اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سید نظام‌الدین موسوی در اجلاس سراسری جنبش دانشجویی دانشگاه آزاد

امروز الگوی جمهوری اسلامی رقیبی برای نظام لیبرال دموکراسی است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی الگویی برای جهان محسوب می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی امروز رقیبی برای نظام لیبرال دموکراسی غربی است.

امروز الگوی جمهوری اسلامی رقیبی برای نظام لیبرال دموکراسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید نظام‌الدین موسوی امروز در آئین اختتامیه نخستین اجلاس سراسری جنبش دانشجویی دانشگاه‌های آزاد که در محل اردوگاه ثامن‌الحجج (ع) مشهد برگزار شد با بیان اینکه واژه جنبش دانشجویی از دهه 60 ، 70 میلادی در برخی کشورهای غربی چون فرانسه و آلمان مطرح شد، اظهار کرد: عموما در دهه 60 و  70 میلادی در این کشورها فضا و گفتمان روشنفکری آن روزگار گفتمان معارض و چپ‌گرا بود که این جنبش‌های دانشجویی نیز تحت تأثیر گروه‌های چپ‌گرا در اروپا شکل گرفتند.

وی افزود: جنبش دانشجویی که موج عظیمی در اروپا شکل داد تنها جنبش اعتراضی بود و هیچ ماهیت سازنده‌ای نداشت از همان موقع به بعد در دیگر کشورها از جمله ایران اسلامی نیز جنبش‌های دانشجویی شکل گرفته و تشکیل شدند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس نخستین ویژگی جنبش‌های دانشجویی در ایران را استکبار‌ستیزی عنوان کرد و گفت: این بدان معناست که جنبش‌های دانشجویی در ایران همیشه استکبار‌ستیز بوده و مخالف سلطه خارجی بوده است؛ نخستین نقطه اوج جنبش دانشجویی 16 آذر 1332 بود که دانشجویان نسبت به ورود نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران اعتراض کردند که متأسفانه 3 تن از دانشجویان نیز در این اعتراض به شهادت رسیدند.

وی دیگر ویژگی جنبش‌های دانشجویی را آرمان‌گرایی دانست و خاطر نشان کرد: همواره در فضاهای دانشجویی ما نوعی آرمان‌گرایی وجود داشته است و این یعنی حرکت‌های اعتراضی جنبش دانشجویی در ایران هیچ وقت محدود به مسائل کوتاه‌ فکرانه نبوده و همیشه به دنبال آرمان‌های بزرگ بوده است.

به گفته موسوی عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی و گرایش به سمت مذهب از دیگر ویژگی‌های برجسته جنبش‌های دانشجویی در ایران است.

وی ادامه داد: اگر از ابتدای شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی از سال 32 تا زمان پیروزی انقلاب را بررسی کنیم خواهیم دید که وجه قالب آنها جریانات مارکسیستی و ملی ‌گرایی بوده است و به تدریج تشکل‌ها متمایل به مذهب شدند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های جنبش‌های دانشجویی در ایران گفت: متأسفانه به رغم خلوصی که جنبش‌های دانشجویی در ایران داشتند و همواره مسیر تعالی و پیشرفت را طی کردند شاهد بودیم که آسیب‌های جدی نیز به این بدنه وارد شده که برخی از این آسیب‌ها بسیار دردآور بوده است.

موسوی نخستین آسیبی که جنبش‌های دانشجویی را تهدید می‌کند را اختلاف عنوان کرد و گفت: اختلاف نقطه بسیار آسیب‌زایی برای جنبش‌های دانشجویی است؛ به عنوان مثال همیشه بر سر یک موضوع آرمانی تشکل‌ها و افراد گرد هم آمده و حرکتی را انجام می‌دهند در حالی که بعد از مدتی آفت جدی اختلاف بروز پیدا می‌کند بنابراین باید همواره تشکل‌های دانشجویی مراقب باشند تا این آفت بروز پیدا نکند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: مسئله اختلاف معمولا از دو یا سه زاویه ورود پیدا می‌کند که یکی در مقطعی است که تشکل‌ها بر سر شیوه‌های مبارزه در مبارزه هستند و یکی نیز در زمان قدرت و ورود به بدنه قدرت است.

وی متذکر شد: باید مسئولین تشکل‌ها مراقبت باشند تا اختلاف سلیقه به اختلاف مبنایی تبدیل نشود به ویژه در زمان حضور در قدرت و زمانی که امکان در دست ما است.

موسوی در ادامه انقطاع را از دیگر آسیب‌های جدی که به جنبش‌های دانشجویی وارد می‌شود عنوان کرد و اظهار داشت: انقطاع یعنی ما به واسطه اینکه جنبش دانشجویی جنبش سیال بوده و تشکل‌ها بافت و ترکیبشان بر خلاف احزاب سیاسی مدام در حال تغییر است برخی اوقات از تجارب قبلی و افراد گذشته استفاده نمی‌کنیم که این ایراد اساسی در جنبش‌های دانشجویی است.

وی افزود: باید جنبش‌های دانشجویی  همواره از افرادی که حضور آنها در جنبش مفید بوده بعد از خروج از بدنه دانشگاه و فارغ‌التحصیلی نیز استفاده کنند که به عنوان مثال می‌تواند شورای مشورتی در کنار جنبش و تشکل خود تشکیل دهد؛ البته باید توجه داشت ایجاد پدرخواندگی برای تشکل‌ها زیان و ضرر است یعنی اینکه اگر عده‌ای بخواهند دانشجوی دائمی شوند و همواره در رأس تشکل حضور داشته و آن را به صورت حزبی درآورده و منافع حزبی را دنبال کنند نیز ایراد و آسیب جدی محسوب می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود التقاط را یکی دیگر از آسیب‌ها و مشکلات اساسی جنبش‌های دانشجویی دانست و عنوان کرد: التقاط ناشی از انفعال است؛ بسیاری از گروه‌ها در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که بعدا هم تبدیل به جریان‌های سراسری شدند از همین زاویه ضربه خوردند به عنوان مثال سازمان مجاهدین خلق و منافقین که اتفاقا اعضای آنها مسلمانان بودند و گرایشات مذهبی داشتند به دلیل اینکه دچار انفعال بودند و در دامن مارکسیست افتادند از اسلام فاصله گرفتند چرا که در آن زمان مارکسیست گفتمان مسلط در دانشگاه‌ها بود.

موسوی ادامه داد: این مارکسیست‌ها معتقدند بودند که مبارزه یک علم بوده و علم مبارزه هم مارکسیست‌ است و با هر روش دیگری که بخواهیم مبارزه کنیم غیر علمی است و از طرفی هر کسی که قصد مبارزه علیه امپریالیسم جهانی را دارد باید به روش علمی و طبع از راه مارکسیسم وارد شود.

وی سازمان مجاهدین خلق را نمونه عینی التقاط عنوان کرد و اذعان داشت: التقاط باعث شد که این افراد بعدا نیز بگویند که اسلام دین مبارزه نیست و با اسلام نمی‌توان مبارزه کرد در حالی که از سال 56 به بعد از مساجد با شعار الله‌ اکبر و با رهبری امام (ره) مبارزه به شهر رسید و انقلاب پیروز شد بنابراین معلوم شد که روش آنها روش اشتباهی است .

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگترین آفتی که تشکل‌های دانشجویی به آن دچار شدند التقاط بود، یادآور شد: بعدها این مارکسیست‌ها بیان کردند که مارکسیست علم است و اداره کشور نیز علم است و بنابراین با اسلام نمی‌توان کشور را اداره کرد در حالی که امروز ایران اسلامی با اسلام و ولایت فقیه اداره می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیا در حال الگوبرداری از مدل جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: تمام مشکلات آمریکا با ما این است که امروز الگوی جمهوری اسلامی در دنیا تبدیل به مدلی قابل ارائه و رقیب لیبرال دموکراسی شده است بنابراین تلاش می‌کند که در داخل کشور نخبگان را به این سمت بکشاند که از این مدل خجالت بکشند در حالی که باید به این مدل و الگو افتخار کنیم؛ بنابراین جلوگیری از انفعال در بدنه دانشجویی بسیار با اهمیت بوده و باید مراقبت کنیم و اجازه ندهیم از این مسیر نیز دشمن به ما ضربه وارد کند.

موسوی در خاتمه خاطر نشان کرد: قطعا همچون مارکسیست، لیبرال دموکراسی غربی نیز روزی به موزه تاریخ خواهد پیوست.

انتهای پیام/مو/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول