوج است.

وی برای اثبات بدهکاری شهرداری به این نهاد گفت: این محاسبه 50 درصدی بر اساس محاسبه نیم درصد تفریغ بودجه‌ای است که مدیرکل شهری استانداری در اختیار ما قرار می‌دهد.

حسینی در ارتباط با بدهی بالای شهرداری یاسوج به این نهاد عنوان کرد: از سال 83 تا پایان شهریور 91 بدهی شهرداری یاسوج به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان 6 میلیارد و 583 میلیون و 9 هزار و 490 ریال بوده که چیزی حدود 605 میلیون تومان می‌باشد.

وی در ادامه افزود: از این مبلغ بالای بدهی قریب به 193 میلیون تومان متعلق به شش ماهه اول سال 91 بوده که 15 میلیون تومان آن در این دوره شش ماهه پرداخت شده است.

قباد نگین‌‌‌تاجی از بدهکاری شهرداری به نهاد کتابخانه عمومی می‌گوید

شهردار شهر یاسوج به تأیید مصوبه دولتی در ارتباط با نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از طریق درآمدهای داخلی شهرداری متعلق به نهاد کتابخانه‌ها می‌باشد.

این مسئول به میزان بدهی شهرداری یاسوج به نهاد کتابخانه‌ها در استان اشاره کرد و گفت: میزان کل بدهی شهرداری یاسوج به نهاد کتابخانه‌ها از سال 82 به بعد 70 میلیون تومان است.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته 37 میلیون تومان و در شش ماهه اول سال جاری 23 میلیون تومان از بدهی خود به کتابخانه‌های عمومی استان را پرداخت کرده‌ایم.

 نتیجه بحث

با بررسی گفته‌های شهردار یاسوج و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد نتایج جالب توجهی به دست آمده و در این راستا چندین سؤال مطرح می‌شود که ذهن مخاطبین را به خود مشغول می‌کند.

نخست اینکه اساس اختصاص نیم درصد سهم داخلی شهرداری به کتابخانه‌های عمومی چیست؟

دوم اینکه چرا میان حساب و کتاب‌های شهرداری و نهاد کتابخانه‌های استان چنین اختلاف فاحشی به چشم می‌خورد؟

و دست آخر اینکه گره بدهکاری شهرداری به کتابخانه عمومی به دست چه کسی باز خواهد شد؟

و البته باید دانست که وضعیت اجرای این قانون در سایر استان‌ها چگونه است و آیا آن‌ها نیز به مانند ما در این استان با مشکلاتی این چنینی رو به رو هستند؟

از همه این‌ها گذشته چنین قضایایی حقیقت تلخ موضوع عدم تفاهم دستگاه‌های اجرایی در انجام و پیشبرد کارها را می‌رساند.

و آیا خبرهایی که روزانه رسانه‌ها در موضوعات مختلف به آن می‌پردازند و آمار متناقض مسئولان را منعکس می‌کنند جامعه را نسبت به مسئولین و حتی رسانه‌های جمعی بی‌اعتماد نخواهد کرد؟

امیدواریم حساب و کتاب‌های ما همواره به صورت روشن‌تری در نزد افکار مطرح شود.

 --------------------------------------

گزارش از سیده زهرا حسینی

-------------------------------------

 انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول