اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز فلسفه

مقام علمی علامه الهی قمشه‌ای تجلیل شد

خبرگزاری فارس: همایش علمی «محی‌الدین الهی قمشه‌ای؛ حکیم معرفت و محبت» امروز در قم برگزار شده و از مقام فلسفی و علمی ایشان تجلیل شد.

مقام علمی علامه الهی قمشه‌ای تجلیل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری در این همایش که به مناسبت روز فلسفه و چهلمین سال درگذشت الهی قمشه‌ای مترجم قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: حکیم الهی قمشه‌ای از تأثیرگذارترین اندیشمندان دوره معاصر است که علاوه بر سجایای اخلاقی و جامعیت علمی در تربیت شاگردان زبده و برجسته موفق‌ترین حکمای معاصر بوده است.

وی جوادی‌آملی و حسن‌زاده‌آملی را از جمله شاگردان مرحوم قمشه‌ای دانست و افزود: با توجه به نوآوری‌های آن مرحوم برپایی این همایش در شناساندن وی به جامعه علمی کشور ضروری بود.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: الهی قمشه‌ای در بحث محبت و عشق مطالبی دارند که وی را از دیگران متمایز می‌سازد و عنوان همایش به همین دلیل و با توجه به این بعد از فعالیت وی گرفته شده است.

در ادامه آیت‌الله غلام‌رضا فیاضی خواستار باز شدن بابی در فلسفه با عنوان علیت تحلیلی شد و گفت: باز شدن این باب در فلسفه فواید زیادی را نصیب فلسفه می‌کند و در هیچ کتاب فلسفی این تقسیم نیامده با این وجود در کلمات بزرگان فلسفه به صورت جنبی و ارتکازی مطرح شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم واقع و نفس‌الامر را به دو دسته حقیقی و ارتکازی تقسیم کرد و گفت: واقع حقیقی یعنی آنچه در عالم حقایق است و ارتباطی به ملاحظات عقلی ندارد بلکه منحصر در وجود و موجودات و عدم و معدومات است.

در ادامه این همایش علمی و فلسفی حجت‌الاسلام علی زمانی قمشه‌ای از مرحوم الهی قمشه‌ای به عنوان متألهی به حق یاد کرد و گفت: در عظمت این استاد بزرگ همین بس که وی را تالی تلو خواجه نصیرالدین طوسی دانسته‌اند.

وی با اشاره به احوالات معنوی این مترجم قرآن کریم گفت: مرحوم الهی قمشه‌ای می‌گفت که بر من مسلم شده که محمدحسین قمشه‌ای و نخودکی اصفهانی طی‌الارض داشته‌اند.

استاد حوزه علمیه گفت: گریه کردن این استاد فرهیخته هنگام نماز و تهجد و نماز شب این گمان را در اذهان تقویت می‌کرد که او مردی ملکوتی و عاشق خداست.

در ادامه حسین عشاقی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف بین صاحب‌نظران گفت: یک دیدگاه مربوط به عرفاست و آن اینکه خود حقیقت وجود، از هرگونه کثرتی مبراست.

وی ادامه داد: این دیدگاه مورد نظر الهی قمشه‌ای است و این دعوی را بر مبنای صرافت حقیقت وجود و تکثرناپذیری صرف اثبات کرده است.

در ادامه از پنج مقاله برتر نوشته آقایان پناهی‌آزاد، کهنوجی، کرمانی و زارعی و خانم طاهره غلامی با اهدای جوایزی تقدیر شد.

همچنین در پایان همایش از مجموعه مقالات حکیم الهی قمشه‌ای تجلیل شد.

انتهای پیام/78001/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول