اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری طرح رصدخانه ملی ایران:

تلسکوپ رصدخانه ایران جز تلسکوپ‌های مدرن دنیا است

خبرگزاری فارس: مجری طرح رصدخانه ملی ایران تلسکوپ رصدخانه ایران را جز تلسکوپ‌های مدرن دنیا عنوان کرد.

تلسکوپ رصدخانه ایران جز تلسکوپ‌های مدرن دنیا است

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، رضا منصوری عصر امروز در جمع دانشجویان و دانش‌آموزان آملی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی با اشاره به اینکه طرح رصدخانه ملی ایران از سال 1382 در دولت تصویب شده است، افزود: این طرح نخستین طرح کلان علمی کشور بود اما نخستین اعتبار آن سال‌ها طول کشید تا به آن اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه تلسکوپ رصدخانه ایران جز تلسکوپ‌های مدرن دنیا است، افزود: با این تلسکوپ تلاش می‌کنیم وارد معادلات بین‌المللی در این بخش شویم.

منصوری با اعلام اینکه در گذشته رصدخانه مراغه تا 400 منجم و ابزارساز داشت، گفت: امروز شاید پنج منجم و رصدگر در کشور نداشته باشیم که این نشان می‌دهد علم نجوم در طی سال‌ها در ایران ناشناخته مانده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان ناصرالدین شاه گفته شده که برای هوا پول نداریم، ادامه داد: اگر در آن زمان این هزینه‌ها صورت می‌گرفت دیگر ایران با سابقه هزار ساله در نجوم این تعداد اندک منجم را نداشت.

رئیس سابق انجمن فیزیکدانان ایران با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که در دهه‌ای که در آن قرار داریم نورگیری این رصدخانه را به انجام برسانیم، افزود: اگر اعتبار موردنیاز این طرح به موقع پرداخت می‌شد تا می‌شد به پیشرفت فیزیکی آن امید بیشتری داشت.

منصوری با اعلام اینکه ساخت این رصدخانه به طول خواهد انجامید، گفت: برای ساخت ماکت این رصدخانه سه سال زمان از دست دادیم و مکان‌یابی آن نیز که از سال 79 آغاز شده بود سه سال زمان برد.

*گرگش بهترین مکان برای احداث رصدخانه ملی

وی با انتقاد از اینکه برخی گفته بودند رصدخانه ملی ایران باید در مراغه احداث شود، ادامه داد: برای ساخت این رصدخانه نیاز است که تعداد شب‌های صاف در آن منطقه بیش از شهرها و مناطق دیگر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای مکان یابی این پروژه چهار نقطه جنوب خراسان، کرمان، اطراف قم و کاشان در نظر گرفته شد، افزود: گروه 120نفره برای مکان‌یابی تعلیم داده شد که از این تعداد 22 نفر برای طرح نهایی باقی مانند.

وی تصریح کرد: شهرهای مثل مراغه و شهرهای کویری برای احداث مراغه نامناسب‌ترین مکان‌ها هستند چون رصدخانه باید شرایط رصد اپتیکی را داشته و در قله نیز واقع شده باشد.

منصوری با بیان اینکه با نتایج به دست آمده به این امر حاصل شد که جنوب خراسان و کرمان به خوبی قم و کاشان برای ساخت رصدخانه نیست، اذعان داشت: در این مناطق نیز هفت قله انتخاب شد و پس از دو تا سه سال بررسی روستای گرگش در قمصر کاشان برای این امر انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه برای مناسب‌سازی این قله نیز فعالیت‌های زیادی صورت گرفت، افزود: در کنار حفاظت‌های محیط ‌زیستی هشت متر از ارتفاع این قله را کم کردیم تا به توان شرایط را برای احداث رصدخانه مهیا کرد.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران با تاکید بر اینکه اجرای جاده دسترسی این طرح از خرداد سال‌جاری با یک تیم گسترده راه‌سازی در حال اجرا است، بیان کرد: برای احداث رصدخانه شهرها و روستاهای اطراف نیز باید شرایطی داشته باشند و یکی از این شرایط نیز این است که شهرها و روستاها نباید نور زیادی به سمت آسمان تولید کنند.

*مقابله با آلودگی نوری در استان اصفهان

وی گفت: برای اجرای این طرح مقابله با آلودگی‌های نوری یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید صورت گیرد تا در شب آسمان منطقه مانند روز روشن نباشد و برای اجرای آن در حال حاضر شهردار قمصر پذیرفته است که این امر را انجام دهد و از سوی دیگر نیز این مقابله با آلودگی نوری با در شهرهای کاشان و اصفهان نیز صورت گیرد.

به گفته وی تا شعاع 25 کیلومتر این رصدخانه نیز نباید هیچ معدنی فعالی داشته باشد تا آلودگی ناشی از تولید گردوغبار به رصد صدمه بزند.

* 6 ماه در انتظار مجوز استانداری اصفهان

منصوری با اشاره به اینکه برای اسکان رصدگران و پژوهشگران، یک رصدسرا با طراحی معماری ویژه در پایین دست قله گرگش اجرا می‌شود، ادامه داد: طراحی این رصدسرا به اتمام رسیده و در انتظار مجوز استانداری اصفهان برای ساخت آن هستیم که متاسفانه بعد از شش ما هنوز مجوز آن صادر نشده است.

انتهای‌پیام/86011/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول