اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با کسب موفقیت کم نظیر کشاورزان شهریاری حاصل شد

تولید برنج با کیفیت بسیار بالا در شهریار

خبرگزاری فارس: کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند که کاشت و برداشت برنج در شهریار به دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که این شهرستان دارد، یک موفقیت کم نظیر است.

تولید برنج با کیفیت بسیار بالا در شهریار

به گزارش خبرگزاری فارس از شهریار، این شهرستان در موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای قرار گرفته و نزدیکی آن پایتخت شرایط خاصی را برای شهروندان و مدیریت عالی شهریار پدید آورده است.

شهرستان شهریار در غرب استان تهران واقع شده و مرکز آن شهر شهریار است.

این شهرستان تا حدود 25 سال پیش به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ شهرستان کرج به شمار می‌آمد و از سال 1364 بر اساس مصوبه هیئت دولت ساختار اداری و سیاسی این منطقه به شهرستان ارتقاء یافت.

در حال حاضر شهرستان شهریار از 7 شهر، یک بخش، 6 دهستان و بالاخره 39 روستا تشکیل می‌شود که مهمترین شهرهای آن عبارتند از شهریار، اندیشه، باغستان و صباشهر.

شهریار با مساحت 320 کیلومتر مربع یکی از 12 شهرستان استان تهران است که از نظر طول و عرض جغرافیایی در غرب این استان  واقع شده و از غرب به شهرستان‌های کرج، ملارد، از شمال به شهرستان‌های قدس و تهران، از سمت جنوب به شهرستان‌‌های رباط کریم و زرند ساوه و بالاخره از سمت شرق به شهرستان اسلامشهر محدود می‌شود.

نزدیکی این شهرستان به پایتخت 10 میلیون نفری کشورمان، موقعیت ویژه‌ای را برای شهریاری‌ها ایجاد کرده و شاید مردم ساکن در تهران شلوغ اطلاع چندانی از خدمات شهریاری‌ها به آنها نداشته باشند.

* کشاورزی رو به توسعه شهریار

مهمترین خدمتی که مردم شهریار به هموطنان خود به ویژه ساکنان پایتخت ارائه می‌کنند را می‌توان در تولید و تامین محصولات کشاورزی جستجو کرد.

در حال حاضر شهریار بخش مهمی از نیاز تهرانی‌ها به اقلام کشاورزی را تامین می‌کنند و با نگاهی به تولیدات کشاورزی این شهرستان در می‌یابیم که بیش از 30 محصول کشاورزی و باغی در نزدیکی پایتخت کشت می‌شود.

محصولات غذایی ارزشمندی چون میوه‌هایی مانند آلبالو، گلابی، سیب،  آلو، گیلاس، گیلاس، زرد آلو، شفتالو، هلو، آلو قطره طلا، قیسی، شلیل، انگور،بادام، پسته، توت درختی، انجیر، سنجد، گردو، انار،  و خرمالو هر ساله در شهریار به بار می‌نشیند.

همچنین سیفی‌جات به ویژه گوجه فرنگی و اقلام کشاورزی مهمی چون گندم، ذرت دانه‌‌ای، ذرت علوفه، جو، یونجه، شبدر و یا  چغندر قند و پنبه از جمله محصولات کشاورزی شهریار هستند.

بر اساس این گزارش، اهمیت محصولات کشاورزی شهریار به همین موارد ختم نمی‌شود و تولید سالانه صدها تن نخود، لوبیا، سیب زمینی و پیاز بخش بسیاری از نیاز کشاورزی استان‌ تهران را تامین می‌کند.

اما تلاش و پیگیری‌های کشاورزان و باغداران شهریاری به همین جا ختم نمی‌شود و در آخرین اقدام ارزشمند این کشاورزان، برای نخستین بار در شهرستان شهریار برنج نیز به زیر کشت رفت.

اهمیت این اقدام به این دلیل است که شهرستان شهریار از نظر شرایط آب و هوایی چندان با تولید برنج سازگار نیست،‌ اما تلاش کشاورزان زحمت‌کش دیار پهلوانان موجب شد که برنج نیز از این پس جزو محصولات کشاورزی تولید شده در این شهرستان باشد.

* تولید 12 تن برنج در شهریار برای نخستین بار

بر اساس این گزارش، در ابتدای سال زراعی شهرستان شهریار، دو کشاورز ساکن این شهرستان برای نخستین بار حدود 4 هکتار از اراضی خود را به زیر کشت برنج بردند.

اقدامی که در ابتدا با گمانه‌زنی‌های منفی کشاورزان منطقه روبه‌رو شد، چرا که آنها تصور نمی‌کردند در چنین آب و هوایی بتوان برنج نیز که اصلی‌ترین مواد غذایی ایرانیان را به خود اختصاص داده است، برداشت کرد.

با این وجود تلاش بی‌وقفه 2 کشاورز شهریاری این غیر ممکن را نیز برای نخستین بار ممکن کرد.

پس از آنکه مراحل کاشت و داشت برنج در شهریار به اتمام رسید، همگان منتظر برداشت محصول بودند تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنند.

* کیفیت برنج تولید شده در شهریار کم نظیر است

در همین رابطه مدیر کشاورزی شهریار در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: تولید برنج نیازمند شرایط اقلیمی خاصی است، چرا که این محصول نیاز به آب فراوان داشته تا بتواند رشد و نمو کند.

مهدی صالحی تصریح کرد: با وجود سختی‌های بسیاری که تولید برنج در آب و هوای شهرستان شهریار دارد، 2 کشاورز در یک اقدام ارزشمند بخشی از مزارع خود در حدود 4 هکتار را به زیر کشت برنج بردند.

وی افزود: در هفته گذشته کار برداشت این محصول در شهریار آغاز شد و بلافاصله محصول تولید شده برای ارزیابی کیفیت مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر کل اداره کشاورزی شهرستان شهریار  بیان داشت: خوشبختانه پس از بررسی‌های متعدد و مختلفی که توسط کارشناسان و افراد خبره صورت گرفت، مشخص شد که برنج تولید شده در شهریار که از نوع دم سیاه است، دارای کیفیت بسیار بالا و مرغوبی بوده که این نظر کم نظیر است.

صالحی در پاسخ به این پرسش که دلیل مرغوبیت برنج فوق چیست؟ گفت: مزارع کشاورزی شهریار از خاک حاصلخیزی سود می‌برند که کشت انواع محصولات را ممکن کرده است.

وی ادامه داد: با این وجود برنج تنها به خاک مستعد و غنی نیاز ندارد و باید آب کافی نیز در دسترس باشد که کشاورزان شهریاری با استفاده از شیوه‌های صحیح آبیاری نوین، این مشکل را نیز برطرف کردند.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تولید برنج در شهریار در سال‌های زراعی آینده نیز تداوم خواهد یافت، گفت: در گام نخست موفقیت ارزشمندی حاصل شده است، به همین دلیل در تلاش هستیم تا با انجام کارهای تخصصی و علمی، تولید این محصول ارزشمند را در شهریار توسعه دهیم.

وی در پایان گفت:‌ امیدوارم با تعامل و تلاش بیشتر کشاورزان و همچنین همراهی دستگاه‌های مرتبط در آینده نزدیک تولید برنج در شهریار بخش مهمی از نیازهای استان تهران را تامین کند.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول