به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، لیلا پهلوانزاده ظهر امروز در نشست تخصصی بازشناسی هنر معماری مدارس شهر اصفهان اظهار کرد: معماری شهر اصفهان را در دورههای پس از اسلام قلب معماری ایران میدانند و اصفهان در دو دوره مهم سلجوقی و صفوی مرکز ایران بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع اصفهان بیشترین بناهای با ارزش این دو دوره را داراست، افزود: معماری اصفهان واجد نمایانترین خصوصیات معماری این دوره ایران بوده و اصفهان یکی از مهمترین شهرهای تاریخی با معماری کهن اسلامی به شمار میرود.
فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه با توجه به بیشترین قدرت و وسعت حکومت ایران در دورههای سلجوقی و صفوی میتوان به این نتیجه رسید که برجستهترین نمونههای معماری پس از اسلام به شهر اصفهان اختصاص دارد، تصریح کرد: نهادها و تأسیسات اداری، مذهبی و بازرگانی و نیازهای آنها به مهارتها و آموزشهای خاص از مهمترین عوامل موثر در شکلگیری فضاهای آموزشی در دوران کهن تلقی میشوند.
وی با تاکید بر اینکه در دوران کهن مدارس در فضاها و میادین باز، در نزدیکی کاخهای سلطنتی و بناهای دولتی و به دور از بازار و مراکز تجمع و پر سر و صدا قرار داشته است، ادامه داد: در گذشته مدارس دارای چهار بخش کودکان، جوانان، مردان و سالخوردگان بوده که هر یک از این بخشها زیر نظر دوازده افسر اداره میشده است.
پهلوانزاده با اشاره به اینکه تربیت کودکان به عنوان فردی مفید از جامعه، محور تربیتی در ایران باستان تلقی میشود، تاکید کرد: در گذشته خانواده، آتشکده یا آتشگاه و آموزشگاه درباری به پرورش اطفال پرداخته و سپس در عصر ساسانی دبستان و دانشگاه ایجاد شده است.
وی با تاکید بر اینکه آموزشها به این صورت ادامه یافته و سپس مذهب اسلام به عنوان آئینی نو در کشور ایران به منصه ظهور رسید، ادامه داد: مساجد یکی از این گونه فضاهای جدید به شمار میرود که در ابتدای ورود، به منظور دو عملکرد مذهبی و آموزشی در ایران ایجاد شد.
این پژوهشگر بناهای تاریخی و فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه در زمان ظهور اسلام هیچ نهاد و مؤسسه مستقل آموزشی در عربستان وجود نداشته است، گفت: نخستین مرکز علمی و فرهنگی این دوره با عنوان بیتالحکمه در بغداد تأسیس شد که این مرکز جایگاه تجمع علماء و مترجمان بوده است.
وی با اشاره به اینکه به تدریج از اواخر قرن سوم و در پی گسترش تعلیم و تربیت، ازدیاد طلاب و ضرورت ایجاد فضاهای خاص زمینههای ایجاد مدارس در ایران فراهم شد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع سابقه تأسیس مدارس در ایران به قرن سوم هجری اختصاص دارد.
پهلوانزاده با بیان اینکه دورانهای پیش از صفویه از سوی بسیاری از محققین به عنوان تجدید حیات علمی و ادبی ایران دوره اسلامی نامگذاری شد، تصریح کرد: همچنین مدارس بسیاری ساخته شده است اما در هیچ دورانی مدارس از لحاظ تعداد، نوع و سبک معماری به عظمت دوران صفویه نرسیده است.
وی افزود: معماری اصفهان و نمونههای برجسته معماری ایران که در اصفهان جای گرفته است باید به تمام دنیا شناسانده شود.
انتهای پیام/63001/صا/ض1002