اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ممنوعیت فروش پول و حواله ارزی به آمریکا

خبرگزاری فارس:در پی تصمیم کارتر مبنی بر مسدود ساختن ذخایر ارزی ایران در بانکهای آمریکایی، بانک ملی ایران شعبه نادری مخصوص صدور حواله ارزی طی اطلاعیه ای اعلام داشت تا اطلاع ثانوی از ارسال پول و حواله ارزی جهت آمریکا معذور است .

ممنوعیت فروش پول و حواله ارزی به آمریکا

رخدادهای 24آبان 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در جمع نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی برلزوم شرکت همگانی در رفراندوم قانون اساسی تاکید کرده و فرمودند : آقایانی که به دنبال آن هستند که قانون اساسی پسند غرب باشد بدانند که در غرب خبری نیست جز جنایت، جز خیانت.

کارتر ذخایر ارزی ایران در آمریکا را بلوکه اعلام کرد و متعاقب آن ایران اقدامات وسیعی برای استرداد پولهای خود از بانکهای آمریکا شروع کرده است .

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه نیز در این رابطه گفت : دولت ایران تصمیم گرفته است کلیه سپرده های ذخیره ارزی خود را از بانکهای آمریکایی خارج کند .

بانک ملی ایران شعبه نادری مخصوص صدور حواله ارزی نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرد تا اطلاع ثانوی از ارسال پول و حواله ارزی جهت آمریکا معذور است و حتی حواله هایی که دیروز و پریروز صادر شده است وجه ریالی آن به مشتریان مسترد خواهد شد .

از سوی دیگر اعضای شورای امنیت تقاضای ایران برای تشکیل جلسه را نپذیرفتند .

خبر دیگر اینکه سرانجام پس از 2ماه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با حضور اکثریت نمایندگان و سفرای کشورهای اسلامی مختلف بکار خود پایان داد.

فرمانده مرزبانی دهلران گفت :  تلاش های گسترده عراق برای استخراج وسیع ذخایر نفتی منطقه ایلام در نوار مرزی و راهسازی و آسفالت جاده های مرزی منتهی به ایران همچنان ادامه دارد .

با تصویب شورای انقلاب وزارت دادگستری بوسیله شورا اداره خواهد شد .این شورا مرکب از سه نفریعنی رئیس دیوانعالی کشور ، رئیس دادگاههای انتظامی قضات و دادستان کل کشور خواهد بود .

مجاهدین خلق[منافقین]طی تلگرامی خطاب به مجلس خبرگان قانون اساسی تاکید کردند در صورتی که درخواست های آنان در قانون اساسی گنجانده نشود به این قانون رای نخواهند داد .

زهرا رهنورد امروز در مصاحبه ای که روزنامه جمهوری اسلامی آن را منتشر کرد گفت : این حقی که [در قانون اساسی] به ولایت فقیه داده شده کاملا نفی کننده آن توانایی های انسان برای شناخت حق و باطل است! وی همچنین گفت : ولایت فقیه از روی کارآمدن افراد وابسته و جهت گرفتن اسلام بطرف معیارها و ارزشهای غربی جلوگیری می کند .

در غرب جز جنایت و خیانت خبری نیست

رهبر انقلاب امروز در جمع نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی بر لزوم شرکت همگانی در رفراندوم قانون اساسی تاکید کردند .

امام خمینی در این دیدار با اشاره به برخی افراد که می خواهند قانون اساسی پسند غرب باشد فرمودند : « آقایانی که هی می‎روند سراغ اینکه ببینیم چطور یک [قانونی] باشد، پسند غرب باشد، پسند غرب آن است که ما همه چیزمان را تقدیمشان بکنیم و بی چون و چرا، این پسند غرب است. اگر آقایان این را می‎خواهند، این پسند ملت ما نیست. و اگر آقایان یک چیزی خیال می‎کنند که در غرب خبری است، بدانند که در غرب خبری نیست جز جنایت، جز خیانت.»(1)

آمریکا ذخایر ارزی ایران را در بانکهای خود مسدود کرد

کارتر ذخایر ارزی ایران در آمریکا را بلوکه اعلام کرد و متعاقب آن ایران اقدامات وسیعی برای استرداد پولهای خود از بانکهای آمریکا شروع کرده است . در پی اعلام بلوکه شدن ذخایر ارزی ایران در آمریکا سحابی عضو شورای انقلاب گفت : امکان دارد ایران ذخایر ارزی خود را از اروپا خارج کند .

امام خمینی فرمودند:آقایانی که هی می‎روند سراغ اینکه ببینیم چطور یک [قانونی] باشد، پسند غرب باشد، پسند غرب آن است که ما همه چیزمان را تقدیمشان بکنیم و بی چون و چرا، این پسند غرب است. اگر آقایان این را می‎خواهند، این پسند ملت ما نیست. و اگر آقایان یک چیزی خیال می‎کنند که در غرب خبری است، بدانند که در غرب خبری نیست جز جنایت، جز خیانت.»

معین فر وزیر نفت نیز اعلام کرد : ذخایر ارزی ایران در آمریکا 12میلیارد دلار است .وی گفت : کارتر به دلیل ضعف اقتصاد آمریکا دست به این کار زده است تا از خروج ارز از این کشور جلوگیری کند .

معین فر گفت : طبق قوانین بین المللی هیچ مقام یا دولتی حق ندارد حساب کشوری را در کشور خود مسدود کند مگر بحکم دادگاه کشور متبوعه و یا اینکه حکم دادگاههای اروپایی باشد به این ترتیب کارتر با این عمل غیرقانونی بجز آبروریزی کارمفیدی برای کشورش انجام نداده است .

معین فر گفت : در شورای انقلاب خواهیم خواست علیه جیمی کارتر بخاطر این عمل غیرقانونی در دادگاههای بین المللی و خود دادگاههای آمریکا اعلام جرم شود . (2)

بنی صدر : پولهای ایران را از آمریکا خارج می کنیم

سرپرست وزارت امورخارجه گفت : دولت ایران تصمیم گرفته است کلیه سپرده های ذخیره ارزی خود را از بانکهای آمریکایی خارج کند . وی گفت : در این مورد هیچگونه نگرانی از جهت مسدود شدن این حسابها توسط دولت آمریکا وجود ندارد ، زیرا بیشتر این سپرده ها در شعبات بانکهای آمریکایی در اروپا می باشد .

بنی صدر ادامه داد : ایران نزدیک به 12میلیارد دلار سپرده ارزی در بانکهای اروپایی آمریکایی دارد که بیشترین مبلغ آن در بانکهای آمریکایی و مخصوصا چیس مانهاتان بانک که متعلق به راکفلر است میباشد ، شاه یکی از سهامداران این بانک است . (3)

بنی صدر : ایران نزدیک به 12میلیارد دلار سپرده ارزی در بانکهای اروپایی آمریکایی دارد که بیشترین مبلغ آن در بانکهای آمریکایی و مخصوصا چیس مانهاتان بانک که متعلق به راکفلر است میباشد ، شاه یکی از سهامداران این بانک است.

فروش پول و حواله ارزی به آمریکا ممنوع شد

در پی تصمیم کارتر مبنی بر مسدود ساختن ذخایر ارزی ایران در بانکهای آمریکایی از نخستین ساعات صبح امروز مقامات و کارشناسان بانک مرکزی جلسه ای با حضور بنی صدر سرپرست وزارت اموراقتصادی و وزارت خارجه تشکیل دادند تا اثرات این تصمیم و تدابیری را که لازم است در برابر تصمیم دولت آمریکا گرفته شود بررسی کنند .

بانک ملی ایران شعبه نادری مخصوص صدور حواله ارزی طی اطلاعیه ای اعلام داشت تا اطلاع ثانوی از ارسال پول و حواله ارزی جهت آمریکا معذور است و حتی حواله هایی که دیروز و پریروز صادر شده است وجه ریالی آن به مشتریان مسترد خواهد شد . (4)

تدوین قانون اساسی به پایان رسید

سرانجام پس از 2ماه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با حضور اکثریت نمایندگان و سفرای کشورهای اسلامی مختلف بکار خود پایان داد و آیت الله منتظری رئیس مجلس در نطق خود ضمن تجلیل از شهدای انقلاب از مردم خواست که این قانون را عمیقا بررسی و پس از مطالعه تصویب کنند. (5)

سرانجام پس از 2ماه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با حضور اکثریت نمایندگان و سفرای کشورهای اسلامی مختلف بکار خود پایان داد و آیت الله منتظری رئیس مجلس در نطق خود ضمن تجلیل از شهدای انقلاب از مردم خواست که این قانون را عمیقا بررسی و پس از مطالعه تصویب کنند.

آمریکا مانع تشکیل جلسه شورای امنیت شد

اعضای شورای امنیت تقاضای ایران برای تشکیل جلسه را نپذیرفتند . آمریکا دیروز اعلام کرده بود تا زمانی که دیپلماتهای این کشور آزاد نشوند اجازه نخواهد داد شورای امنیت برای بررسی دعاوی ایران تشکیل جلسه دهد . (6)

تلاش وسیع عراق برای استخراج ذخایر نفتی ایلام

تلاش های گسترده عراق برای استخراج وسیع ذخایر نفتی منطقه ایلام در نوار مرزی و راهسازی و آسفالت جاده های مرزی منتهی به ایران همچنان ادامه دارد . فرمانده مرزبانی دهلران ضمن اشاره به تلاش عراق برای استخراج وسیع ذخائر نفتی منطقه ایلام و آمادگی در نوار مرزی، نحوه بیرون راندن ایرانیان مقیم عراق به وسیله ماموران رژیم بعثی را برخلاف موازین قانونی خواند .

مجاهدین خلق[منافقین]طی تلگرامی خطاب به مجلس خبرگان قانون اساسی تاکید کردند در صورتی که درخواست های آنان در قانون اساسی گنجانده نشود به این قانون رای نخواهند داد .  تضمین آزادی همه احزاب و گروهها تا مرز قیام مسلحانه و نیز قطع رابطه با آمریکا از جمله درخواست های مجاهدین خلق [منافقین] است که در این تلگرام به آنها اشاره شده است .

وی اعلام کرد : ماموران رژیم بعث عراق ایرانیان را دستگیر و آنها را مرکز یکی از استانهای عراق جمع میکنند و سپس به صورت شبانه از این کشور اخراج میکنند . (7)

تصمیمات جدید شورای انقلاب / وزارت دادگستری شورایی شد

وزیر سابق دادگستری در پایان جلسه دیشب شورای انقلاب گفت : وزارت دادگستری بوسیله شورا اداره خواهد شد .

صدر حاج سید جوادی ادامه داد : این شورا مرکب از سه نفر یعنی رئیس دیوانعالی کشور ، رئیس دادگاههای انتظامی قضات و دادستان کل کشور خواهد بود . وی افزود :  رئیس شورا طبعا رئیس دیوانعالی کشور خواهد بود ، و نماینده شورای انقلاب در وزارت دادگستری نیز آیت الله بهشتی است .

سحابی نیز در پایان جلسه دیشب شورای انقلاب گفت : دکتر حبیبی به عنوان سخنگوی شورا انتخاب شده است و من به عنوان عضو شورای انقلاب سرپرستی سازمان برنامه و بودجه را برعهده خواهم داشت .

مجاهدین خلق : به قانون اساسی رای نخواهیم داد

مجاهدین خلق[منافقین]طی تلگرامی خطاب به مجلس خبرگان قانون اساسی تاکید کردند در صورتی که درخواست های آنان در قانون اساسی گنجانده نشود به این قانون رای نخواهند داد .  تضمین آزادی همه احزاب و گروهها تا مرز قیام مسلحانه و نیز قطع رابطه با آمریکا از جمله درخواست های مجاهدین خلق [منافقین] است که در این تلگرام به آنها اشاره شده است . (8) مجاهدین خلق [منافقین] همچنین در نامه ای خطاب به شورای انقلاب از این شورا خواسته است هر چه زودتر کلیه روابط ایران با آمریکا را قطع کند . (9)

انتقاد زهرا رهنورد از اختیارات ولایت فقیه

زهرا رهنورد گفت : من معتقدم که جامعه نهایتا باید بوسیله فرد مذهبی اداره شود ، حالا هر اسمی میخواهد رویش گذاشته شود ، این مهم است که هر نوع اوجگیری در آن باشد ولی در کنارش رابطه ظریف انسان با خدا مطرح شود ...خرد مذهبی باید جامعه را اداره کند.وی ادامه داد : این حقی که به ولایت فقیه داده شده کاملا نفی کننده آن توانایی های انسان برای شناخت حق و باطل است .

ولایت فقیه از روی کارآمدن افراد وابسته جلوگیری می کند

رهنورد ادامه داد : نقطه ضعف ولایت فقیه این است که توان شناخت و مسئولیت را از مردم می گیرد و قدرتش در این است که از روی کارآمدن افراد وابسته و جهت گرفتن اسلام بطرف معیارها و ارزشهای غربی جلوگیری می کند .

رهنورد در حالی مدعی می شود که ولایت فقیه توان شناخت را از مردم می گیرد که در طول 33سال گذشته مردم در بیش از 30 انتخابات سراسری شرکت کرده و مقامات نظام جمهوری اسلامی را با آزادی انتخاب کرده اند ولی دوستان رهنورد زمانی که این انتخاب باب طبعشان نبود بر جمهوریت شوریدند.

رهنورد گفت : رئیس جمهور را می گویند ابتدا باید رهبر تائید کند و بعد مردم انتخابش کنند ، این از این زاویه مثبت است ، بخاطر اینکه مردم چه بسا در این مقطع شناخت نداشته باشند که چه افرادی خود را میخواهند کاندیدا کنند مثلا ممکن است خیلی آدمهای ناباب هم خودشان را کاندیدا کنند و با آن تبلیغات هوشمندانه یک محبوبیت عامه ای بدست آورند . (10)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 49

2- کیهان ، 24آبان 1358، صفحه 15

3- اطلاعات ، 24آبان 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 24آبان 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 24آبان 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 24آبان 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 24آبان 1358، صفحه 1

8- اطلاعات ، 24آبان 1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 24آبان 1358، صفحه 2

10- جمهوری اسلامی ، 24آبان 1358، صفحه 7 ، 30سال پس از این سخنان ولایت فقیه کارویژه اساسی و نقطه قوتی را که زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی به آن اشاره کرده بود نشان داد و از ورود غربگرایان و افراد وابسته به راس قوه مجریه جلوگیری کرد . رهنورد در حالی مدعی می شود که ولایت فقیه توان شناخت را از مردم می گیرد که در طول 33سال گذشته مردم در بیش از 30 انتخابات سراسری شرکت کرده و مقامات نظام جمهوری اسلامی را با آزادی انتخاب کرده اند ولی دوستان رهنورد زمانی که این انتخاب باب طبعشان نبود بر جمهوریت شوریدند.

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول