اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان:

شیر خوردن طولانی کودک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود

خبرگزاری فارس: متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان در زاهدان گفت: شیر خوردن طولانی مدت کودک با شیشه باعث پوسیدگی دندان‌های کودک می‌شود.

شیر خوردن طولانی کودک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، الهام حسینی اظهار داشت: غذا خوردن طولانی مدت کودک با شیشه شیر یا حتی شیر مادر می‌تواند سبب به وجود آمدن نوعی پوسیدگی زودرس شود که سریع پیشرفت کرده و موجب از بین رفتن تاج دندان‌ها و ایجاد آبسه روی لثه می‌شود.

وی افزود: قند موجود در شیر یک محیط مناسب رشد میکروب‌ها را فراهم می‌کند، از طرف دیگر جریان بزاق دهان که در هنگام خواب کاهش می‌یابد، باعث کندی شستشو و تخلیه مایعات شیرین از دهان شده و مجموعه این شرایط باعث به وجود آمدن پوسیدگی زودرس در دندان‌های شیری می‌شود.

این متخصص به مادران توصیه کرد: هرگز مواد قندی اضافی به داخل شیر نوزاد ریخته نشود و پس از استفاده از شیر و قبل از خواب کودک کمی آب از طریق شیشه داده و با یک قطعه گاز یا پارچه نرم مرطوب لثه کودک تمیز شود.

حسینی ادامه داد: در اولین فرصت ممکن که معمولاً 12 ماهگی توصیه می‌شود، شیر را از طریق فنجان به کودک خود بدهند و با رویش اولین دندان از یک مسواک نرم و کوچک و بدون خمیردندان برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنند.

وی تأکید کرد: هرگز اجازه ندهید کودک با شیشه حاوی مایعات شیرین به خواب برود، شیشه باید در زمانی محدود و فقط برای رفع گرسنگی در دهان باشد.

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به اهمیت معاینه منظم دندان‌های کودک اذعان داشت: اولین معاینه دندان‌های کودک باید حداکثر تا یک سالگی باشد و پس از آن معاینات به صورت هر شش ماه یک بار توصیه می‌شود.

حسینی در ادامه افزود: امکان انتقال میکروب‌های پوسیدگی‌زا از دهان بزرگسالان به دهان کودکان وجود دارد و تأکید می‌شود کسانی که دندان‌های پوسیده دارند، سعی کنند اطراف دهان نوزادان را نبوسند زیرا باکتری‌ها یا بزاق آنها وارد دهان نوزاد شده و تا آخر عمر با او می‌ماند.

وی تصریح کرد: استفاده از آدامس توسط مادر می‌تواند در کاهش انتقال این میکروب‌های پوسیدگی‌زا مؤثر باشد.

این متخصص دندانپزشکی خاطرنشان کرد: قطره آهن به خودی خود پوسیدگی‌زا نیست،‌ اما این ماده می‌تواند سطح دندان‌ها را زبر کند و زبر شدن دندان‌ها احتمال‌گیر غذایی و به دنبال آن پوسیدگی‌های دندانی را بالا می‌برد، بنابراین برای خوراندن قطره آهن به کودکتان،‌ قطره را با قطره چکان یا سرنگ،‌ ته گلوی او بچکانید و حتماً بعد از آن به او آب بخورانید.

حسینی افزود: در ضمن لازم است برای اطمینان از پاک شدن کامل قطره ‌آهن از روی دندان‌ها، آنها را با یک پارچه یا گاز مرطوب هم تمیز کنید.

انتهای پیام/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول