اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش فارس بررسی شد

اثربخشی هویت کودک با انتخاب نامی نیکو / محمد، رتبه اول نام نوزادان کردستانی

خبرگزاری فارس: نام، نخستین گام در شناسایی و امکان تشخیص و تمییز افراد بوده که زیبایی و ارزش شخصیت افراد در آن نهفته و برای فرد در جامعه اثراتی را در پی خواهد داشت.

اثربخشی هویت کودک با انتخاب نامی نیکو / محمد، رتبه اول نام نوزادان کردستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، از دیرباز انسان‌ها برای نامیدن یکدیگر از اسامی متفاوت استفاده می‌کردند که چندین قرن بعد بشر همدیگر را به نام‌هایی، که به گوش خوش‌آوا و از نظر معنایی یکی از نیکی‌های طبیعت است می‌نامیدند، نام‌هایی چون سیران، کویستان، شلیر، هلاله، نیان، ئاوات، هیوا و دیگر اسم‌های متداول زبان کردی و ماندگاری آن از زمان باستان تاکنون خود شاهدی بر فرهنگ غنی این مرز و بوم است.

نامی که برای کودک انتخاب می‌شود می‌تواند شخصیت فردی و اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا نخستین آهنگ آشنا برای کودک، نام او بوده و اثر بسزایی در شکل‌گیری اندیشه و آینده کودک داشته، به طوری که اولین هدیه پدر و مادر به فرزند، انتخاب نامی نیکو و برازنده برای او خواهد بود.

به گفته کارشناسان، انتخاب اسم بسیار مهم‌تر از چیزی است که تصور می‌شود زیرا داشتن یک اسم زیبا و خوش‌آهنگ نه تنها حس اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد بلکه موجب می‌شود تا دیگران به طرز مثبت‌تری به فرد نگاه کنند.

نکته برجسته اینکه مغز انسان همین که نام فردی را می‌شنود پالس‌هایی را دریافت می‌کند و با توجه به اسم فرد درباره آن قضاوت کرده و در واقع اسم‌ها بیانگر شخصیت درونی فرد است.

و همچنین معنای نام انسان مستقیماً بر روی رفتار و قضاوت‌های دیگران اثر می‌گذارد و ریتم نام‌های شخص بر تولید هورمون‌های مختلف در بدن انسان تاثیر می‌گذارد.

محمد، رتبه اول نام نوزادان کردستانی را دارد

مدیرکل ثبت‌احوال استان کردستان به بیشترین بسامد نام‌هایی که بر نوزادانی که در هشت ماهه اول سال‌جاری متولد شده‌اند اشاره کرد و افزود: در بین نوزادان پسر محمد، آرسام، آرتین، ماهان، ماردین و سارو هفت نام اول را به خود اختصاص داده و در بین نوزادان دختر باران، فاطمه، هستی، نیان و نارین بیشترین بسامد را در استان کردستان داراست.

عبداله خسروی‌زاده در دومین هم‌اندیشی فرهنگ نام و نام‌گزینی که در سنندج برگزار شد اظهار داشت: در آمار کشوری نام‌های امیرعلی، ابوالفضل، ابوالحسن، امیرمحمد، مهدی در بین نوزادان پسر و نیز فاطمه، زهرا، ستایش، هستی، زینب و نازنین‌ زهرا رتبه‌های اولیه را به خود اختصاص داده است.

وی به اهمیت نامگذاری برای کودکان اشاره کرد و گفت: والدین باید بر اساس فرهنگ ارزشی، ملی و محلی در انتخاب نام حساسیت نشان داده و برای فرزندانشان نام‌های نیکو انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: استاندار، فرمانداران، ائمه جمعه و جماعت می‌توانند به منظور افزایش حساسیت مردم برای فرهنگ نامگذاری برای کودکانی که وارد جامعه می‌شوند نقش موثری را داشته باشند.

تغییر نام شناسنامه‌ای به نام محمد در یک روز کاری انجام می‌شود

مدیرکل اداره ثبت‌احوال استان کردستان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هر شخصی که تمایل داشته باشند نام فرزند خود را به نام "محمد" تغییر دهد در یک روز کاری این امر انجام شده و این کار برای تشویق و حمایت مردم استان در تقویت فرهنگ مذهبی صورت می‌گیرد.

خسروی‌زاده با تأکید بر اینکه بسامد بالای نام پیامبر اکرم(ص) بر فرزندان مردم استان کردستان نشان‌دهنده اعتقادات دینی محکم است، خاطرنشان ساخت: در جامعه اسلامی ما، اداره ثبت‌احوال با توجه به اهمیت نامگذاری با هدف تشویق فرهنگ نامگذاری بر اساس گرایش‌های دینی و مذهبی می‌تواند نقش عمده‌ای ایفا کند.

وی همچنین اضافه کرد: بالاترین ارجاعات دادگستری در ثبت‌احوال با موضوع تغییر نام کودک است و والدین اگر از همان ابتدا نام شایسته را برای فرزندانشان انتخاب کنند این مسائل اداری اتفاق نمی‌افتد.

وی در پایان نقش رسانه و نیز صدا و سیما در ایجاد بستر برای فرهنگ نام و نامگذاری در استان را حائز اهمیت خواند و گفت: انتخاب نام‌های متناسب با فرهنگ استان در فیلم‌ها و سریال‌های بومی محلی نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نام بر مردم دارد.

رسانه‌ها مهم‌ترین بازوی حمایتی برای تقویت فرهنگ نامگذاری

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز با تأکید بر نقش رسانه در ایجاد چالش و دغدغه در تثبیت فرهنگ نام و نامگذاری در جامعه گفت: حضور و نقش رسانه و وسائل ارتباط جمعی برای پیاده‌سازی و تثبیت فرهنگ نام و نامگذاری اساسی و بدیهی بوده و این بخش مهم جامعه می‌تواند با آگاه‌سازی و حساس‌سازی مردم این فرهنگ را نهادینه کند.

جلال قلعه‌شاخانی با تصریح بر اینکه هم‌اندیشی فرهنگ نام نیازمند جلسات دقیق و کارشناسانه است، گفت: نام و نامگذاری اگر کارشناسی شده باشد و کارشناسان به این زمینه ورود یابند، همراه با رسانه‌های محلی می‌توان به این فرهنگ‌سازی خوش‌بین بود.

وی همچنین افزود: با وجود سرعت بالای ارتباطات می‌توان ذهن و نیاز مردم به نام‌های آسان‌تر با تعداد حروف کمتر را با اطلاع رسانی به راحتی مرتفع و مدیریت کرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر اهمیت نام و نامگذاری برای مردم روشن و تشریح شود خود مردم نسبت به این موضوع حساس شده و برای فرهنگ‌سازی پیش‌قدم خواهند شد.

بر اساس نظر روانشناسان تربیتی نام هر فردی نه تنها علامتی برای شناخت او از دیگران است، تأثیر تربیتی و روانی زیادی بر فرد داشته و هر بار با صدا کردن او با نامش به صورت ناخودآگاه خود را با مفهوم و حقیقت آن بیشتر مطابقت داده بلکه خود را مصداق واقعی آن می‌داند، با این وجود انتخاب نام مناسب برای کودک یک ضرورت بوده که نقش هویتی برایش ایفا می‌کند.

در هر کشور اسامی شخصیت‌های مهم و سنبل‌های ملی از نام‌های مورد علاقه و محبوب به شمار می‌رود، هم‌اکنون فکر کردن به اینکه هیچ یک از جمعیت میلیاردی در جهان دارای نام نباشند به نظر غیرممکن، سخت و دشوار می‌نماید.

با این همه پیشرفت‌های مهم علمی و صنعتی هنوز ضرورت نامگذاری پا برجاست و یگانه راه آسان خواندن افراد به شمار رفته و بررسی نام‌های یک جامعه نشان‌دهنده گرایش افراد به مدرنیزاسیون، دوری و یا نزدیکی به فرهنگ بومی و سنتی و تأثیرات وضعیت درآمدی بر گزینش نام‌هاست.

کاوش در شیوه نامگذاری در واقع به گونه‌ای بررسی وضعیت فرهنگی جامعه بوده، وضعیتی که در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار است.

با این وجود این سوال‌ها در اذهان ایجاد می‌شود که آیا ضرورت و ایجاد فرهنگ نام و نامگذاری منطبق آداب و رسوم بومی و محلی هر منطقه نباید اجرا شود؟ با توجه به وجود فرزانگان، اندیشمندان و کارشناسان بخش فرهنگی ادبی استان کردستان، چرا نشست‌های هم‌اندیشی با حضور آنان برگزار نمی‌شود؟ آیا بسترهای تحقق فرهنگ نام‌گزینی اسلامی و ایرانی ایجاد می‌شود؟

..............................

گزارش از مژگان وفایی

..............................

انتهای پیام/79001/صا/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول