اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته کتاب

680 نفر از برنامه‌های کانون پرورش فکری تویسرکان بهره‌مند شدند

خبرگزاری فارس: به مناسبت هفته کتاب 680 دانش‌آموز از برنامه‌های آموزشی ـ تربیتی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان تویسرکان بهره‌مند شدند.

680 نفر از برنامه‌های کانون پرورش فکری تویسرکان بهره‌مند شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، کودکی و کتاب دو عامل سرنوشت‌ساز در رشد و توسعه همه‌جانبه یک ملت هستند، تعلیم درست کودک و انتخاب هوشمندانه کتاب کلید این شاهراه برای رسیدن به آرمان‌های هدف‌گذاری شده در این راستا محسوب می‌شود.

این نکته که ذهن و اندیشه کودک همانند یک لوح سفید و یا بهتر بگوییم زمین آماده کشت بذر است، و بر همگان مبرهن و روشن است که شکل‌دهی به درون‌مایه تفکر کودکی نیازمند نگاهی جدی و آگاهانه به دور از احساسات و هر گونه حزب‌بازی و لابی‌گری است.

حال اگر این موضوع از لایه‌های کودکانه واکاوی شود یک نکته بسیار ظریف در حرکات کودکان کاملاً مشهود است آن هم واکنش سریع نسبت به رفتار و گفتار دیگران و الگو‌برداری از محیط پیرامون که سبب می‌شود کودک شخصیت باطنی و ظاهری خود را از این طریق شکل ‌دهد.

پس غفلت از چگونگی روند یاد‌آموزی بچه‌ها در رده سنی کودکی و نوجوانی به خاطر تأثیرپذیری و قدرت گیرایی آنها جامعه را فلج خواهد کرد و تمرکز و مراقبت ویژه در رشد و تربیت کودکان در دوره حساس کودکی امری ضروری و لازم است. 

همچنین عنصری ارزشمند که در سال‌های شور و هیجان یار و مونس لحظات فرزندان ما می‌‌شود و به زندگی آنها جهت می‌دهد کتاب است، به قول شاعر توانمند ایران زمین:

« من یار مهربانم، دانا و خوش‌بیانم   گویم سخن فراوان، با آن‌ که بی‌زبانم»

بخشی از شخصیت کودک متأثر از خواندن کتاب است در صورتی که این مرجع پربها و معنوی در چارچوبی استاندارد و برخوردار از شرایط ویژه یک کتاب خوب متناسب با نیاز مخاطب عرضه نشود روح و جسم کودک و نوجوان را تسخیر خواهد کرد که این امر نیز مستلزم آگاهی‌بخشی و آسیب‌شناسی است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور شکوفاسازی استعدادهای پنهان و پرورش اندیشه و خلاقیت کودکان بر اساس ارزش‌های نظام تعلیم و تربیت اسلامی در حال فعالیت است.

در همین راستا کانون پرورش فکری نوجوانان و کودکان تویسرکان نیز از سال 72 پیرو سرفصل تصویبی اساسنامه کشوری در قالب برنامه‌ای مشخص و هدفمند حرکتی مستمر برای ایجاد نشاط، پویایی و تحرک، آرامش‌بخشی پرمحتوا برای قشر علاقمند جامعه هدف یعنی کودکان آماده ساخت.

چگونگی مهیاسازی بستر امنیت روانی و آزادی مبتنی بر اصول کارشناسانه در ظهور خلاقیت سازنده و حجم‌بخشی به نیروی خلاقانه کودکان و نوجوانان را امروز به روایت فارس از مرکز کانون پرورش کودکان و نوجوانان تویسرکان می‌خوانیم: 

او با آموزش به بچه‌هایی که هر روزش را با صدای آنها جان می‌دهد و پایانش را با خلق یک اثر هنری غنی از بودن و جاری شدن، به امید فردای روشن در یادنویس روزگارش جریان می‌بخشد.

همه بچه‌ها دور میز در یک حلقه دوستانه می‌نشینند و مربی در گرداگرد نویسندگان تقدیر ایران اسلامی عقربه‌های ساعات زندگی کودک و نوجوان را با معرفی یکی از نویسندگان کانون به حرکت در‌می‌آورد.

مربی با طمأنینه، صبوری و نگاهی آکنده از عشق و محبت تمام کلید واژه‌ها را با نهادینه‌سازی اراده خواستن، شکوفایی تفکر خلاق را با ورود به لایه‌های رؤیا و خیال کودکان شکل‌ می‌دهد.

چنان ‌که گویی خود نیز چون او سر کلاس درس و مشق آزاداندیشی است، در بین بچه‌ها داستان را رنگی از واقعیت می‌بخشد و با هر پاسخی از سوی آنها ندایی امیدوارانه حضورش را برای یادآموزی مستمر تجلی دوباره می‌بخشد.

تشخیص شخصیت و خوی خوب و بد با شاه بیت «یکی بود و یکی نبود»

مربی ضمن دعوت از کودکان برای عضویت در کانون و بیان خلاصه‌ای از برنامه‌ها بحث را با این جمله «سه روز اول هفته ما منتظر حضور شما در کانون هستیم» تمام می‌کند و با خواندن کتاب شعر «عروسیه عروسی» با هم‌آوایی بچه‌ها و چرخیدن در بین کودکان احساسی بسیار زیبا پر از نشاط و عزت نفس را در شخصیت فردی و اجتماعی آنها نقش می‌زند.

اکنون نیاز اولیه را در راستای رشد و بالندگی دقت و تمرکز برای تشخیص درست خوب و بد با روایت کتاب داستانی از نویسندگان کانون، شاه‌کلید سعادت در دنیای مادی و معنوی یعنی راستگوی و صداقت را به کودکان معرفی می‌کند.

قصه‌گویی را با شاه بیت «یکی بود، یکی نبود»  به شیوه کودکانه با جان دادن به شخصیت‌های آن گاهی مهربان و صادق و گاهی هم با بازیگری خوی زشتی و پلیدی ارتباط تنگاتنگ دوستی، رقابتی مثبت برای دانستن و پاسخ‌دهی به سئوال را در کودکان ایجاد می‌کند در میان محیط گرم و دوستانه بلند می‌گوید: چه کسی می‌تواند جدول کلبه بوستان را کامل کند؟ یکی از بچه‌ها با سر و صدای سرشار از شوق از درک و فهم داستان جدول را با راهنمایی دوستانش کامل کرد.

شناخت زندگی ائمه اطهار(ع) افق دید کودک را هادی می‌شود

در قسمتی دیگر از کانون کادری مستطیلی با زمینه آبی رنگ و ستاره‌هایی با نام یکایک 14 معصوم(ع)، نصب شده است در تشریح برنامه این غرفه، فرانک ضرغامی، مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در گفت‌وگو با فارس توضیح داد: غرفه 14 معصوم با هدف تعمیق‌بخشی و شناخت روند زندگی شخصی و اجتماعی ائمه اطهار(ع) در چارچوبی قانونمند و زمان‌بندی شده در فرایند چند مرحله‌ای در طول سال برای کودکان توضیح و تشریح می‌شود.

وی افزود: گام نخست در این غرفه تعلیم‌بخشی و معرفی بیوگرافی شخصیت یکی از امامان بزرگوار در ابعاد مختلفی دیگر چون شعر‌خوانی، گرد‌آوری احادیث، بیان چگونگی، چیستی و چرایی رویدادها زندگی هر یک آنها در برهه زمانی و تاریخی مربوطه، افق دید کودک را جهت‌دهی و هدایت می‌کند.

ضرغامی با اشاره به اینکه غرفه 14 معصوم(ع) مختص آموزش به کودکان رده سنی(د و ج) دانش‌آموزان مقطع چهارم و پنجم ابتدایی است، اظهار کرد: اجرای این برنامه برخلاف شیوه سنتی و قدیم که تنها مربی متکلم وحده بود یک ارتباط و تعامل دوسویه را بین دانش‌آموز و مربی به وجود می‌آورد.

وی از برگزاری این غرفه در شش ماهه نخست سال جاری به صورت مستمر خبر داد و افزود: به علت استقبال چشمگیر دانش‌آموزان از این برنامه، آموزش غرفه 14 معصوم(ع) در شش ماهه دوم سال جاری نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رعایت اصول ظاهری و باطنی کتاب در یادگیری کودک نقش دارد/ محوریت کار کانون کتاب است

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تویسرکان وظیفه مربیان این نهاد را برقراری ارتباط غیر مستقیم با کودک و نوجوان برشمرد و اضافه کرد: مهمترین منبع در اختیار در کانون کتاب است و فعالیت‌های این نهاد هم با عناوینی نظیر معرفی کتاب، نقد و بررسی، ترویج فرهنگ کتابخوانی روخوانی و شعرخوانی و... همه با محوریت کتاب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک کتاب خوب و متناسب برای کودک و نوجوان تصریح کرد: در وهله نخست اصول و قواعد اصلی در صحافی، طرح روی جلد، جنس جلد، همخوانی با فرهنگ باید در ظاهر کتاب رعایت شده باشد.

ضرغامی افزود: بطن یک کتاب خوب برای این گروه از جامعه هدف برخورداری از مشخصه‌های مطالب ارائه شده، موضوع پرداختی، فهرست‌بندی، سفیدخوانی، تصاویر، اندازه قلم، کوتاهی و بلندی جملات است که نیاز دقت و توجه خاصی در رعایت این مهم برای تأثیرگذاری دارد.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سراسر کشور در ایجاد نشاط، پرکردن اوقات فراغت، کارکرد آموزشی، تربیتی و حتی درمانی فواید بسیاری دارد و با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی یادگیری، ابزارهای مفید کاربردی و فناوری‌های نوین نظام ارزیابی، خلاقیت و نوآوری را در دانش‌آموز رشد می‌دهد.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تویسرکان تأکید کرد: تمرکز، دقت، فن بیان، سخن‌وری، افزایش اعتماد و عزت نفس و پرورش حافظه رهاورد بنیان‌سازی در کودکان با همت کارشناسان و هم‌اندیشی آگاهانه مربیان و فعالان کانون به شمار می‌رود.

یک هزار و 614 نفر عضو کانون پرورش فکری تویسرکان هستند/ 12 هزار جلد کتاب در کانون ثبت است

در همین راستا مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هدف اصلی کانون پرورش و هدایت استعدادهای نهفته خواند و تصریح کرد: کانون در تویسرکان در سال 72 تأسیس و در یک‌ سال بعد با 3 هزار جلد کتاب فعالیت منسجم و مستمر خود را در سطح شهرستان آغاز کرد.

مریم خراسانی از انجام 32 فعالیت کانون در بخش‌های متفاوت خبر داد و بیان کرد: تحقیق و پژوهش، نمایش خلاق، نمایش عروسکی، فعالیت علمی در حوزه‌های مختلف، برنامه‌های اسلامی( احکام، قرآن، احادیث و...) معرفی کتاب، روخوانی، بازی و سرگرمی، مسابقه، کارگاه ساخت کاردستی، نشربه دیواری، قصه‌گویی و بحث‌ آزاد بخشی از برنامه‌های اجرایی در کانون پرورش‌ فکری کودکان و نوجوان تویسرکان است.

وی اعضای فعال و پویای دختر و پسر این مرکز را یک هزار و 614 نفر اعلام کرد و ابراز کرد: تعداد 12 هزار و 308 جلد کتاب در بخش‌های علمی، مذهبی، فرهنگی و... برای استفاده بهینه کودکان شهر تویسرکان از فرصت‌های فراغت در مرکز وجود دارد.

نهادینه‌سازی فرامین رهبری در تفکر کودکان

مسئول کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان تویسرکان برنامه مهم امسال را نهادینه‌سازی فرامین رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و تولید ملی با حمایت از سرمایه ایرانی خواند و تصریح کرد: هدایت اندیشه کودکان ونوجوانان در راستای این مهم با محوریت آشناسازی با سرمایه‌های کلان و ارزشی شهرستان به عنوان « شهر من تویسرکان» محقق می‌شود.

مریم خراسانی اظهار داشت: آشنایی کودکان و نوجوانان با محصولات کشاورزی، صنایع ‌دستی و چوبی و نیروی انسانی نخبه با ایجاد فضای بحث و گفت‌وگو به منظور چگونگی استفاده درست از منابع از موضوعاتی است که در این غرفه آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته کتاب 680 دانش‌آموز با برنامه‌های کانون در یک فرایند آموزشی ساده آشنا و استفاده کردند، یادآور شد: در هفته کتاب همچون « یک هفته با کانون» برنامه‌‌های متنوعی در هشت غرفه نقاشی، مسابقه بخوان و بیاندیش، 14 معصوم(ع)، نویسنده مورد علاقه من، پخش فیلم و شهر من تویسرکان در بازه مشخص خدمات آموزشی وسیعی را برای دانش‌آموزان در قالب‌های فرهنگی ـ هنری ارائه شد.

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تویسرکان معرفی کتاب شعر از منابع معتبر و متناسب با رده سنی را رویکردی هدفمند از سوی کانون خواند و تصریح کرد: این طرح پس انجام مراحل اولیه بستر را برای یک مسابقه فکری به نام مشاعره آماده و رقابت در دانستن و تلاش افزون بر بصیرت‌افزایی همه‌جانبه کودکان را فراهم می‌کند.

بازدید 610 دانش‌آموز از کانون در « یک هفته با کانون»

وی با اشاره به اینکه در « یک هفته با کانون » 610 نفر بازدید کردن در خصوص برنامه صورت گرفته کانون گفت: اجرای 12 برنامه متنوع، 491 نقاشی در 12 بازدید، تقدیر از 13 اثر در مسابقه نقاشی غدیر با همکاری کارشناسان و مربیان فرهنگی در دو حوزه ادبی و هنری در این مدت برگزار شد.

مسئول کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان تویسرکان افزود: فعالان کانون در عرصه‌های فعالیتی این مرکز نظیر نقاشی با موضوع‌های محیط زیست، خانه کوچک من، کتابخانه، قصه‌گویی، بروشور همایش و آیین‌های نوروزی رتبه‌های استانی و کشوری را از آن خود کردند.

وی فعالیت و تکاپو را برای سلامتی و رشد مناسب کودک، ضروری دانست و افزود: فضاسازی و ایجاد محیط بازی‌های اصیل و آموزنده از جمله کارهای اصلی برای ترویج و توسعه نشاط و شادابی، مربیان خود نیز برای تشویق بچه‌ها به تحرک و بازی، بازی و جست و خیز دارند.

کانون تویسرکان به سالن نمایش نیاز دارد

خراسانی بازی در دوران کودکی را به منزله واکنش کودک در برابر عوامل محیطی و بروز استعدادهای آنها و تأثیرات آن در کنار تقویت جسم و افزایش بنیه کودک، قابل توجه خواند و اضافه کرد: بازی، در پرورش نیروی ابداع و ابتکار کودک بسیار اثرگذار است پس غفلت از ابزار کاربردی برای کودک و والدین جبران‌ناپذیر است.

وی تأکید کرد: هم‌بازی شدن رسول اکرم اسلام (ص) با دخترش حضرت زهرا(س)  و حضرت علی(ع) و فاطمه(س) بیانگر این نکته مهم است که بازی و تحرک کودک، یکی از لوازم تربیت درست محسوب می‌شود و کانون به این موضوع نگاهی بسیار عمیق و ژرف دارد.

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تویسرکان با بیان اینکه ایجاد زمینه‌های پویاسازی مستلزم ابزارهای مناسب با نیاز روز است، اظهار کرد: تأمین و تجهیز کانون به سالن نمایش یکی از نیازهای ضروری برای اجرای برنامه‌های هنری ـ فرهنگی این نهاد در شهرستان است که انجام این مهم مساعدت همه‌جانبه مسئولان امر را می‌طلبد.

در سند رشد همه جوامع بشری با فرهنگ، آداب و مذهب خاص و متفاوت شاخص‌ها شناسایی و همه‌جانبه از تمام زوایا و دیدگاه‌های مختلف واکاوی و سپس برنامه مطابق اصل قانون جاری و نیازها اولویت‌بندی و عملیاتی می‌شود.

نگاه به مراکز تعلیم و تربیت کودک نباید سیاستمدارانه باشد

آنچه در این اصول باید افق دید سیاستگذاران و عاملان اجرایی هر سرزمین برای سرمایه‌گذاری کلان مادی و معنوی قرار گیرد طرح‌ریزی بنیانی برای نسلی که در ابتدای رشد هستند لازم است، تربیت و تعلیم در صورتی که بنیانی پایه‌گذار شود آینده کشور در مواجهه با هرگونه هجمه بیمه خواهد شد در غیر این صورت به گفته بزرگان مصداق این ضرب‌المثل « بار کج هرگز به منزل نخواهد رسید» می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این راستا مهمترین نقش را به عنوان مرجع تربیتی آموزشی دارد و مربیان متخصص  و کارشناس در این مرکز با محوریت کتاب، شالوده تفکر کودک و آینده آن را طراحی می‌کنند.

پس درست آموزش دادن نیازمند آگاهی کامل در همه شاخه‌های کاربردی یک زندگی فردی و اجتماعی است و لازمه این موفقیت به شمار می‌رود و کودکان در این مهم ماهیانه و یا در طول سال بر اساس علم روز آموزش می‌بینند.

برنامه‌ریزی و توجه خاص به کانون به دور از هر گونه سیاست‌بازی، سلامت جسمی، روحی و روانی نسل آینده را تضمین می‌کند.

ضمن اینکه این مهم کاهش نرخ ضریب ناهنجاری‌ها، نابسامانی و رشد خلاقیت را در کشور افزایش می‌دهد سبب فراگیری این نگاه و دیدگاه همچون بیداری اسلامی در سطح جهان خواهد شد.

به امید آن روز که نگاه ما به مراکز تعلیم و تربیت کودک در فراهم‌سازی زمینه و اجرای برنامه با فرهنگسازی متعالی و ایمانی همراه باشد.

......................................

گزارش فاطمه صلح‌میرزایی

.....................................

انتهای پیام/89010/صا

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول